galéria megtekintése

Alkotmánysértés mögé bújna a kormány

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 21. számában
jelent meg.


Bita Dániel
Népszabadság

Egy alkotmánybírósági döntés szerint az állami szerveknek bíróság előtt kell igazolniuk, hogy okkal titkosítottak bizonyos adatokat. Ez az eddig ellenőrizetlen minősítési gyakorlat végét jelentheti. A kormány keresi a kibúvót.

Az Átlátszó oknyomozó portál három éve kérte ki a dolgozók névsorát és beosztását a Külügyminisztériumtól, miután az a törvényi előírás ellenére sem tette közzé a kinevezéseket és felmentéseket tartalmazó listát. A tárca megtagadta az adatigénylést, mondván, külföldi titkosszolgálatok felhasználhatnák az információt. Az Átlátszó első fokon megnyerte a pert, mire a minisztérium titkosította az adatokat.

A Külgazdasági és Külügymnisztérium épülete tavaly. Szabadulni kaartak a pertől
A Külgazdasági és Külügyminisztérium épülete tavaly. Szabadulni akartak a pertől
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A másodfokon eljáró ítélőtábla szerint ha a tárca a titkosítással akar szabadulni a pertől, megteheti, a minősítés törvényességét a bíróság nem vizsgálhatja. Az Alkotmánybíróság (AB) a portál panaszát elutasította a múlt héten, de megállapította, hogy a szabályozás alkotmánysértő. A döntésből következik, az állami szerveknek bíróság előtt kell tudniuk igazolni, hogy okkal titkosítottak egy adatot, ha azt bárki kéri tőlük.

 

Az Országgyűlés május 31-ig kapott időt, hogy megteremtse a felülvizsgálat lehetőségét.

Százból egy

Tordai Csaba, az Átlátszó jogásza szerint a döntésnek ugyan nincs azonnali hatása az információszabadságra, ám néhány precedensügy után megváltozhat az állami szervek ellenőrizetlen titkosítási gyakorlata. Emlékezetes, hogy a rendszerváltástól 2008-ig automatikusan titkosították a kormányülés emlékeztetőit, majd amikor –egy ombudsmani eljárást megelőzve – 2009-ben felülvizsgálták a minősítéseket, 99 százalékuk indokolatlannak bizonyult.

Akadnak friss példák is. A Nemzetgazdasági Minisztérium nem adta ki a Gránit Bankban és a Széchenyi Bankban történő állami tulajdonszerzésről szóló döntéseket és a felhasznált kockázatbecsléseket. A tárca szerint az adatok egy része minősített, egy része bank-, illetve üzleti titok. A titkosítások felülvizsgálatára csak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) jogosult úgynevezett titokfelügyeleti eljárás során. De ez csak hivatalból indítható, az adatokra kíváncsi bejelentőnek nincsenek jogai az eljárásban. Tordai szerint ráadásul kevés ilyen eljárás indul.

Úgy véli, az AB döntése után az lenne a megoldás, ha a közadatperekbe bevonnák az adatvédelmi hatóságot, hogy mérlegelje a minősítések törvényességét. A bírósági eljárás önmagában nem elégséges, hiszen az adatigénylő nem ismerheti meg a minősített információkat, így nehezen tud érvelni a nyilvánosságuk mellett – mondja.

Eltérő gyakorlatok

Olykor amúgy a kormányzati szervek is eltérően ítélik meg, melyik adat titkos. A fejlesztési minisztérium nem adta ki az E.ON földgázcégeinek megvételére vonatkozó szándéknyilatkozat lényegi részét. Az Átlátszó viszont pert nyert a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. ellen, amely kénytelen volt átadni a szerződéskötésre felhatalmazást adó előterjesztést. Ennek melléklete volt a szándéknyilatkozat is, amelyen semmi sem utalt arra, hogy minősített adat lenne. A titkosítás újabban legtöbbször a paksi erőműbővítéssel kapcsolatban került elő.

Az eddigi szabályozás kizárta, hogy az igazságszolgáltatás felülvizsgálja az MVM Paks II. Zrt. és a Roszatom közötti végrehajtási megállapodások titkosítását. Januárban Jávor Benedek, a PM EP-képviselője és Szél Bernadett, az LMP társelnöke is titokfelügyeleti eljárást kért az adatvédelmi hatóságtól, de nincs információ arról, hogy a hivatal indított-e vizsgálatot. A múlt heti AB-döntésből adódóan viszont – ha megszületik az előírt törvénymódosítás – bíróság előtt támadhatnák a titkosítást.

A titkosítás újabban legtöbbször a paksi atomerőmű bővítésével kapcsolatban történik
A titkosítás újabban legtöbbször a Paksi Atomerőmű bővítésével kapcsolatban történik
M. Schmidt János / Népszabadság

A kormány is készült erre a lehetőségre. Már tárgyalja a parlament azt az indítványt, amely minden, a paksi beruházással kapcsolatos előkészítő dokumentumot titkosítana, vagyis az adatok minősítése nélkül megtagadhatnák azok kiadását. Tordai szerint a kormány így próbálhat alapot teremteni arra, hogy akkor se kelljen közzétenni adatokat, ha a bíróság megállapítaná, hogy nem számítanak titkosnak.

Válaszlépések

Az Átlátszó jogásza viszont hangsúlyozza: közérdekű adat kiadása csak akkor tagadható meg, ha az ehhez fűződő közérdek nagyobb súlyú a nyilvánosság érdekénél, a mérlegelést pedig bíróságra kell bízni, ellenkező esetben a jogszabály alkotmányellenes.

Nem mellékes, hogy a törvényjavaslatot értékelve Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke is azt állapította meg: a kormány indítványa konkrét közérdekre vagy alapjogra hivatkozás nélkül, szükségtelenül szűkíti a megismerhető környezeti adatok körét, így nemzetközi egyezményekkel, az információszabadságról szóló törvénnyel és végső soron az alkotmánnyal is ellentétes.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.