galéria megtekintése

"Erkölcstelen és veszélyes" - feljelentik a BKV-t

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 14. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Az év végére akár az egymilliárd forintot is elérheti a túlórák miatti extra kifizetés a BKV-nál. Az erős költségvetési mínuszban lévő közlekedési cég szakszervezetei ritka egyetértésben állítják: a kikényszerített túlmunka jogsértő, ráadásul jelentősen emeli a balesetek kockázatát.

Feljelenti a BKV-t a vállalat legnagyobb szakszervezete a sofőrökre kényszerített törvénytelen és életveszélyes mennyiségű túlóra miatt: az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) számításai szerint a fővárosi közlekedési társaság egy év alatt 15 hónapot dolgoztatna le a buszvezetőkkel.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az érdekképviselet egyúttal cáfolja a menedzsment állítását, amely szerint a 480 óra éves túlmunkát – amely 180-nal több a törvényesnél – maguk az agyonhajszolt járművezetők kérték volna. Nemes Gábor, az EKSZ elnöke végtelenül aljas módszernek tartja, hogy a BKV olyan munkaszerződés-módosítást tesz a sofőrök elé, amely szerint ők maguk kérik családi okokra hivatkozva a munkáltatót, hogy még többet túlórázhassanak. Az természetesen nem szerepel a dokumentumban, hogy az elmúlt években a cég minden juttatást elvont tőlük, csökkentek a keresetek és módosították a kollektív szerződést is.

 

Az eljárás nemcsak törvénytelen (hiszen a munka törvénykönyve legfeljebb 300 túlórát engedélyez), hanem az egyébként is túlhajszolt sofőrök esetében igen kockázatos is – mutat rá Nemes. A járművezetők ennek ellenére úgy érzik, kötelező aláírniuk az eléjük tett kérelmeket, különben kirúghatják őket. Nemes a túlóraigény alapján úgy számol, hogy akár 300 járművezető is hiányozhat a budapesti közösségi közlekedés zavartalan lebonyolításához. Nagyjából annyi, amennyit a cég elbocsátott, illetve átirányított a Volánbuszhoz az agglomerációs járatok átadásakor.

Nemes Gábor
Nemes Gábor
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A „túlórakérelmeket” a dél-pesti telephelyen a múlt hét végén már kiosztották, de előbb-utóbb a csaknem kétezer sofőr mindegyike kézhez kaphatja a dokumentumot. A BKV a szakszervezet határozott felszólítására sem vonja vissza az intézkedést: a közlekedési cég nem tartja aggályosnak az eljárást.

Az EKSZ ügyvédei viszont bizonyítottnak tartják a törvénysértést, ezért a szakszervezet feljelentést tesz a BKV ellen. A 480 óra rendkívüli munkavégzés a jogi állásfoglalás értelmében „nem tekinthető a munkavállaló javára történő eltérésnek”, márpedig a munkaszerződés legfeljebb a munkavállaló javára térhet el a munka törvénykönyvének előírásaitól.

Teljesen jogszerűtlen a buszvezetők ilyen mértékű túlórára kényszerítése – erősíti meg az EKSZ elnöke által mondottakat Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége elnöke, aki szerint normális szervezéssel és némi előrelátással könnyedén megtakarítható lett volna az a több százmillió forint, amit most a túlórákra fizet ki a BKV. A közlekedési cég ugyanis már az első fél évben 500 milliót költött e célra, a kiadás az év végére könnyen elérheti az egymilliárdot. Holott a kasszából már így is hiányzik legalább 7-8 milliárd forint.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) konzultációt kezdeményezett a rendkívüli munkavégzés miatt.

– Évente 200 óra túlmunka rendelhető el, ami a munkavállaló egyetértésével 300 órára növelhető, de a busz- és trolivezetők akkor sem vezethetnek többet napi 9,5 óránál – hívja fel a figyelmet Szabó István, a BTDSZ elnöke, aki a kialakult helyzetet törvénytelennek és erkölcsileg is elfogadhatatlannak tartja. Az érdekvédő vonatkozó kérdésére a Nemzeti Munkaügyi Hivatalnak a Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatósága azt a választ adta: a 300 objektív szám, attól sem a munkaadó, sem a munkavállaló kérésére nem lehet eltérni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.