Egy Közgép-méter 4,4 millió forint

Egy évvel ezelőtt országos botrányt kavart, amikor kiderült: minden eddigi rekordot túlszárnyaló áron építtet a kormány a Közgép részvételével autópályát az Alföldön. Az azóta sem indokolt kiadásokat egy kormányhatározattal most alaposan megnövelték, miközben az M4-es műszaki tartalma csökkent.

Magyarországon sokáig az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti része – ahol a nevezetes kőröshegyi völgyhíd is áll – számított a legdrágább sztrádának: ott kilométerenként 2,88 milliárd forintot fizettek a magyar és az európai adófizetők. A túlárazottnak tűnő projektet a Fidesz ellenzékben a Gyurcsány-kormány szimbólumának nevezte.

Az M4-es miatt hidat kell építeni a Tiszán, de ez még nem ok a drágaságra. Szeged és Makó között átkelővel együtt kijöttek fél pénzből
Az M4-es miatt hidat kell építeni a Tiszán, de ez még nem ok a drágaságra. Szeged és Makó között átkelővel együtt kijöttek fél pénzből
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az ígért vizsgálat és számonkérés helyett Orbánék kormányra kerülve belevágtak egy sokkal drágább projektbe: az épülő M4-es Abony és Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakaszát (többek között a Közgép, a Swietelsky és a Colas kivitelezésében) kilométerenként 3,8 milliárd forintból tervezték megvalósítani. Az ügyet nyilvánosság elé táró Jávor Benedek – jelenleg a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője – akkor magyarázatot kért az illetékesektől, de csak elutasítást kapott.

Németh Lászlóné korábbi fejlesztési miniszter a műszaki nehézségek mellett (az autópálya a Tiszán és a folyó árterén is áthalad) azzal igyekezett megvédeni a németországi autópálya-építések átlagát 60 százalékkal meghaladó magyarországi költségeket, hogy kifejtette: az utóbbi években a mélybe zuhant a forintárfolyam, a magyar cégek pedig külföldön egyre nehezebben jutnak hitelhez.

Úgy tűnik, a magyar gazdaság finanszírozási környezete azóta drámai mértékben romlott tovább. Ahogyan az a Magyar Közlöny legfrissebb számában közölt, Orbán Viktor által aláírt határozatból kiderül, a kormány az eddig bruttó 140 milliárd forintba kerülő projekt keretösszegét 163 milliárdra emelte (így 4,4 milliárdra nőtt a nettó kilométerenkénti ár), miközben a beruházásból elhagyják az M8–M4 elválási csomópontot, amely a Tisza-híd után a legdrágább eleme lenne a beruházásnak.

A határozat sem a csomópont elhagyásának, sem a költségek megnövekedésének okára nem utal, csak az új bruttó összeg szerepel benne. Úgy tudjuk, az esetről korábban Jávor az OLAF (az EU csalás elleni hivatala) számára is beadványt készített (arra is felhíva a figyelmet, hogy az irracionális árak mögött akár az EU pénzéből finanszírozott burkolt párttámogatás is lehet), ennek sorsáról azonban nincs további információ. A projekt drágítása azonban újabb érvanyagot szolgáltathat egy esetleges vizsgálathoz.

A határozat sem a csomópont elhagyásának, sem a költségek megnövekedésének okára nem utal
A határozat sem a csomópont elhagyásának, sem a költségek megnövekedésének okára nem utal
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az egyelőre sehova sem vezető, távlatilag Nagyvárad irányába tartó M4-es szóban forgó szakasza a műtárgyakat számításba véve is drágább lesz minden hasonló nagyságú magyarországi sztrádaszakasznál. Jávor beadványából kiolvasható: az M43-as Szeged–Makó közötti 31,1 kilométernyi szakasza, nyomvonalán ugyancsak egy Tisza-híddal, 67 milliárd forintba került. A kilométerre vetített nettó ár 2,15 milliárd, éppen a fele annak, amelyet a hasonló paraméterű M4-esre szán a kormány.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.