Az eljárás nemcsak törvénytelen (hiszen a munka törvénykönyve legfeljebb 300 túlórát engedélyez), hanem az egyébként is túlhajszolt sofőrök esetében igen kockázatos is – mutat rá Nemes. A járművezetők ennek ellenére úgy érzik, kötelező aláírniuk az eléjük tett kérelmeket, különben kirúghatják őket. Nemes a túlóraigény alapján úgy számol, hogy akár 300 járművezető is hiányozhat a budapesti közösségi közlekedés zavartalan lebonyolításához. Nagyjából annyi, amennyit a cég elbocsátott, illetve átirányított a Volánbuszhoz az agglomerációs járatok átadásakor.
|
Nemes Gábor Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A „túlórakérelmeket” a dél-pesti telephelyen a múlt hét végén már kiosztották, de előbb-utóbb a csaknem kétezer sofőr mindegyike kézhez kaphatja a dokumentumot. A BKV a szakszervezet határozott felszólítására sem vonja vissza az intézkedést: a közlekedési cég nem tartja aggályosnak az eljárást.
Az EKSZ ügyvédei viszont bizonyítottnak tartják a törvénysértést, ezért a szakszervezet feljelentést tesz a BKV ellen. A 480 óra rendkívüli munkavégzés a jogi állásfoglalás értelmében „nem tekinthető a munkavállaló javára történő eltérésnek”, márpedig a munkaszerződés legfeljebb a munkavállaló javára térhet el a munka törvénykönyvének előírásaitól.
Teljesen jogszerűtlen a buszvezetők ilyen mértékű túlórára kényszerítése – erősíti meg az EKSZ elnöke által mondottakat Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége elnöke, aki szerint normális szervezéssel és némi előrelátással könnyedén megtakarítható lett volna az a több százmillió forint, amit most a túlórákra fizet ki a BKV. A közlekedési cég ugyanis már az első fél évben 500 milliót költött e célra, a kiadás az év végére könnyen elérheti az egymilliárdot. Holott a kasszából már így is hiányzik legalább 7-8 milliárd forint.
|
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) konzultációt kezdeményezett a rendkívüli munkavégzés miatt.
– Évente 200 óra túlmunka rendelhető el, ami a munkavállaló egyetértésével 300 órára növelhető, de a busz- és trolivezetők akkor sem vezethetnek többet napi 9,5 óránál – hívja fel a figyelmet Szabó István, a BTDSZ elnöke, aki a kialakult helyzetet törvénytelennek és erkölcsileg is elfogadhatatlannak tartja. Az érdekvédő vonatkozó kérdésére a Nemzeti Munkaügyi Hivatalnak a Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága azt a választ adta: a 300 objektív szám, attól sem a munkaadó, sem a munkavállaló kérésére nem lehet eltérni.