galéria megtekintése

Milliós pluszköltséget varr a társasházak nyakába a kormány

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 27. számában
jelent meg.


Boda András
Népszabadság

Nem kizárt, hogy figyelmetlenség miatt lett túlságosan szigorú a liftek üzemeltetését szabályozó kormányrendelet: e szerint több ezer társasházi felvonót kellene teljesen felújítani vagy újra cserélni öt éven belül. Erre viszont az érintett társasházak többségében aligha van pénz. A rendeletet még a liftpiac szereplői is finomítanák.

Jókora extra kiadásra készülhetnek társasházak sokaságában, egy tavaly módosított kormányrendelet szerint ugyanis a ma üzemelő liftek közül több ezret teljesen fel kell újítani vagy le kell cserélni 2020-ig a megszigorított biztonságtechnikai előírások miatt. Lesz, ahol a kötelező fejlesztést megússzák egymillió forintból, másutt ennek tízszerese sem kizárt.

Attól még lehet biztonságos egy lift, hogy nem felel meg a legújabb, 2018-as szabványoknak
Attól még lehet biztonságos egy lift, hogy nem felel meg a legújabb, 2018-as szabványoknak
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Magyar Felvonó Szövetség elnöke, Apatini Kornél megerősítette értesüléseinket. Mint mondta, a kormány tavaly módosította a felvonók üzemeltetését is szabályozó rendeletet. Ennek a változtatásnak pedig az egyik sarkalatos pontja, hogy azokat a lifteket, amelyeket húsz évnél régebben építettek be vagy újítottak fel teljesen, 2020-ban szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni. A felvonóknak pedig az akkor, tehát az öt év múlva érvényes biztonságtechnikai előírásoknak kell megfelelniük. Ennek szinte bizonyosan nem felel meg az érintett körbe tartozó liftek nagy többsége – szögezte le a szakember, és kiemelte: annál is inkább, mert a 2020-ban érvényes szabványok 2018-tól lépnek életbe, vagyis még a maiaknál is jóval szigorúbbak lesznek.

 

A 2004-ben létrehozott, a felvonópiac szereplőinek majd 80 százalékát tömörítő szakmai szervezet elnöke nem tudott pontos számot mondani arról, hány liftet kellene felújítani, átalakítani vagy kicserélni. Mint mondta, ezt most lehetetlen pontosan megmondani, annyi biztosan tudható: az országban lévő mintegy 37 ezer felvonó harmadát 1990 előtt helyezték üzembe. Apatini Kornél úgy vélekedett: úgy három-ötezer felvonó, elsősorban a régi, „százéves” bérházak és a legidősebb panelházak liftjei lesznek a legkritikusabb helyzetben.Megemlítette: egy új lift beépítése öt-tízmillió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése ennek az összegnek a 20-25 százaléka.

Apatini kérdésünkre azt mondta, attól még lehet biztonságos egy lift, hogy nem felel meg a legújabb, 2018-as szabványoknak, éppen ezért már kezdeményezték a rendelet módosítását. Jelezték, hogy a biztonság szerintük is elsődleges szempont, ugyanakkor azt javasolták, úgy változtassák meg a szabályokat, hogy elegendő legyen majd a ma érvényben lévő szabvány is. Ez esetben csak azokat a berendezéseket kellene kötelezően felújítani, amelyek a ma érvényes szabványnak sem felelnek meg.

A Magyar Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének elnöke, Kaplonyi György is megerősítette, hogy a tavaly módosított rendelet alapján 2020-tól valóban szigorúbb biztonságtechnikai előírásoknak kell majd megfelelniük a lifteknek, ez pedig elsősorban a régi bérházakban okozhat gondokat. Szerinte azonban most túlbecsülni sem kell a problémát: meg kell várni a 2018-as szabványt, hogy látni lehessen, pontosan milyen feltételeket kell teljesíteni. „Egyelőre annyi biztos, hogy sok társasházban lesz pluszkiadás, az még nem tudható, mekkora. Ezért mi most minden olyan házban, ahol elavult a lift, azt tanácsoljuk: kezdjék el gyűjteni a pénzt” – fogalmazott Kaplonyi.

Túl szigorú lett a biztonságtechnikai szabályozás, egy új li   beépítése öt-tízmillió forintba kerül
Túl szigorú lett a biztonságtechnikai szabályozás, egy új lift beépítése öt-tízmillió forintba kerül
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A liftekre vonatkozó módosítások kapcsán megemlítette, arról kevesebb szó esik, hogy egy másik változtatás szerint januártól minden házban ki kell jelölni egy üzemügyeletest, akinek kötelessége naponta ellenőrizni, üzemképes állapotban van-e a felvonó. Kaplonyi szerint a rendelet nehezen teljesíthető, ám ha nem tartják be, akár le is állíthatják a liftet. Éppen ezért ők a liftek karbantartóit bízták meg a napi ellenőrzéssel. Ez viszont felvonónként, naponta bruttó 400 forint plusz áfa kiadást, azaz közvetve a közös költség emelését jelenti.

A megkérdezett közös képviselők úgy vélekedtek, társasházak sokaságát hozhatja nehéz helyzetbe az új „liftszabály”, hiszen az esetek többségében a lakóközösségnek nemhogy megtakarított milliói nincsenek, a be nem fizetett közös költségek miatt mínuszban vannak. A helyzetről sokat elárul, hogy – miként arról elsőként lapunk írt – ma már olyan társasházak is akadnak, ahol épp a lifthasználat korlátozásával próbálják a közös költség befizetésére kényszeríteni az elmaradásban lévő lakókat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.