A győztesnek kell kidolgoznia azt a technológiát is, amelynek segítségével megállapítja, hogy mely szerkezeti elemeket kell kicserélni az elvárt élettartam eléréséhez. A kocsik felújításába az automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) korszerűsítése is beletartozik, ezenfelül teljesen újra kell kábelezni a járműveket, cserére szorulnak a forgóvázak, a vontatómotorok, a levegős rendszer, a hajtóművek és bizonyos szerkezeti elemek, emellett a teljes járművet el kell látni korrózióvédelemmel, rezgésgátló, hő- és hangszigetelő bevonattal. A BKV mindezen túl korszerű utasteret, fedélzeti utastájékoztató és utastéri megfigyelő rendszert kér, valamint a vezérkocsik homlokzatát is kicsinosíttatná a győztessel.
A kocsik felújítására és az engedélyeztetésre 39 hónapot kapna a győztes. Késedelmes vagy hibás teljesítés kötbére 1,5 milliárd forint, amely minden késedelmes nappal 1 millió forinttal növekszik. A BKV ezenfelül teljesítési biztosítékot és jótállási biztosítékot is kér. Mindkettő mértéke a vállalási ár nettó 5 százaléka. Előbbit akkor hívja le a BKV, ha a cég nem szállít, utóbbit, ha hibásan teljesít.
|
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A gazdasági alkalmasságot elsősorban az elmúlt három évről készült üzleti beszámolóval, illetve az árbevételről szóló nyilatkozattal igazolhatják a pályázók, de megtehetik bármi mással is, ha azt az ajánlatkérő megfelelőnek tartja. Veszteséges cég mindenesetre nem indulhat. Az elmúlt három évben legalább 25 milliárdos árbevételt kell felmutatnia egyedül vagy konzorciumban. A műszaki alkalmassághoz 200 kocsi felújításáról kell referenciát bemutatni az előző hat évből, miközben a munkák összértéke eléri a 40 milliárd forintot. A bemutatott referenciamunkáknak gyakorlatilag mindazon feladatokat tartalmazniuk kell, amit a BKV a 3-as metró járművein elvégeztetne.
A bírálati szempontok közül az ár a legfontosabb. A felhívás értelmében a BKV utólag fizetne, a gyártó egyáltalán nem kérhetne előleget, legfeljebb a később meghatározandó feltételek mellett részszámlákat nyújthatna be.
|
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A főváros 65 milliárd forintra becsülte a felújítás értékét. Úgy tűnik, ennyi pénzért már új kocsik is beszerezhetőek. A szomszédos Bukarestbe például a spanyol CAF éppen most szállít új kocsikat éppen annyiért, amennyire az orosz szerelvények felújítását taksálták. Így nem elképzelhetetlen, hogy a gyártók eleve új kocsikat ajánlanak majd. A tenderen várhatóan a jelenlegi AVR-ket szállító Siemens, a Prágában hasonló munkát végző Skoda, a 4-es metró kocsijait szállító Alstom is elindul majd.
Szijjártó Péter külügyminiszter mindenesetre eddig csak Moszkvában tárgyalt erről. A hírek szerint nem először, hiszen a paksi atomüzlet uszályán már előkerült a metrófelújítás.
A tenderen legkorábban jövő májusban hirdethetnek győztest.