galéria megtekintése

Mentőegységeket vezényelnek Budapestre

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 08. számában
jelent meg.


Danó Anna
Népszabadság

A főváros körüli településekről vezényelnek egységeket a budapesti mentés problémáinak enyhítésére– tudta meg a Népszabadság. Ez az első következménye annak a vizsgálatnak, amely a múlt héten agyvérzésben meghalt asszony tragédiáját követően indult. Hozzá több mint egy óra után ért el a segítség.

A múlt heti tragédia után Burány Béla, az Országos Mentőszolgálat vezetője főigazgatói megbízottat jelölt ki a gördülékeny ellátás garantálására. A feladatot Göndöcs Zsigmond kapta, aki a második Gyurcsány-kormány idején három évig főigazgatóként vezette a mentőszolgálatot.

Csak a gyakorlatban fog kiderülni, hogy az érintett településeken hiányoznak-e majd a fővárosban dolgozó kocsik. Képünk illusztráció
Teknős Miklós / Népszabadság

Az új vezető kinevezése előtt néhány órával a közép-magyarországi régió mentőállomásairól nappali szolgálatra a fővárosba vezényeltek egy-egy mentőt, összesen hét autót és csapatát. Egyelőre nem tudni, mit szólnak majd az intézkedéshez az érintett települések polgármesterei. Ez már csak azért is érdekes, mert több helyen közösségi pénzből is áldoznak azért, hogy zavartalanul működjön a helyi mentés.

 

Az csak a gyakorlatban fog kiderülni, hogy az érintett településeken – Zsámbék, Albertirsa, Vác, Dabas, Cegléd, Tápiószele, Aszód – hiányoznak-e majd a fővárosban dolgozó kocsik. Az átvezényelt mentőknek a reggeli műszak kezdetén kell majd fővárosi mentőállomásokon munkára jelentkezniük, és este, a műszakzáráskor térhetnek vissza saját településeikre. Az úgynevezett kocsihiány mind gyakoribb a mentőknél, se elég autó, se elég ember nincs a szükséges feladatok elvégzéséhez.

Tavaly ugyanis huszonkilenccel csökkentették a mentésben részt vevő autók számát. Ez a közép-magyarországi régióban három mozgósítható kocsival jelent kevesebbet. Van olyan nap, hogy csúcsidőben két tucat segélykérés érkezik, ám egyetlen mozgósítható autója sincs a szolgálatnak. Gyakran előfordul, hogy a teljes kocsiparkot nem is sikerül szolgálatba állítani, mind többször van arra példa, hogy a 71 mentőautó helyett 65-öt sikerül csak betegellátásra használni. A többi műszaki hiba vagy hiányzó erőforrás miatt az állomásokon parkol.

Információink szerint a legutóbbi nagy nyilvánosságot kapott tragédia után az egészségügyért felelős államtitkár, Zombor Gábor személyesen utasította az OMSZ főigazgatóját arra, hogy tárja fel az eset okait, és tegyen meg mindent a hasonló esetek elkerülésére. Amint arról beszámoltunk, egy betegnek több mint egy órát kellett várnia a mentőkre a fővárosban.

A szomszédok szerint az összeesett asszony a hideg kövön feküdt a lépcsőházban, a segítségére siető lakók meleg vizes palackokkal és takarókkal óvták testét a kihűléstől, és felváltva hívogatták a mentőszolgálatot, de a segítség csak több mint egy óra múlva érkezett meg. Az agyvérzést kapott nő meghalt. Úgy tudjuk: az eset miatt elrendelt belső vizsgálat eredménye szerint a hívást fogadó rosszul kérdezte ki a segélykérőket, s miután nem volt elég információja, rossz döntést hozott.

Tavalyelőtti kép a mentőszolgálat budapesti diszpécserközpontjában. Az asszony halálakor hadra fogható kocsi nem volt
Tavalyelőtti kép a mentőszolgálat budapesti diszpécserközpontjában. Az asszony halálakor hadra fogható kocsi nem volt
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Nem ítélte ugyanis elég súlyosnak az esetet ahhoz, hogy riassza a rohamkocsit. Egyéb „hadra fogható” mentő pedig nem volt. A hasonló tragédiák elkerülésében segíthetné a mentőket az uniós támogatásból finanszírozott, de a gyakorlatban még nem működő mentésirányítási rendszer. Ennek része az a panel, amely egy csekklista mentén azonosítja a segélykérőtől érkező információt, így segít dönteni a hívást fogadónak arról, milyen mentőre van szükség.

Úgy tudjuk: a rendszer működését a múlt hét elején több egészségpolitikusnak, köztük Zombor Gábornak is bemutatták. Ám azt nem tudni, mikor kezdik használni a rendszert, amely a feladat elvégzéséhez logisztikai támogatást ad. Addig a mentésirányítók hagyományos telefonvonalon, „jegyzetfüzet” segítségével koordinálják a munkát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.