galéria megtekintése

Tízezrek kapcsolnak el, mert egy percet sem bírnak a migránsozó híradóból

115 komment


M. László Ferenc

Az olimpiába szúrt propaganda célt téveszt: a nézők jó része ilyenkor más csatornát választ.

580 ezren izgulták végig Imre Géza kedd esti párbajtőrdöntőjét az M4 közvetítésében, ami kiugróan magas szám egy sportcsatorna esetén. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) büszke is az eredményre, aznap külön közleményben emelte ki, hogy az M4 a főbb sportesemények idején a legnézettebb csatorna volt, többször megelőzte még az RTL Klubot is.

Imre Géza nagy érdeklődést kiváltó döntője után azonnal kapcsolták a híradót. Az egyperces hírblokkból megtudhattuk, hogy nő a magyar olimpia megrendezésének esélye. Majd arról számoltak be, hogy panaszkodnak az elfogott migránsok az egyhangú étel miatt, pedig marhahúst is kapnak. Továbbá Röszkén embercsempészeket tartóztattak le, akik 35 migránst akartak Nyugat-Európába eljuttatni. Az utolsó 15 másodpercben kiderült: tovább csökkentek a bolti árak. A közvetítés szüneteiben az M4 többször sugárzott „társadalmi célú hirdetést" is, amely valójában a kormány Tudta? című, az október 2-i népszavazásra buzdító menekültellenes kisfilmjét takarta. Általában ezek követik a szintén nagyrészt a migrációval foglalkozó hírblokkokat.

 

Elégedettek lehetnek tehát a kormánypárt kampányszakemberei. A sportcsatornán sugárzott egyperces híradó jól teljesít, az olimpiai közvetítés szüneteiben 350-500 ezres nézettséget hozott össze. A köztévé hírműsorai mostanáig csak egy szűk réteget értek el. A hírcsatorna 19.30-as híradóját az elmúlt két héten átlagosan 183 ezren nézték, miközben a kereskedelmi csatornák hírműsorait még a nyári uborkaszezonban is 550–700 ezer ember követi. Az RTL Klub hírműsorának nézettsége a tavasszal többször ment egymillió fölé. Tehát az olimpiának hála a köztévé híradója a megszokottnál jóval több embert ér el.

Ha viszont alaposabban átböngészzük a Nielsen Közönségmérés adatait, hamar kiderül, hogy a lakosság a sportért és nem a politikáért vagy a migránshíradóért nézi az M4-et. Azon a napon, amikor Imre Géza ezüstérmes lett, az este kilenc után jelentkező egyperces hírműsorról 85 ezren, szerdán este fél kilenckor pedig 112 ezren kapcsoltak el.

Egy percet kellene a nézőknek kibírniuk, de inkább tízezrével menekülnek a hírblokk elől. Jelentős elvándorlást váltanak ki a népszavazás kampányfilmjei, igaz, ez a reklámokról általában elmondható a kereskedelmi csatornák esetében is.

„Mintha még a logika is megfordult volna: a lényeg a közvetítésekben már nem is annyira a sporteredmény, hanem az óránként előugró kormányzati propaganda" – értékelte pár napja Török Gábor politológus az M4 műsorpolitikáját a Facebookon.

„Hatékony propagandaeszköz. Bár sokan elkapcsolnak, még többen maradnak, hiszen az egy perc nem hosszú idő, kivárják a folytatást" – mondta lapunknak Polyák Gábor médiajogász. Szerinte az olimpia ideje alatt olyanokat is elér a migránshíreivel a köztévé, akik általában nem néznek híradót, tájékozatlanok politikai kérdésekben. Másképp látja ezt Török: „ha számukra nyilvánvalóvá válik, hogy itt egy politikai manipulációról, hatalmi játékról van szó, a propaganda hatástalan, sőt, ellentétes hatású lesz". Igaz, azt is hozzátette, az októberi részvételi arányokból fog kiderülni, volt-e hatása a kormányzati harsonának.

Az MTVA-nál már a júniusi futball Eb idején is bevett volt, hogy a szünetben híradóval jelentkeztek, s azok is nagyobb nézettséget értek el, mint egy átlagos hírműsoruk. A köztévének egyébként az Eb és az olimpia közvetítési jogai nagyságrendileg kétmilliárd, a közvetítés pedig 1,2 milliárd forintjába került.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.