Lapunk úgy tudja: akkor a vezetőváltást pénzügyi átvilágítás kísérte, az egészségügyi államtitkárság rendkívüli, hárommilliárdos gyorssegélyt adott a felhalmozódott hiány eltüntetésére. Úgy tűnik azonban, ezzel az összeggel az új főigazgatónak sem sikerült stabilizálnia az OMSZ gazdálkodását.
|
A jelenleg működő 710 mentőautóból csak 30-34-re jut biztosan orvos Móricz Simon |
A Népszabadság birtokába került dokumentumban az alig egy éve hivatalában lévő Burány Béla sorra veszi azokat a hiányokat, amelyek veszélyeztetik a szolgálatnál folyó fejlesztések befejezését, illetve a betegek ellátását. Mint írja: egyebek mellett nincs a büdzséjében 59 új mentőautó megvásárlására 1,3 milliárd forint. Ezekre azért volna szükség, hogy lecserélhessék a legöregebb kocsikat, csökkenthessék az autók maximális 13 éves szolgálati idejét nyolc évre.
Ez csak akkor lehetséges, ha az éppen zajló uniós forrásból beszerzendő 200 mentőautó mellé még 59-et vásárolnának. A 710 jelenleg működő autóból jelenleg csak 30-34-re jut biztosan orvos, további 130-140 kocsira mentőtiszt jut, a maradékkal már csak ápolót tudnak küldeni.
Hiányzik kéthavi bér
Mindemellett hiányzik az OMSZ működési költségeiből a dolgozók kéthavi bérének és azok járulékainak fedezete, azaz mintegy 2,6 milliárd forint.
A főigazgató levelében azt is írja, hogy további 1,2-1,6 milliárdos gyorssegély nélkül leállhat a két legnagyobb európai uniós céltámogatásból zajló projekt is. Az egyikből új mentőállomásokat építenek országszerte, a másikból a mentésirányítás rendszerét korszerűsítik.
|
Kevesebbet emelkedhetnek fel a mentőhelikopterek, mint amennyi szükséges lenne Kurucz Árpád / Népszabadság |
A 15 percen belüli kiérkezés 78 százalékos arányát – a mentésirányítás már megkezdett fejlesztésével és még újabb 22 mentőállomás megépítésével – mintegy 90 százalékra javítanák. Mint azt Burány írta: már a programok indulásánál is ismert volt, hogy érdemi fedezet nélkül vágtak bele a megvalósításba.
A főigazgató leveléből kiderül az is, ha a légi mentők nem kapnak még ebben az évben 250-350 milliós tőkeinjekciót, akkor a szükségesnél kevesebbszer szállhatnak fel.
A Népszabadság kérdéseire az OMSZ azt közölte, hogy a mentőellátás továbbra is minden rászoruló számára biztosított. Az intézmény gazdálkodása stabil, a működéséhez szükséges erőforrásokról a kormányzat gondoskodik. Lapunknak Beneda Attila, az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára elmondta: 2010 óta minden évben sikerült emelni az OMSZ költségvetését, így volt ez 2013-ban és 2014-ben is.
Tavaly év közben rendkívüli hárommilliárd forintos többletfinanszírozásban részesült az OMSZ az akkori akut és a múltban gyökerező pénzügyi nehézségeinek menedzselésére. Közölte: az OMSZ főigazgatója levelében valóban jelezte, hogy várhatóan az idei költségvetés egyensúlyban tartásához két irányból is többletforrásra lesz szükség, ami jelent egyfelől egy 2,5 milliárdos működési és egy 1,5 milliárdos fejlesztési forrást.
Az utóbbival kapcsolatosan már a kormány előtt van a többletigény, a működési költségekkel kapcsolatban részletes kimutatást kértünk az OMSZ-től – mondta. Végül hozzátette: a kormány az Országos Mentőszolgálatot, így a földi és a légi mentést abszolút prioritásként kezeli, a szükséges forrásokat előteremti.