galéria megtekintése

Metrótender: nem volt szívbajos a BKV

4 komment


Szalai Anna
NOL

Megjelent a 3-as metró kocsitendere. A szerelvények felújítására 65 milliárdot szán a városvezetés, ennyiből akár új kocsikat is vehetnének. A várakozások szerint a lehetséges gyártók többsége elindul a tenderen, a kormány viszont csak az oroszokkal tárgyalt az üzletről.

Meghirdették a 3-as metró régóta esedékes kocsitenderét. A BKV karácsonyig várja a 222 motorkocsi felújítására vállalkozó gyártók jelentkezését. A valódi tárgyalást azonban jövőre csak az alkalmasnak nyilvánított pályázókkal kezdik meg. A közgyűlési döntés értelmében a főváros közlekedési cége, a BKV hirdette meg a kétszakaszos közbeszerzési pályázatot.

Első körben a pályázók gazdasági, műszaki alkalmasságáról bizonyosodik meg a bíráló bizottság, a beérkező ajánlatokról csak ezt követően, a második fordulóban kezdenek tárgyalni. De a felhívás már most részletezi az elvégzendő munkát. Így a pályázó feladata lesz többek között az engedélyezési dokumentáció kidolgozása, a hatóság által előírt vizsgálatok, próbafutások végrehajtása, a szükséges engedélyek beszerzése. (Az előzetes típusengedélyt már beszerezte a BKV, de így is négylépcsős az engedélyezési eljárás.)

Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

A győztesnek kell kidolgoznia azt a technológiát is, amelynek segítségével megállapítja, hogy mely szerkezeti elemeket kell kicserélni az elvárt élettartam eléréséhez. A kocsik felújításába az automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) korszerűsítése is beletartozik, ezenfelül teljesen újra kell kábelezni a járműveket, cserére szorulnak a forgóvázak, a vontatómotorok, a levegős rendszer, a hajtóművek és bizonyos szerkezeti elemek, emellett a teljes járművet el kell látni korrózióvédelemmel, rezgésgátló, hő- és hangszigetelő bevonattal. A BKV mindezen túl korszerű utasteret, fedélzeti utastájékoztató és utastéri megfigyelő rendszert kér, valamint a vezérkocsik homlokzatát is kicsinosíttatná a győztessel.

A kocsik felújítására és az engedélyeztetésre 39 hónapot kapna a győztes. Késedelmes vagy hibás teljesítés kötbére 1,5 milliárd forint, amely minden késedelmes nappal 1 millió forinttal növekszik. A BKV ezenfelül teljesítési biztosítékot és jótállási biztosítékot is kér. Mindkettő mértéke a vállalási ár nettó 5 százaléka. Előbbit akkor hívja le a BKV, ha a cég nem szállít, utóbbit, ha hibásan teljesít.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A gazdasági alkalmasságot elsősorban az elmúlt három évről készült üzleti beszámolóval, illetve az árbevételről szóló nyilatkozattal igazolhatják a pályázók, de megtehetik bármi mással is, ha azt az ajánlatkérő megfelelőnek tartja. Veszteséges cég mindenesetre nem indulhat. Az elmúlt három évben legalább 25 milliárdos árbevételt kell felmutatnia egyedül vagy konzorciumban. A műszaki alkalmassághoz 200 kocsi felújításáról kell referenciát bemutatni az előző hat évből, miközben a munkák összértéke eléri a 40 milliárd forintot. A bemutatott referenciamunkáknak gyakorlatilag mindazon feladatokat tartalmazniuk kell, amit a BKV a 3-as metró járművein elvégeztetne.

A bírálati szempontok közül az ár a legfontosabb. A felhívás értelmében a BKV utólag fizetne, a gyártó egyáltalán nem kérhetne előleget, legfeljebb a később meghatározandó feltételek mellett részszámlákat nyújthatna be.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

A főváros 65 milliárd forintra becsülte a felújítás értékét. Úgy tűnik, ennyi pénzért már új kocsik is beszerezhetőek. A szomszédos Bukarestbe például a spanyol CAF éppen most szállít új kocsikat éppen annyiért, amennyire az orosz szerelvények felújítását taksálták. Így nem elképzelhetetlen, hogy a gyártók eleve új kocsikat ajánlanak majd. A tenderen várhatóan a jelenlegi AVR-ket szállító Siemens, a Prágában hasonló munkát végző Skoda, a 4-es metró kocsijait szállító Alstom is elindul majd.

Szijjártó Péter külügyminiszter mindenesetre eddig csak Moszkvában tárgyalt erről. A hírek szerint nem először, hiszen a paksi atomüzlet uszályán már előkerült a metrófelújítás.

A tenderen legkorábban jövő májusban hirdethetnek győztest.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.