Merkel is beszáll az RTL-Fidesz csatába?

Az RTL Klub nem akar kivonulni, a Fidesz nem enged a tévé nyomásának.

Hosszú állóháborúra rendezkedett be a Fidesz-kormány és az RTL Klub a reklámadó bevezetése miatt, és egyelőre egyik fél részéről sem látnak lehetőséget kompromisszumra vagy békekötésre – ez derült ki vezető kormánypárti politikusokkal és a kereskedelmi tévé munkatársaival folytatott beszélgetéseinkből.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Információink szerint a Fidesz irányítóit nem lepte meg, hogy a reklámadó júniusi elfogadása óta az RTL Klub Híradója látványosan kormánykritikus híradókat sugároz, mert a kereskedelmi csatorna informális módon több jelzést is előre leadott a kormánypárti politikusoknak: a különadó kivetése esetén fel fogja venni a bokszkesztyűt.

Kolosi Péter, a kereskedelmi tévé programigazgatója az ATV-ben nem is csinált titkot abból, hogy a reklámadó miatt bírálják erősebben a kormányt. Az is teljesen nyilvánvaló, hogy a magyar RTL mindezt a luxemburgi székhelyű nemzetközi médiacsoport vezetésének jóváhagyásával teszi.

Andreas Rudas, az RTL Group kelet- és délkelet-európai tevékenységéért felelős vezetője még a reklámadó elfogadása előtt azt nyilatkozta a Handelsblatt című német üzleti lapnak, hogy „a reklámadó bevezetése a sajtószabadság végét jelentené Magyarországon”. Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch, az RTL-csoport vezérigazgatóinak minap kiadott közös állásfoglalása is megerősítette, hogy a nemzetközi médiavállalat tovább folytatja küzdelmét a reklámadó ellen, mert miközben bejelentették, hogy az új sarc 4,5 milliárdos pluszterhet jelent az RTL Klubnak, azt is rögzítették: minden lehetőséget megragadnak arra, hogy társaságukat megvédjék a „működésüket ellehetetlenítő adótól”.

Úgy tudjuk, az RTL-csoport vezetése elszánt abban, hogy jogi lépéseket tegyen a reklámadó ellen hazai és nemzetközi fórumokon. Információnk szerint az RTL részvényeinek többségét birtokló német Bertelsmann-csoport informálisan a német kormánynak is jelezte súlyos aggodalmait. A Bertelsmann első számú tulajdonosa, Lis Mohn közismerten jó kapcsolatot ápol Angela Merkel német kancellárral, de e személyes kapcsolat nélkül is a Bertelsmann-nak olyan súlya van a gazdaságban, hogy érdekeit a német politika egyértelműen képviseli.

Több forrásunk megerősítette, hogy az RTL a reklámadó miatt nem akar kivonulni Magyarországról. Ezt azért is tartják fontosnak leszögezni, mert a reklámadó bevezetése mögött olyan szándék is meghúzódhat, hogy a Fideszhez kötődő médiavállalkozások valamelyike nyomott áron vehesse meg az egyébként évente több milliárd forintos nyereséget produkáló „aranytojást tojó tyúkot”.

Erre egyszer már tettek kísérletet, amikor 2010 áprilisában a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Infocenter az IKO Média Holding Zrt.-n keresztül meg akarta vásárolni az RTL Klub részvényeinek több mint 30 százalékát, de az ügylet végül nem jött létre.

A Fidesz több vezető személyisége azt mondta lapunknak: nem engednek az RTL nyomásának, nem vonják vissza a reklámadót, nem csökkentik annak mértékét, hanem a kormányzati és a fideszes kommunikáció minden eszközével próbálnak rávilágítani arra, hogy a kereskedelmi tévé erős kormánykritikája a reklámadó miatti bosszúhadjárat. Mint ahogy azt tette kedd este Gulyás Gergely fideszes politikus az ATV-ben, amikor is a reklámadóval kapcsolatban azt mondta: „Magyarország számára is figyelmeztető, ha a hírszolgáltatásra kötelezett kereskedelmi tévé, az RTL Klub egyoldalúan kormányellenes híradót csinál, mert ez felháborító. Nem lehet eszköz az objektív tájékoztatás figyelmen kívül hagyása egy ilyen esetben.”

Úgy tudjuk, a Fidesz-kommunikáció támaszkodik egy a témában készült közvélemény-kutatásra is, amely azt az eredményt hozta, hogy a megkérdezettek döntő többsége támogatja a reklámadó bevezetését, illetve hogy a válaszadók jelentős része úgy ítéli meg: az RTL azért kritizálja a kormányt, mert csökken a nyeresége.

A Fidesz egyik vezetője úgy vélte, az RTL Híradójának hangneme nem befolyásolhatja jelentősen az önkormányzati választás végkimenetelét, hosszú távon pedig a nézettség és a reklámbevételek alakulásában is visszaüthet az RTL-re a „túlzott kormánykritika”.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.