'Nem akarunk a Malév sorsára jutni!'

Ma délután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé vonultak a BKV dolgozói. A tüntetés elsődleges célja a fővárosi agglomerációs járatok Volánbusznak való átadásáról szóló döntés felfüggesztésének, illetve a május elsejei határidő elhalasztásának kikényszerítése volt.

Nem akarunk a Malév sorsára jutni! Előbb ott is kiszervezték a nyereséges ágazatokat, majd amikor már csak a veszteséges személyszállítás maradt, sorsára hagyták a céget. A BKV kísértetiesen hasonló pályát fut be  - figyelmeztette a szerda délután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé vonult a BKV dolgozókat Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezetének elnöke, aki szerint  az eddig 15 percenként járó buszok óránként közlekednek majd, éjszaka egyáltalán nem lesz busz, ráadásul a városhatáron át kell majd szállni a BKV-buszokra.

Az átszervezéssel tehát drágább és kényelmetlenebb lesz a bejutás a városkörnyéki településekről. A tüntetés elsődleges célja a fővárosi agglomerációs járatok Volánbusznak való átadásáról szóló döntés felfüggesztése, illetve a május elsejei határidő elhalasztásának kikényszerítése volt. A demonstráción mintegy kétszázan vettek részt szakszervezetis zászlókat lengetve, hangosan fütyülve, sípolva. 

- Úgy tűnik már hat az új munkatörvénykönyvből áradó megfélemlítés -  mutatott körbe Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki szerint sokan azért nem jöttek el, mert félnek a megtorlástól. Az érdekképviseleti vezető beszédében kiemelte: az agglomerációs buszjáratok kiszervezése egybeesik a VT-Transman belépésével a fővárosi közösségi közlekedésbe. A kettő együtt összesen 280 járatot 1000–1200 dolgozót érint, de Nemes szerint a cég valamennyi munkavállalója veszélyeztetett, hiszen a vállalat finanszírozásának egyik legnagyobb forrását jelentő szolgáltatási feladatok elvonása szükségszerűen a munkavállalók jövedelmének csökkenéséhez, munkakörülményeik további romlásához vezet. A teljesítménycsökkenés nyomán kevesebb járművezetőre, karbantartóra lesz szükség.

A két szakszervezeti vezető a beszédeket követően egy Németh Lászlóné fejlesztési miniszternek címzett petíciót is átadott a tárca a képviselőjének. Ebben a követelik a BKV Zrt. finanszírozásának megoldását a kormányzattól és a fővárosi önkormányzattól. Tiltakoznak a szolgáltatási színvonal további csökkenése ellen és egyúttal azt kérik a minisztériumtól, hogy az agglomerációs buszjáratok május elsejei bevezetésére vonatkozó minisztériumi döntés végrehajtását függessze fel. A tárca - a tiltakozókhoz visszatért szakszervezeti vezetők tájékoztatása szerint - ígéretet tett arra, hogy a petícióban feltett kérdésekre napokon belül válaszolnak. 

- Ha ez mégsem történne meg, akkor fél-, illetve egészpályás útlezárásokat szervezünk - fenyegetőzött Gólián Zsolt a szemerkélő esőben.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A BKV dolgozókat tömörítő szakszervezeteknek nem ez az első akciójuk a a minisztériumi döntés nyilvánosságra kerülése óta. Előbb tárgyalásokat kezdeményeztek a tárca, a fővárosi önkormányzat, a BKV, a MÁV és a Volánbusz vezetőivel. Találkoztak a fejlesztési minisztérium képviselőivel, a főpolgármesterrel, és többször egyeztettek a BKV vezetésével is. Ám valós választ kérdéseikre eddig sehonnan sem kaptak. Az viszont nyilvánvalóvá vált számukra, hogy a tárca foggal-körömmel ragaszkodik döntéséhez, annak ellenére is, hogy a Volánbusz nincs felkészülve a feladat átvételére. Mint ismeretes a cég visszavonta buszbeszerzésre vonatkozó tenderfelhívását és egyelőre nem is adott ki újat. S eddig a BKV-val sem tudtak megállapodni a használt járművek bérléséről. (Még nem tisztázott, hogy a BKV-nak be kell-e állítania buszokat ezekre a vonalakra a városhatáron belül.) Egyelőre tehát nem tudni, hogy milyen járművel szállítaná a Volánbusz májustól a városkörnyéki járatok utasait.

Még kevesebb az információ a BKV-nál feleslegessé váló dolgozók átvételéről. – Több szolgáltató megjelenése a régióban egységes foglalkoztatási feltételek meglétét követelné meg – állítja Nemes Gábor, éppen ezért a szakszervezetek tárgyalásra hívták az érintetteket a minimális foglalkoztatási és jövedelmi szintekről. A szakszervezeti vezető szerint a kormány nem teheti meg, hogy a közszolgáltatásban egyes cégeket versenyelőnyhöz juttat az eltérő foglalkoztatási szabályok révén.

– A BKV menedzsmentjére sem számíthatunk, hiszen láthatóan saját cégüket sem képesek megvédeni – teszi hozzá. – Egyelőre azt sem tudni, hogy a megcsonkított cég miből törleszti majd a korábbi szolgáltatási szintre és bevételre méretezett hiteleket – a szakszervezeti vezető szerint a kormány célja valójában a BKV feldarabolása. A MÁV és a Volánbusz mellett a BKV továbbra is mostohagyerek. A minisztérium ragaszkodik korábbi álláspontjához: a BKV Zrt. belső szolgáltatónak minősül, ezért a jelenlegi jogszabályi rendelkezések szerint májustól Budapesten kívül nem szolgáltathat, de nyitottak a BKV dolgozók megnyugtatását szolgáló egyeztetésekre az érdekképviseletekkel. A szakszervezetek szerint ez egyszerűen nem igaz.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé vonultak a BKV még meg nem félemlített dolgozói
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.