Meglepő nyelvvizsgatervek Hoffmann Rózsáéktól
„Megért olyan mondatokat és gyakrabban használt kifejezéseket, amelyek az őt közvetlenül érintő területekhez kapcsolódnak, például nagyon alapvető személyes, valamint családdal kapcsolatos információk, vásárlás, helyismeret, állás. Le tudja írni nagyon egyszerű formában a viszonyulását valamihez, a közvetlen környezetében és olyan területeken, amelyek a legalapvetőbb szükségleteket érintik” – ez jellemzi azokat a nyelvtanulókat, akik az A2-es szintig jutottak el. Ők a jelenlegi nyelvvizsgarendszer legkönnyebb, alapfokú írásbelijén és szóbelijén sem mennének át, az oktatási államtitkárság azonban külön nyelvvizsgát szervezne nekik – írja az oktatási portál.
Az erőforrás-minisztérium nyelvoktatási stratégiájának tervezete egyértelművé teszi, hogy az oktatási államtitkárság szerint a meglévő B1-es, B2-es és C1-es – régi nevén alap-, közép- és felsőfokú – nyelvvizsgák mellett A2-es szintűt is létrehozna. „Nálunk az alapfoknak nevezett, és a nyelvtudást már megnevezésében sem kellően értékelő B1 valójában a nyelvtudásskála közepét jelenti, a nyelv önálló használatának képességével. Bizonyos szakmák, foglalkozások ellátásához azonban elegendő az A2 nyelvi szint elérése, illetve dokumentálása” – olvasható a stratégiatervezetben.
Az Eduline információi szerint az oktatási államtitkárság elsősorban a szakiskolásoknak ajánlaná az alapfokúnál jóval könnyebb nyelvvizsgát – a stratégia tervezete egyébként sem tartalmaz nagyratörő terveket a szakiskolai nyelvtanításról. Megelégednének azzal, ha az általános iskola végére megszerzett A2-es tudást „szinten tartanák”.