galéria megtekintése

Kiváltságos dolog „migránsbuszosnak” lenni

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 26. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Több mint százmillió forintot költött a menekültjáratokra a BKV. A pluszköltség megfizetését a Belügyminisztériumtól kérte a városvezetés, de egyelőre nincs döntés. Sofőröket viszont nem nehéz toborozni: pluszpénzt remélnek, és nincsenek rossz tapasztalataik a menekülőkről.

Újra tárgyal a főpolgármester Pintér Sándor belügyminiszterrel arról, hogyan kompenzálják a fővárost a menekültválság miatt keletkezett kiadásaiért. Ezt Tarlós István árulta el a Népszabadságnak. A BKV ugyanis csak a menekülteket szállító buszjáratokra több mint százmillió forintot költött.

De miután a járművek beállításán kívül Budapestnek jelenleg semmilyen többletköltsége nincs, elképzelhető, hogy a pluszkiadásoknak csupán egy részét fizeti ki a tárca. Mindenesetre kiváltságos dolog „migránsbuszosnak” lenni a BKV-nál. A sofőrök reményei szerint akár több tízezer forint is ütheti a markukat a különféle pótlékokkal. A Népszabadság információi szerint időnként a fővárosi forgalomban nem dolgozó területi vezetők is jelentkeznek a feladatra.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a kezdeti káosz után mostanra kialakult a menekültszállító buszok üzemeltetési rendje. Konvojban haladnak, rendőrök biztosítják őket. Bár a várakozási idő több óra is lehet a határ mentén, azt kifizetik. A sofőrök a rendőrök ellátmányából kapnak szendvicset, üdítőt, fertőtlenítőkendőt.

 
A menekülteket szállító régi Ikarusok egyike. A rendőrök mondják meg, kit és hová vigyenek
A menekülteket szállító régi Ikarusok egyike. A rendőrök mondják meg, kit és hová vigyenek
Koncz György

A rendőrök mondják meg azt is, hogy kiket és hová vigyenek – tette hozzá Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint itt volt az ideje, hogy a BKV felkészüljön a menekültek szállítására, nem úgy, mint amikor az éjszaka közepén ugrasztották ki az ágyból a fáradt sofőröket, akiknek kétes műszaki állapotú járművekkel, főként régi Ikarusokkal kellett emberek százait órákon át utaztatniuk az autópályán Ausztria felé.

Bár a menekültszállításra továbbra is a napi forgalomból kivonni szándékozott, elöregedett buszokat használják, egy karbantartó járművet is leküldtek a határra, amely kisebb javításokat el tud végezni. Így a vártnál kevesebb alkalommal akadtak el a nyílt pályán. Ugyanakkor – magyarázza Nemes Gábor – a régi járművek a KRESZ szabályai szerint fel sem hajthatnának az autópályákra.

A buszok városi üzemeltetésre kaptak engedélyt, amibe néhány kilométernyi települések közti szakasz még belefér, de a migránsok szállításakor több száz kilométert tesznek meg szerte az országban. Ezt a jogi aggályt azonban felülírták a kormány rendkívüli helyzetre hozott jogszabály-módosításai. Nemes is elismeri, hogy elvétve akadt olyan buszvezető, aki megtagadta volna a munkát. A pluszjuttatások miatt nem nehéz jelentkezőt találni.

Bár azt nem tudni pontosan, hogy mennyi lesz végül az a plusz, amelyet az októberi bérrel együtt kaphatnak meg a sofőrök. A túlóra és a műszakpótlék összegét a kollektív szerződés szabályozza, de az állásidőt nem. Az érdekképviseletek nyomására a BKV vállalta, hogy a dolgozók rendkívüli helyzetekben való foglalkoztatásáról szóló előírásokat is beleveszik a kollektív szerződésbe. Erről a jövő héten tárgyalnak.

Kockázatosabb éjszakai járatot vezetni – állítja egy sofőr, aki csak munkáltatójában csalódott

Kockázatosabb egy pesti éjszakai járatot vezetni, mint menekülteket fuvarozni a déli határon – állítja a BKV egyik buszvezetője. – Olasz turistacsoportot már le kellett tessékelnem, de a menekültekkel eddig semmi bajom nem volt.

A férfi kalandvágyból és persze a többletjövedelem reményében vállalta a munkát. A migránsokról azt mondja: elcsigázottak, a felszállás után többnyire elalszanak, és ha valaki ébren marad, legfeljebb azt figyeli a telefonja GPS-én, hogy merre jár a busz. Állítólag előfordult, hogy egy sofőrt életveszélyesen megfenyegettek: nagy baj lesz, ha nem Ausztria felé veszi az irányt. Nyilatkozónk azonban kételkedik abban, hogy ilyesmi történt volna.

Az viszont megesett, hogy egy Vámosszabadi felé tartó kocsiról páran egy éjszakai pihenő közben az ablakon keresztül leléptek. A buszvezető leginkább a menekültek után maradó szagra és szemétre panaszkodott. Nem akar azonban ítélkezni, mert utasai számára elképzelhetetlen élethelyzetben vannak.

Ugyanakkor a javukra írja: járművét soha nem rongálták meg, ami a pesti éjszakában nem számít kivételes dolognak. Eleve úgy tapasztalta: a menekültek nem akarnak balhét. Ezért tartja bizarrnak, hogy a horvát határtól a közeli vasútállomáshoz vivő úton olyan konvojban kell vezetnie, amelynek élén esetenként géppuskával felszerelt honvédségi Hummer terepjárók haladnak. Korábban a Röszkéről Vámosszabadi felé tartó transzportoknál szóba sem került, hogy az Ikarusokat felfegyverzett harcjárművek vezessék fel.

Ezeket a buszokat ráadásul úgy indították útnak, hogy a járművezetőkre bízták, merre mennek, és csak a rendőrökön múlott, boldogulnak-e a menekültekkel a városi forgalomra tervezett járművekkel – amelyek óránként legfeljebb 65 kilométer megtételére képesek – a hat és fél óráig tartó úton. Szerencsére boldogultak.

A buszvezetők a saját munkáltatójukban viszont csalódtak, hiszen máig nem tudják, hogy a rendkívüli munka mennyit hoz a konyhára. Köszönik a hidegélelmet, de a rendőröknek még hálásabbak, hogy tőlük rendes ebédet kapnak. Más okból viszont irigylik őket, hiszen a rendőröket szállodában helyezték el, míg a buszosokat a fővárosból viszik a határhoz, ahonnan a 16-22 órás műszak után – amelynek egy részében nem vezetnek, pihenni viszont legfeljebb a vezetőfülkében tudnak – autóval szállítják őket haza. (Lencsés Károly)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.