galéria megtekintése

Mindent eldönthetnek a határon túli szavazatok

22 komment


Lencsés Károly

Mivel nincs menekült Magyarországon, nem biztos, tud-e a kormány elég embert mozgósítani a kvótanépszavazáshoz, ráadásul további bizonytalanságot teremt a kettős állampolgárok részvételi hajlandósága. Abban, hogy a népszavazás érvényes lesz-e, kulcsszerepe lehet annak, közülük hányan regisztrálnak a választási névjegyzékbe, s végül mennyien voksolnak. Az Alkotmánybíróság viszont ígéri, jogilag tiszta viszonyokat teremt.

Függetlenül attól, hogy a kormány népszavazási kérdéséről számos szakértő szerint több okból sem lehetne referendumot tartani – az ugyanis nem a parlament hatáskörébe tartozik, nemzetközi szerződésbe ütközik, nem egyértelmű, az unió döntéshozó szerveire semmilyen kihatással nincs –, igencsak kérdéses a referendum fogadtatása. Miután nincs menekült Magyarországon, korántsem egyértelmű, hogy lehet-e elegendő embert mozgósítani ebben az ügyben.

Erősen kétséges, érvényes lehet-e a kormány által kezdeményezett népszavazás
Fotó: Mediaworks

A részvételi aránynak – a választójoggal rendelkező határon túli magyarokkal együtt – a Fidesz által elfogadott népszavazási törvény szerint meg kellene haladnia az ötven százalékot, ami 4,15 millió érvényes voksot feltételez. A kettős állampolgárok száma a nyolcszázezerhez közelít, s ha a mostani háromszázezer mellé a közeljövőben elég sokan regisztrálnak a külhoniak választási névjegyzékébe, egy érvényes referendumhoz még több, akár 4,3 millió szavazatra is szükség lehet. A határon túliak pedig vagy szavaznak a kvótaügyben, vagy nem. A Nyugat-Európában élő, és csak igen körülményesen – konzulátusokon, követségeken – szavazásra jogosult százezrekről sem tudni, mennyi áldozatot vállalnak a referendumon való részvétel érdekében.

 

Az eredményességet nem érinti, ám arról sem szabad megfeledkezni, hogy ma nincs közhiteles nyilvántartás a választásra jogosult kettős állampolgárokról. A regisztráció ugyanis tíz évre szól, és akik eddig jelentkeztek, azokról csak annyit tudni, hogy a nyilvántartásba vétel időpontjában adott lakcímen tartózkodó létező személyek voltak. De hogy ma hol laknak, egyáltalán élnek-e, s valamilyen okból nem veszítették-e el a választójogukat, arról senkinek fogalma nincs. Így teljesen bizonyos, hogy az adatbázis enyhén szólva megbízhatatlan.

Az egész ügy szempontjából nem kevésbé fontos kérdés: magyarországi referendumon utoljára 1989-ben vettek részt többen, mint amennyire a kvótaügyben szükség lesz. A Fidesznek a „szociális” népszavazásra sem sikerült 2008-ban 4,15 millió embert mozgósítania – a voksok száma csak kevéssel haladta meg a négymil­liót – , bár kétségtelen, hogy akkor nem számíthatott a jelenlegi állapot szerinti háromszázezer határon túli támogatására.

A kormány népszavazási kezdeményezésével kapcsolatos indítványokról az Alkotmánybíróság (AB) várhatóan még az ítélkezési szünet előtt dönteni fog – mondta Bitskey Botond, az AB főtitkára az MTI-nek hétfőn. Megérkezett ugyanis a Magyar Liberális Párt (MLP) elnökének alkotmányjogi panasza a testülethez, mely megtámadja a Kúria május 3-án közzétett döntését, amely szerint lehet népszavazást tartani arról: „Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?” A parlament a múlt héten elrendelte a népszavazást.

Bitskey Botond elmondta: a referendumot jogi szempontból megengedő kúriai döntést, illetve a népszavazásról szóló elrendelő országgyűlési határozatot egyaránt meg lehet támadni az AB-n.

A kúriai végzéssel szembeni alkotmányjogi panasznak van helye, ha a döntés az ügyben érintett személy alaptörvényben biztosított jogát sérti. Ilyen indítványt júliusig bárki benyújthat, lényeges kérdés azonban, hogy kinél állapítható meg az érintettség, s kinél merül fel alapjogsértés – mondta a főtitkár. Az érdemi döntés meghozására egyébként nem szab határidőt az AB ügyrendje, de ígérte, hogy júliusig döntés születik.

Így semmiképpen nem fordulhat elő olyan bizonytalan jogi helyzet, amit az okozna, ha egy eredményes referendum után mondanák ki: azt ki sem lehetett volna írni. Különben csaknem hasonló esett meg a szakszervezetek Férfi 40-ként emlegetett kezdeményezése kapcsán. A Kúria döntése alapján megkezdődhetett az aláírásgyűjtés, amikor az AB közbeszólt, mondván, ha negyven év munkaviszony után a férfiak is nyugdíjba mehetnének, sérülhetnek a nők jogai, mert a nyugdíjkassza növekvő kiadásai miatt esetleg csökkenteni kellene az ő a nyugellátásukat. Több százezer aláírás így kukába került.

A május 10-i országgyűlési határozat ellen – amely elrendelte kormány által kezdeményezett népszavazást – ugyanakkor a közzétételétől számított 15 napon belül, tehát május 25-éig lehet jogorvoslattal élni az AB-nél, a testületnek pedig az azt követő harminc napon belül – június 24-éig – érdemi döntést kell hoznia. A szoros törvényi határidők miatt ez nem vezethet jogbizonytalansághoz. Ilyen indítvány a főtitkár közlése szerint eddig nem érkezett.

Kérdéses hatáskör

Fodor Gábor MLP-elnök a kúriai döntést támadó indítványában elsősorban arra hivatkozik, hogy a kormány kérdése nem parlamenti, hanem uniós hatáskörbe tartozik, ezért nem lehet róla népszavazást tartani (a Kúria szerint ez nem probléma.) Az indítványban felvetette azt is, hogy a Kúria határozata sérti az indítványozónak azt az alaptörvényben biztosított jogát, hogy az alapvető jogokat biztosító államban éljen, továbbá „a népszavazás elrendelésével – sikerétől függetlenül is – kétségessé válhat Magyarország európai uniós tagsága”. Ha ugyanis a népszavazás eredményes és érvényes lesz, és a nemek győznek, akkor az uniós szabályozással ellentétes helyzet alakulhat ki, ami kétségessé teheti Magyarország uniós tagságát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.