– Abszolút elégedett vagyok.
|
Dirk Gerkens, a TV2-csoport vezérigazgatója Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
– A legutóbbi hétvégéket behúzta a TV2, de még mindig az RTL Klub vezet 106 megnyert estével.
– Büszke vagyok a hétvégi eredményeinkre, hatalmas siker. Különösen azért, mert a most adásba küldött műsorok – Kismenő, Nagy Duett, Showtime – már annak a műsortervezésnek az eredményei, mely már az új stábnak köszönhető. Három hónappal ezelőtt, amikor belevágtunk, azt kértem tőlük, hogy két dologra fókuszáljanak. Egyrészt a főcsatorna hétvégi műsoraira koncentráljunk, másrészt a kábelcsatornáink (SuperTV2, Fem3, Pro4 – a szerk.) újrapozicionálására: szerintem a SuperTV2 gyors feltörése önmagáért beszél.
– Azért a hét napból minimum ötöt továbbra is az RTL nyer.
– Nagyon rövid idő alatt értük el ezeket az eredményeket. Így a félév végére már figyelhetünk az esti műsoridőt megelőző, a nézettség emelkedése szempontjából fontos kora esti műsorsávra is. Persze, a pénteki nap még mindig gyenge, de dolgozunk ezen is.
– Milyen eredményt vár az év végére?
– Az a célom, hogy egész évben mi nyerjük a hétvégéket, hét közben pedig záruljon az olló a két tévétársaság között. Jól haladunk.
– A tulajdonos, Andy Vajna szintén ennyire elégedett?
– Igen. Ő is tudja, hogy a tévés üzlet nem sprint, hanem maraton. Türelmes üzletember.
– Úgy hallottuk, a Tényeket övező botrányok miatt kiakadt.
– Amióta átvettem a cég vezetését, egyszer sem láttam, hogy idegeskedne a TV2 ügyei miatt.
– Ezek szerint ő is elégedett Kökény-Szalai Vivien hírigazgató munkájával?
– Teljes mértékben. Ahogy én is elégedett vagyok vele. Biztos vagyok benne, hogy irányba állítja majd a TV2 hír- és aktuális műsorait. Ugyanolyan eredményes lesz a tévés munkája, mint amilyen sikereket a média más területén elért. Ne felejtsük el, hogy a Szalai által korábban irányított magazin, a Story úgy tudta növelni az eladott példányszámát, hogy közben a nyomtatott sajtó haldoklik. Ez fontos szempont volt a kinevezésekor.
– Mikor előzi meg a Tények az RTL Klub híradóját? Ugyanis az idei évben ez csak egyetlenegy alkalommal jött össze.
– Vannak napok, amikor csaknem beérjük a Híradót. A cél, hogy az utolsó negyedévben be is fogjuk.
|
Nagyon elégedett a számokkal Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
– Ki javasolta Kökény-Szalait hírigazgatónak?
– Amikor átvettük a TV2 irányítását, átbeszéltem Andyvel az új szervezeti struktúrát, végigmentünk a vezetői posztokon. Szalai neve már akkor a listán volt. A fő kérdés az volt, hogy milyen típusú tévét szeretnénk, milyen irányba vigyük el az infotainment műsorokat. Stratégiai döntés volt, hogy ezeknek a műsoroknak elsősorban a szórakoztatásról kell szólniuk. Számomra világos volt, hogy erre a feladatra ő a legalkalmasabb ember a piacon.
– Tájékoztatta önt Szalai, mielőtt adásba küldte a Pukli Istvánról és Juhász Péterről szóló politikai riportokat?
– Nekem az RTL-ben is az volt a vezérigazgatói filozófiám, hogy hagyom szabadon dolgozni a munkatársaimat. Ez a TV2-nél sem változott. Vezetői hiba, ha egy igazgató a legapróbb ügyekig bezárólag mindenbe bele akar avatkozni. Tehát nem is várom el, hogy ilyesmikről informáljanak.
– Megnézte ezeket az adásokat?
– Igen.
– És etikusnak találta a riportokat?
– Mentalitását tekintve nem éreztem nagyon másnak, mint amit az előző munkahelyemen tapasztaltam. A körülötte kialakult hisztéria sokkal jobban meglepett, mint maguk a riportok. Az ellendrukkerek minden lehetőséget megragadnak, hogy kritizálhassák a TV2-t, és minden ilyesmit hibának állítsanak be, közben a sikereinkről elfelejtenek beszámolni.
– Ami a kinevezéseket illeti, állítólag ön egy másik szakembert akart a gazdasági igazgatói székbe, nem Halkó Gabriellát.
– Ismeri ön Halkót?
– Személyesen nem. Miért kéne?
– Meg kellene ismernie, jó szakember. Nagyon elégedett vagyok vele. Ugyanakkor tudnia kell, hogy a napi ügyeket a pénzügyi igazgató, Jávorfi Szilvia viszi.
– Azért érdekes Halkó személye, mert korábban Habony üzlettársa volt, a köztévének is dolgozott.
– Ettől függetlenül, vagy ami a köztévés megbízásait illeti, éppen ezért tapasztalt szakember. Nézze, a TV2-nek új tulajdonosa és új menedzsmentje lett, ez minden cégnél változásokat hoz, átalakul a stáb. Amikor György Bence (korábbi program- és hírigazgató – a szerk.) távozott a TV2-től, a Tények munkatársainak közel fele követte őt. Érdekes, hogy akkor ez nem volt egy hónapig téma a lapokban.
– Mekkora volt a TV2 tavalyi vesztesége?
– Maradjunk annyiban, hogy tetemes.
– Igaz, hogy a működésre újabb hitelt fognak felvenni az állami Eximbanktól?
– Nem én tárgyalok a bankokkal, ez Andy területe.
– Piaci szereplők szerint 2016 első negyedévében zsugorodott a tévés piac. A TV2 bevételei hogyan alakultak?
– Jobban állunk, mint tavaly ilyenkor. Állhatnánk persze jobban is. Viszont a nézettség növekedésével együtt tovább fognak növekedni a bevételeink is. Éppen újratárgyaljuk a szolgáltatókkal a kábelcsatornáink terjesztési díját, mert korábban túl alacsonyra lettek belőve.
|
A bankokkal nem ő tárgyal Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
– Talán azért, mert évekkel az indulásuk után is kicsi volt a közönségarányuk.
– Igen, de ez megváltozott, a Super TV2 szépen jön fel, az elmúlt egy hónapban a teljes napot tekintve a harmadik legnézettebb kábelcsatorna volt. Csoportszinten az a gond, hogy túl kevés csatornánk van, és nem kapunk a közönségarányunkhoz mért nagyságú terjesztési díjat a kábelszolgáltató cégektől. Azt gondolom, hogy rövidesen óriási lehetőségek nyílnak számunka a reklámbevételeket illetően is. Ugyanis szerintem az RTL piaci helyzete fenntarthatatlan. Miközben több mint 50 százalékos a részesedésük a tévés hirdetések piacán, a közönségarányuk csoportszinten 27 százalékos. És közben 30-40 százalékkal drágább, mint a TV2.
– A TV2 is durván emelte az árait idén.
– Ne a listaárat nézze. Ami a valós árainkat illeti, az emelés elhanyagolható, például most januárban olcsóbbak voltunk, mint 2015 januárjában. A különbség még így is tetemes a javunkra az RTL-hez képest. Tudom, hogy több ügyfél is elégedetlen az RTL-lel.
– Tavaly év elején még nem zavarta, hogy az RTL kapja a reklámbevételek felét. Az RTL vezéreként akkor még hosszú távú megállapodásokat kötött a reklámokat közvetítő ügynökségekkel.
– A TV2 volt tulajdonosai akkoriban kerülték a versenyt az RTL-lel, a nézettségi olló szétnyílt. A nagy ügynökségek biztosak lehettek benne, hogy az RTL közönségaránya nőni fog. Mivel én kötöttem őket, tudom, hogy mikor futnak ki ezek az egyezségek. Tehát bátran mondhatom, hogy addigra a TV2 nézettségét tekintve is készen áll majd arra, hogy növelje a piaci részesedését. Ezek a megállapodások ráadásul csak akkor tarthatóak, ha az RTL nézettsége a következő hónapokban jól alakul. Most szólók, nem ez fog történni.
– A kormány másfél évig várt annak a rendeletnek a kiadásával, mely engedélyezi az RTL és a TV2 főcsatornájának is a kábeldíj beszedését. Igénybe vette ebben Habony Árpád lobbierejét?
– Mi köze van ehhez Habonynak?
– Nem mondja, hogy a médiapiacon is terjeszkedő tanácsadót nem érdekli a TV2. Mennyi befolyása van a tévére?
– Nincs befolyása a TV2-re.
– Akkor miről beszélgetett vele pár hete a Four Seasons Hotel éttermében?
– Hát ez az. Az egyik ellenzéki párt elnöke (Szigetvári Viktor, az Együtt vezetője – a szerk.) azt állította, hogy együtt látott minket Habonnyal és Tiborcz Istvánnal (a kormányfő vejével – a szerk.). Valóban egy térben tartózkodtunk, de én nem velük tárgyaltam, egy másik asztalnál reggeliztem.
– Vajna legutóbb a barátjának nevezte Habonyt. Önnek is barátja lett?
– Egy okos embernek tartom, és tudott rólam, hogy kedvelem az okos embereket. De a Facebookon még nem jelöltük be egymást.
– Az új tulajdonos januárban vette át a tévét, de önt csak március végén jegyezték be cégvezetőként. Miért csúszott ennyit a bejegyzése a cégbíróságon?
– Január óta teljes felhatalmazással és erőbedobással dolgozom. Ismer engem, tudja, hogy nem vagyok kispályás. Focihasonlattal élve: ha csak egyszer is a kispadra küldenek, én azonnal kilépek a csapatból.
|
Habony okos ember, Gerkens szereti az okos embereket Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
– Említette, hogy több kábelcsatornára lenne szükség. Tervezik újabb kábelcsatornák megvásárlását?
– A piaci szereplők pontosan tudják, hogy az elmúlt években bekövetkezett csatorna-boom után konszolidálódni fog a piac. Ezt egyébként Rákosi Tamás ismerte fel először, amikor eladta a csatornáit az RTL-nek. Mára nagyon kevés független szereplő maradt, és azt hiszem, ők is értik, csak akkor kaphatnak jó árat a csatornáikért, ha időben lépnek. Azt hallom, hogy a Viacom (a Comedy Central és az MTV amerikai tulajdonosa – a szerk.) például érdeklődik a Sportklub iránt. Az is elképzelhető, hogy a nagyobb szereplők is átalakítják a portfóliójukat, és lesznek eladó csatornáik.
– Lényegében már csak két független szereplő van, a Story Tv és a Sláger Tv tulajdonosai. Melyikkel tárgyal?
– Ezeket a tárgyalásokat nem én folytatom le. De jelen fázisban az ilyen irányú egyeztetéseket nem is érdemes még üzleti tárgyalásoknak nevezni, szétnéztünk a piacon.
– Viszont a Story és a Sláger tulajdonosai azt nyilatkozták, hogy nem fogják eladni a tévéiket.
– Egy biztos, nekünk az akvizíció nem kényszer, túlárazott csatornákat nem veszünk meg, melléfog, aki erre számít. A TV2-nek a vásárlás csak az egyik opció. Szóba jöhet új csatornák elindítása vagy a meglévők teljes újrapozicionálása, a rebranding.
– Igaz az, hogy egy humorcsatorna indításán is gondolkodnak?
– Egy értékes terméknek gondolom, ráadásul jelenleg csak egy ilyen csatorna van a piacon (Comedy Central – a szerk.), de még nem született döntés erről. Hamarosan bemutatjuk a terveinket.