belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Meg kell tanulni egyedül lenni

Születésnapi beszélgetés a 75 éves Csányi Vilmossal

Csányi Vilmos az ország egyik legnépszerűbb tudósa, aki minden területen maradandót alkot. A kutyák viselkedésével kapcsolatban például világszerte új irányt indított kutatásaival. Van véleménye társadalomról, politikáról és egyáltalán bármiről, ami az emberrel kapcsolatos. Mostanában ezt regényekben és művészi fényképeken kamatoztatja.

Palugyai István| NOL| 2010. május 9. |62 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Sulaco | 2010. május 10. | 12:39:34

"Kegyetlenségnek hat, de meg kell tanulni egyedül lenni."

Nagyon igaz! Az emberek többsége nem szereti, ha valaki a maga útját járja.

math | 2010. május 10. | 10:55:25

"Egy tudományos műhelyben a kutatást vezető tudós adja meg a kutatási irányokat"

egy jó labor vezetője igen, de sajnos sokszor nem ez a helyzet. ezügyben nem tudom, Csányi milyen. a doktoranduszait és postdoc kutatóit kellene megkérdezni.

"osztja ki a részfeladatokat"

ez már túlzás.


"és összegezi a kapott eredményeket."

ez sem igaz ebben a formában. a helyzet az, hogy ha a laborban a postdoc mundjuk egy bizonyos témában végzett egy kutatást, akkor ő összegzi az eredményeket. a labort vezető professzor feladata általában az, hogy meghívott előadóként, review cikkekben, könyvekben, könyvfejezetekben ezeket áttekinti. nem a kutatás összegzése a feladata, hanem a terület átlátása az, amit tőle várnak el.


" A publikálásnál pedig feltünteti a kutatásban résztvevőket."

NEM! és ha megnézed ezt Csányi korrektül is csinálja.

http://www.mtakpa.hu/kpa/kereso/slist.php?kozid=80007

nem a prof az, aki megírja a cikket, és nagy kegyesen feltünteti a kutatásban résztvevőket. a prof elolvassa a cikket, és utolsó szerzőként van feltüntetve. ugyanis a profnak nincs is ideje arra, hogy a postdocok, doktorandusozk összes cikkét megírja. neki éppen csak arra van ideje, hogy utolsó szerző legyen nagyon sok cikkben.

ez az, ami viszont "dicsőség" a profnak, hogy olyan sok cikkben utolsó szerző. itt már a laborjának munkatársai azok, akik "fényezik hírét".

ismétlem, ha megnézed Csányit, akkor ő ezt pontosan olyan szerénységgel csinálja, ahogy kell:

"Egy tudomány

Straszi1 | 2010. május 10. | 10:13:07

Boldog születésnapot és sok kitartást a szabad gondolkodáshoz!

Dr Photon | 2010. május 10. | 06:31:28

Boldog szuletesnapot kivanok a Professzor Urnak es tovabbi sok eredeti, oszinte es egyenesbeszedu, sokszor tabudontogeto publikaciot a NOL-on es konyvekben is!

PBBP | 2010. május 9. | 23:15:10

Csányi Vilmos az egyik igazán önálló tudós és gondolkodó Magyarországon. Örülök, hogy nem végezte az SzBk (Szegedi Biológiai Központ) belterjes világában, hanem etológiával kezdett el foglakozni (az SzBK-t Kapolyi elvtárs volt barátnőjének emelték munkahelyként alapvetően, s ehhez kellett néhány megbízható tudós).

Ime, egy ember, aki meg tudott maradni az önmaga megbecsülésénél, s el tudta hárítani a külső tényezőket, s a maga akaratából alkotn tudott..

Gratulálok a 75. születésnapjához, s sok sikert a későbbiekben is !

skulumari@freemail.hu | 2010. május 9. | 22:31:24

elenor En peldaul Csanyi Vilmos lanyat Juliat szemelyesen ismerem aki itt el Kanadaba. Nagyon bajos kedves kis asszony takaritasi vallakozo. Csodalkozom hogy rola nem esett szo az intejuba. Bar ezt talan nem talalja sikeresnek?

nugát | 2010. május 9. | 21:28:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Reggedieh | 2010. május 9. | 21:01:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Hóbagoly | 2010. május 9. | 20:52:32

Aki kutyát "tart", annak el kell olvasnia Csányi műveit. Óriási segítséget nyújt ahhoz, hogy valóban kommunikálni tudjon az " állattal".
Conrad Lorenz - megérdemelten- Nobel-díjat kapott. Csányit nem "fenyegeti" ilyesmi ? Méltán kiérdemelte !
Isten áldja érte !
Nem mellékesen a kutyának is kellemesebb, ha a gazdi érti a reakcióit.....

Hóbagoly | 2010. május 9. | 20:31:19

"Szeretnék még pár dolgot megírni. Már dolgozom a következő könyvemen, ami egy filozofikus regény lesz emberről, istenről, apáról, fiúról, arról, hogy mivé lehetünk."
Ugyan én csak az etológust ismertem benne ( Kármán Tódor óta már látom az örvényeket, Csányi óta beszélek kutyául és tényleg értem a kutyámat !), ezt pedig izgalommal várom:"Már dolgozom a következő könyvemen, ami egy filozofikus regény lesz emberről, istenről, apáról, fiúról, arról, hogy mivé lehetünk."
Isten értesse tetteiért !

zlatibor32 | 2010. május 9. | 18:28:43

tyutyuka | 2010. május 9. | 12:29:29
„Ahhoz azért pofa kell, hogy egy ember ennyire fényezze magát. Arról nem is beszélve, hogy a "nagy tudósokhoz" hasonlóan, Csányi is az alatta lévő emberek eredményeit sajátjaként adja el.”
Egy tudományos műhelyben a kutatást vezető tudós adja meg a kutatási irányokat, osztja ki a részfeladatokat, és összegezi a kapott eredményeket. A publikálásnál pedig feltünteti a kutatásban résztvevőket. Egy neves kutató mellett megtiszteltetés részfeladatokat végezni, mert a résztvevőket nem az utcáról hívják be, nekik már eredményes tevékenységük után ajánlják fel a kutatásban való részvételt. Egyébként „fényezik” őt az eddigi publikációik és az idézettsége is.
További jó egészséget kívánok Csányi professzor úrnak

szőlő | 2010. május 9. | 17:14:23

Mindig örömmel olvastam, hallgattam, Csányi Vilmos a tudós, az egyszerű ember bölcs megnyilatkozásait--a könyvei hatására másként látom a kutyám, és valóban többet tud a kutya rólunk, mint gondoljuk!!

vakablak | 2010. május 9. | 16:02:06

Egy-két troll képes elterelni és ellehetetleníteni bármilyen vitát, ezt látjuk alant. Az interjúban Csányi Vilmos érdekes és megszívlelendő gondolatokat vet fel, de ezeknek megvitatása helyett itt sokan mégis azon rágódnak, hogy a nol egyik közismert bajkeverőjének ma épp milyen hasfájása van, a közkeletű kifejezések közül ma épp melyiket nem érti és egyáltalán, épp kibe szeretne belekötni.

Ha moderátor lennék, egy perc alatt orvosolnám a bajt.

math | 2010. május 9. | 15:54:37


""Hallottál már arról, hogy a kommentjei miatt elmeszeltek valakit?"

Úgy emlékszem a romagyilkosok elleni egyik bizonyíték pont ez!"

én meg úgy emlékszek, hogy a romagyilkosok elleni vádban emberölés, emberölési kísérlet szerepel, és nem kommentelés. ha elmeszelik őket, akkor nem kommentelésért meszelik el.

az elítélésükben kommenteléseknek legfeljebb annyi szerepe lehet, hogy segítette a nyomozást. szóval a "kommentjei miatt"-ra ezt példának hozni erősen rosszindulatú szövegértelmezés, és csúsztatás.


ha én megölök valakit, aztán lemegyek a kocsmába dicsekedni vele, és aztán nyomozás után lecsuknak, az nem a szólásszabadság korlátozása, és nem is diktatúra.

ilyen marhaságot is csak hülye jobber találhat ki.


math | 2010. május 9. | 15:48:24

"math sosem volt balos, hanem csak egy c.-ista."

pontosítok. c++-ista:)

Gépész | 2010. május 9. | 15:19:08

Látom, hogy csak a "balos" ragadta meg a gondolatod :)
További kellemes hétvégét!

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 15:09:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Gépész | 2010. május 9. | 14:55:39

Kedves math!
Aki az "egyelőre" szót egyenlőreként írja le azzal nem érdemes vitázni.
("A szólásszabadság korlátozásából nem kérünk. Egyenlőre az anonimitás elvesztése automatikusan..")

Kedves Toleranciaterror!
"Mindig jó kedvem lesz, ha arra gondolok mekkorát buktatok a választásokon. :)"
Ezt nem is síratja senki! És egyetlen balos sem megy hidat lezárni...

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 14:55:03

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 14:17:59
Miért azt feltételezed, hogy más címét írtam be?"

a "ki tudja kié volt?" -ban hol van az az állítás, hogy biztos nem a tiéd volt?
Ez egy nyitott kérdés, melyből az következik, hogy nem tudom kié volt, lehetett a tiéd is vagy valaki másé, vagy kitalált cím is.

Ennyi nincs ezen mit ragozni.

Blogot meg nem írok, mert sokat olvastam már arról, hogy egy blogger felkelt reggel és mindenestől eltűnt a blogja, mert valami hatalomnak nem tetszőt írt le egyetlen bejegyzésben.
De szólj, ha valami újat mondtam most neked.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 14:51:12


"Miért azt feltételezed, hogy más címét írtam be?"

a "ki tudja kié volt?" -ban hol van az az állítás, hogy biztos nem a tiéd volt?
Ez egy nyitott kérdés, melyből az következik, hogy nem tudom kié volt, lehetett a tiéd is vagy valaki másé, vagy kitalált cím is.

Ennyi nincs ezen mit ragozni.

Blogot meg nem írok, mert sokat olvastam már arról, hogy egy blogger felkelt reggel és mindenestől eltűnt a blogja, mert valami hatalomnak nem tetszőt írt le egyetlen bejegyzésben.
De szólj, ha valami újat mondtam most neked.


vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 14:28:59

Toleranciaterror:

Ha majd elkészíted, küldd el a blogod címét, hogy megnézhessem a látogatottságát! Az egy igazi érv lesz, nem pusztán egy "magas ló" duma.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 14:17:59

Toleranciaterror:

Nem beléd kötöttem, hanem elmondtam a véleményemet, mivel a kommentelés erről szól. Sajnos az emberek nagy része az övétől eltérő véleményt a személye elleni támadásnak veszi. Ezen én nem tudok változtatni. Aki nem akar vitába keveredni, az ne kommenteljen, vagy ne válaszoljon. Szabaccság, bódosság!

Tényleg nem vagy látnok, mert akkor látnád, hogy a valódi cím és telefonszám szerepelt. De miért vagy rosszhiszemű? Ha nem tudod, hogy igazi vagy nem, akkor miért az az első gondolatod, hogy "Beírt egy címet, de ki tudja kié volt?"? Miért azt feltételezed, hogy más címét írtam be? Miért nem az volt az első gondolatod, hogy "valaki tényleg vállalta a saját személyiségét a véleményéhez". Ez szerintem inkább a te előítéletességedről, az eredeti álláspontod védéséről, ahhoz ragaszkodásról szól, mint az én címemről.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 14:04:34

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:53:02

"addig csak egy buta hőbörgés a részedről, hogy "Beírt egy címet, de ki tudja kié volt?"."

Mi ebben a hőbörgés? Vagy látnoknak kellene lennem?

"Ez nem magas ló, ez a fájó igazság."

Most idézek a magaslóról, amiket mondtál:

1.„Viszont ha őszinte vagy magadhoz, te is tudod, hogy a saját blogodat senki nem olvasná,”
2.„ehhez nemcsak pénz és kapcsolatok kellenének, ahogy hiszed, hanem szükség lenne némi észre, kreativitásra is, hőbörgés helyett”
3.„Igen, szövegértési képességre is szükséged lesz.”
4.„Máris megmaradtál a magadban morgolódó, másokra mutogató, semmittevő állapotodban,”
5.„de te inkább csak fújod a magadét, akkor is, mikor már semmi érved nem maradt. Megnyugtatlak, így, hogy semmit nem csinálsz, nem gondolsz át, nem ellenőrzöl, csak ismételgeted magad, így legalább sosem fog csalódás érni, mert sosem fogsz rájönni semmire.”

Az már csak hab a tortán, hogy te kötöttél belém.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:56:12

Amúgy a címemet, telefonszámomat Estván hiányolta, arra válaszként írtam.
Nem pedig egy virágban reménykedve.

Jager László | 2010. május 9. | 13:55:21

Vau-vau!
Lehetne Miau-miau!
Nyihaha-nyihaha!
Röf-röf!
Mondjuk Kotkodács!
Sok okos tojás!!!
J.L.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:53:02

Toleranciaterror:

Nem vártam hogy hozol virágot, de amíg nem ellenőrzöd le, hogy a valódi címemet írtam be, addig csak egy buta hőbörgés a részedről, hogy "Beírt egy címet, de ki tudja kié volt?". Ez nem magas ló, ez a fájó igazság.

Érvet még nem írtál. De azt sem vártam.

quodlibet | 2010. május 9. | 13:52:14

Jó egészséget és még sok könyvet kívánok Csányi Vilmosnak.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:47:35

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:42:57

Most komolyan, mit kezdjek a címeddel, telefonszámoddal?
Ha már itt sem lehet veled normálisan beszélni, mert felültél a magas lóra, onnan becsmérelsz folyamatosan.
Mit vártál? Viszek neked virágot? vagy egy doboz kutyagumit? :)

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:43:19

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:32:53

"..bár a következmény nemcsak börtön, bitófa lehet. Hanem mondjuk az is, hogy a durva megnyilvánulás után esetleg könnyen faragatlannak vagy butának vagy ostobának vagy tudatlannak vagy csőlátónak"

A vége lemaradt, de sejtem mit akartál írni.
Én pontosan emiatt nemlátom értelmét az ilyen fajta moderálásnak, mert minden hozzászóló végsősoron magát minősíti. A szólásszabadság maximalizálását tartanám ildomosnak.

Egy dologgal tennék talán kivételt. Amit az angolok flood-nak neveznek, amikor valaki ugyanazt elküldi 5 másodpercenként, minden érdemi mondanivaló nélkül.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:42:57

Toleranciaterror:

Máris megmaradtál a magadban morgolódó, másokra mutogató, semmittevő állapotodban, ugyanis a valódi címem és telefonszámom írtam be, de neked persze mindegy mi van valójában, azzal te úgysem foglalkozol (pedig felhívhatnál, eljöhetnél meggyőződni, hogy igaz), de te inkább csak fújod a magadét, akkor is, mikor már semmi érved nem maradt. Megnyugtatlak, így, hogy semmit nem csinálsz, nem gondolsz át, nem ellenőrzöl, csak ismételgeted magad, így legalább sosem fog csalódás érni, mert sosem fogsz rájönni semmire.

Estván | 2010. május 9. | 13:42:21

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:32:17

"Beírt egy címet, de ki tudja kié volt?"

Na pont ezért nem számít, hogy vállalom e a nevemet vagy sem, hiszen nem biztos, hogy a saját nevemben írogatok vagy egy haragosoméban.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:34:27

igen, a címemet, telefonszámomat, mert hiányolta Estván.

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:32:53

Toleranciaterror:

<< "– Az emberek nevük és személyiségük nélkül a legszörnyűbb dolgokra képesek. A durvaság az internet anonimitása mögött könnyebben megy, de ezt nem szabad túlértékelni."

Az anonimitás igénye a diktatúrából fakad, amiben élünk. Most is érvényes: mondj igazat és betörik a fejed.

Kína épp napjainkban tiltja be az anonim internetes tevékenységet. Hozzászólni csak névvel, címmel, mobiltelefonos regisztráció után lesz lehetséges. Csányi úr, köszönjük, mi nem kérünk ebből. >>

Igen, szövegértési képességre is szükséged lesz. Ugyanis Csányi mondata nem azt jelenti, hogy (kínai mintára) tiltsuk be az anonim kommentelés, véleménynyilvánítás lehetőségét még az interneten is, hanem azt, hogy az internetes anonim kommentekben megjelenő durva beszédnek nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani, nem kell belőle messzemenő következtetéseket levonni a mai magyar társadalomra nézve. (Például ebből még nem következik, hogy nálunk diktatúra van, vagy hogy a történelme legtöbb feszültséggel terhelt időszakát éli országunk.) Továbbá azt is jelenti, hogy az anonim helyzetek (az internet korszaka előtt is) táptalajt jelentettek annak, hogy valaki a durvább gondolatait közölje másokkal. Nem azért, mert mindig diktatúra volt, hanem azért, mert a nyilvánosság következményekkel jár, bár a következmény nemcsak börtön, bitófa lehet. Hanem mondjuk az is, hogy a durva megnyilvánulás után esetleg könnyen faragatlannak vagy butának vagy ostobának vagy tudatlannak vagy csőlátónak

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:32:17

Estván | 2010. május 9. | 13:30:13

Beírt egy címet, de ki tudja kié volt?

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:31:32

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:01:22

"Vass Miklós, ez nevét vállaló bérenc pártkatona"

A pártkatonákat megvédi a Párt, de engem ki véd meg? :))

Estván | 2010. május 9. | 13:30:13

Miklós te mit írtál, hogy töröltek? Csak nem a címedet?

Estván | 2010. május 9. | 13:28:18

De most miért? Picinyke humor volt.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 13:28:08

Estván | 2010. május 9. | 12:35:26

""Hallottál már arról, hogy a kommentjei miatt elmeszeltek valakit?"

Úgy emlékszem a romagyilkosok elleni egyik bizonyíték pont ez!"

Jó, hogy mondod. Tényleg így van.
Szóval itt is érvényes, hogy "bármit mond, az felhasználható Ön ellen a bíróságon."

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:21:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Estván | 2010. május 9. | 13:12:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

vassmiklosNOL | 2010. május 9. | 13:01:22

Toleranciaterror:

Ha szerinted ma nincs szólásszabadság, akkor még valószínűleg nem próbáltál meg indítani egy saját, ingyenes blogot. Mert ha megtetted volna, akkor tudnád, hogy ez gond nélkül megy. Persze egyszerűbb lediktatúrázni az egész országot, ami elnyomja a te igazságodat. Viszont ha őszinte vagy magadhoz, te is tudod, hogy a saját blogodat senki nem olvasná, pont ezért írtál ide, a nol.hu oldalra kommentet, mert ezt sokan olvassák. Ha képes lennél összehozni egy nagy látogatottságú honlapot (ehhez nemcsak pénz és kapcsolatok kellenének, ahogy hiszed, hanem szükség lenne némi észre, kreativitásra is, hőbörgés helyett), akkor te is jogodban állónak éreznéd, hogy mi legyen azon a honlapon.

Szóval a lehetőség adott, élj vele! Vagy (ez a valószínűbb verzió) maradj meg a jelenlegi, magadban morgolódó, másokra mutogató, semmittevő állapotodban.

Vass Miklós, ez nevét vállaló bérenc pártkatona

JoGabor | 2010. május 9. | 12:54:04

Kedves Professzor Úr,
Isten éltesse születésnapján, és még sokáig, jó egészségben, és ilyen derűsen.
Tiszteltetem.

Estván | 2010. május 9. | 12:35:26

"Hallottál már arról, hogy a kommentjei miatt elmeszeltek valakit?"

Úgy emlékszem a romagyilkosok elleni egyik bizonyíték pont ez!

"Az anonimitás igénye mindig és mindenhol a gyávaságból fakad."

De nem ám, inkább a félelemből, mert sok alja ember a hatalmát kihasználva másokat eltapos azért mert nem egy a véleményük!

tyutyuka | 2010. május 9. | 12:29:29

Ahhoz azért pofa kell, hogy egy ember ennyire fényezze magát. Arról nem is beszélve, hogy a "nagy tudósokhoz" hasonlóan, Csányi is az alatta lévő emberek eredményeit sajátjaként adja el.

Egyébként toleranciterrornak igaza van, mert itt sem nagyon látom, hogy a hozzászólók teljes névvel, címmel kommentelgetnének.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 11:59:50

értelmetlenségi | 2010. május 9. | 11:32:21

"Hallottál már arról, hogy a kommentjei miatt elmeszeltek valakit?"

Hát egy ilyen eset erőssen kiverné a biztosítékot.

"Az anonimitás igénye mindig és mindenhol a gyávaságból fakad."

Kevered az ostobaságot a gyávasággal.

"Két perc alat bárkit lenyomoznak, akárhonnan és akármilyen néven irogat. "

Akkor lehet, hogy mégsem vagyok olyan gyáva? :))
Azt gondolom te is tudod, hogy engedély nélküli, titkosszolgálati eszközökkel való információszerzés bűncselekmény.

értelmetlenségi | 2010. május 9. | 11:32:21

Toleranciaterror:
"Az anonimitás igénye a diktatúrából fakad, amiben élünk."

Az anonimitás igénye mindig és mindenhol a gyávaságból fakad. Ennek oka lehet a diktatúrától való félelem is, de ez 1998 óta Magyarországon csak kifogás. Két perc alat bárkit lenyomoznak, akárhonnan és akármilyen néven irogat. Hallottál már arról, hogy a kommentjei miatt elmeszeltek valakit?

"Mindig jó kedvem lesz, ha arra gondolok mekkorát buktatok a választásokon. :)"

Sose legyen nagyobb örömöd. Mi viszont - most kapaszkodj meg! - egyáltalán nem siratjuk a megbukott baloldalt, és a legkevésbé sem kívánjuk, hogy megbukjon az Orbán-kormány, éppen ellenkezőleg. Mert ha megbukik, akkor nekünk is nektek is - vagyis az egész országnak, pártszimpátiától függetlenül - annyi.

Nemfontos | 2010. május 9. | 11:08:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 11:02:30

math | 2010. május 9. | 10:51:25

HA-HA-HA

tényleg ideges vagy :)

Mindig jó kedvem lesz, ha arra gondolok mekkorát buktatok a választásokon. :)

math | 2010. május 9. | 10:51:25

"Csányi éppen hogy megértő a toleranciaterrorhoz hasonlóakhoz"

szerintem nem megértő. Szerintem Csányi sokkal megértőbb a kutyákhoz, mint a toleranciaterrorfélékhez. Mindkettőt megpróbálja érteni, és írt is egy bizonyos magyarázatot. Szóval mindkettőt érteni véli. De ez nem jelenti azt, hogy megértő. Mondom, a kutyákkal kapcsolatban bizonyára megértő. Ők, a saját értelmi szintjükhöz képest fair módon viselkednek.

A toleranciaterror féléknek viszont az értelmi képességeikhez képest nagy a pofájuk. Meg a genetikus adottságaikhoz képest tényleg többet is várhatnánk tőlük. Csak nem genetikusan ilyen sötétek, hanem az erőfeszítés hiányzik.

Nem gondolom, hogy Csányi azért írta, hogy a névtelenség miatt lehet a dolog, nem jelenti, hogy bátornak tartja a dolgot. És amikor az ész nélkül mocskolók közösségi tartozásáról ír, nem feltétlenól mondja, hogy de frankó egy ilyen közösséghez tartozni. Csak érti, értjük hogy mi mozgatja ezeket.

math | 2010. május 9. | 10:45:15

""Az említett könyvemből is azt szűrte le valaki, hogy milyen borzalmas a tudomány, mert lopnak, csalnak, hazudnak benne. Szerintem meg ez egy nagyon derűs történet, amiben persze lopnak, csalnak, hazudnak, ahogy mindenhol másutt"

Ha ennyire vidám dolog a lopás, csalás, hazudás, akkor "

Olyan sötét vagy, hogy világít a fekete lyuk a szádban.:) Próbáld meg értelmezni azt a szöveget! Felhívnám a figyelmedet a "persze" kötőszóra, aminek az értelmezése ilyen kontextusban valami olyasmi, hogy "mindez igaz annak ellenére, hogy".



Toleranciaterror | 2010. május 9. | 10:43:09

math | 2010. május 9. | 10:39:45

Sok a hézag.

Ideges vagy?

LOL

math | 2010. május 9. | 10:42:29

""Diktatúra? Magyarországon még sohasem volt akkora szólásszabadság, mint az utóbbi 20-22 évben. "

Na ne viccelj, itt is törölnek hozzászólásokat egy-egy szó miatt is."

Ás képzeld, még olyan is van, hogy valaki beküld egy cikket egy újságba, és nem hozzák le! Nem holmi hülye kis hozzászólást, hanem az egész cikket. Hogy mik nem vannak, ugye?! És ez sem cenzúra, mert minden újságnak joga van a saját magánterületén azt engedélyezni és tiltani, amit akar.

A te általad beírt hozzászólások ugyanis a Népszabadság által bérelt serveren vannak tárolva. Ők fizetnek érte. Az ő tulajdonukra "festetted oda a graffitydet". Joguk van letörölni, ha akarják.

math | 2010. május 9. | 10:39:45

""Diktatúra? Magyarországon még sohasem volt akkora szólásszabadság, mint az utóbbi 20-22 évben. "

Na ne viccelj, itt is törölnek hozzászólásokat egy-egy szó miatt is."

Hú odaneszaladjak, ez aztán a szólásszabadság korlátozása!:) Ez sehol nincs ahhoz, amit a szólásszabadság jelentős korlátozásának tartunk.

Fel kéne fogni valamit. A Népszabadság egy lap, aminek van tulajdonosa. A szólásszabadságot sehol nem korlátozza az, hogy egy lap tulajdonosa olyan belső "cenzurát" alkalmaz a lapjában, amilyet akar. Ugyanúgy, ahogy nem a mozgásszabadság korlátozása az, hogy a nagyszobámba be nem teheted a lábad. Az én nagyszobám.

A szólásszabadság korlátozása az, ha a kormány kezdi el cenzúrázni a médiát. Fel kéne fogni, kedves hülye jobberek. Na erre láttunk terveket Vona Gábortól (RTLKLub, TV2). Meg ebben szorgoskodik a Fidesz (médiakuratóriumok).

Nem látod te a gerendát sem a saját szemedben, fiam.








Minden lim-lom miatt pereskednek emberek, újságok

math | 2010. május 9. | 10:35:00

"A szólásszabadság korlátozásából nem kérünk. Egyenlőre az anonimitás elvesztése automatikusan a véleménynyílvánítás szabadságát korlátozná. Na nem hatóságilag, hanem sokan kétszer is meggondolnák, hogy mit írnak le."

Nem is tudtam, hogy a gondolkodás szorgalmazása a szólásszabadság korlátozása. Mindenesetre jó tudni, hogy neked igen.:)




Toleranciaterror | 2010. május 9. | 10:21:04

erlauer | 2010. május 9. | 10:14:51
"Diktatúra? Magyarországon még sohasem volt akkora szólásszabadság, mint az utóbbi 20-22 évben. "

Na ne viccelj, itt is törölnek hozzászólásokat egy-egy szó miatt is. Minden lim-lom miatt pereskednek emberek, újságok. Vagy mondhatnám, hogy a győztesek által írt történelmet próbálják 3 év börtönnel alátámasztani.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 10:15:31

"Az említett könyvemből is azt szűrte le valaki, hogy milyen borzalmas a tudomány, mert lopnak, csalnak, hazudnak benne. Szerintem meg ez egy nagyon derűs történet, amiben persze lopnak, csalnak, hazudnak, ahogy mindenhol másutt"

Ha ennyire vidám dolog a lopás, csalás, hazudás, akkor miért akartok tisztességesnek, becsületesnek látszani? Miért mondjátok azt, hogy cuslág, hagyó nem közénk való? Azt kell mondani: mi a lopás, hazudás, csalás pártán állunk. És nem lesz vita. De, az, hogy bort isztok és vizet prédikáltok az nem megy.

erlauer | 2010. május 9. | 10:14:51

Diktatúra? Magyarországon még sohasem volt akkora szólásszabadság, mint az utóbbi 20-22 évben.

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 10:08:40

istvan | 2010. május 9. | 09:27:41

"Kinek a nevében mondod hogy mi, és miröl irod, hogy nem kerunk belole??"

Mi, akiknek legfontosabb a szólásszabadság.
A szólásszabadság korlátozásából nem kérünk. Egyenlőre az anonimitás elvesztése automatikusan a véleménynyílvánítás szabadságát korlátozná. Na nem hatóságilag, hanem sokan kétszer is meggondolnák, hogy mit írnak le.

A gondolat meg, köszöni szépen jól megél a kitalálója neve nélkül is. Egy okkal kevesebb a félreértésre.


felcsútielvtárs | 2010. május 9. | 09:56:28

istvan | 2010. május 9. | 09:27:41

A "magukfajta" netnácik nevében...

lenoardo999 | 2010. május 9. | 09:40:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

istvan | 2010. május 9. | 09:27:41

Toleranciaterror: Kinek a nevében mondod hogy mi, és miröl irod, hogy nem kerunk belole??

Toleranciaterror | 2010. május 9. | 09:20:11

"– Az emberek nevük és személyiségük nélkül a legszörnyűbb dolgokra képesek. A durvaság az internet anonimitása mögött könnyebben megy, de ezt nem szabad túlértékelni."

Az anonimitás igénye a diktatúrából fakad, amiben élünk. Most is érvényes: mondj igazat és betörik a fejed.

Kína épp napjainkban tiltja be az anonim internetes tevékenységet. Hozzászólni csak névvel, címmel, mobiltelefonos regisztráció után lesz lehetséges. Csányi úr, köszönjük, mi nem kérünk ebből.

HIRDETÉS
Csányi Vilmos
Csányi Vilmos
Népszabadság - Kurucz Árpád

– A közvélemény Csányi Vilmost biológusként ismeri, holott vegyészként indult, majd jött az életpálya második szakasza az etológusként töltött évtizedekkel, míg a legutolsó időkben inkább irodalmi babérokra tör. Ezeket az időszakokat meglehetősen éles és cezúrával választja el egymástól. Ez tudatos választás?

– Elég gyorsan le tudok számolni az előző életemmel. Egyszerűen nem érek rá folytatni, amit abbahagytam. Persze ez nem előre elhatározottan és nem egyik napról a másikra történik, de egyre több időmet veszi el az egyik dolog és a másik lassan elsorvad. Nosztalgiából nem folytatom. Tudományt fél kézzel nem lehet művelni. Miért áltassam magam, ahogy kollégáim nagy része, hogy még mindig azt teszem. Ráadásul a nálam felnőtt fiatalok is szerettek volna dolgozni és én hagytam őket. Ez a része tudatos választás volt.

– Az első nagy váltás hátteréről, amikor sikeres biokémikusként, Straub F. Brúnó budapesti csoportjából, egy vastag sejtbiológia könyvvel a háta mögött, az akkoriban felívelő molekuláris biológiától hirtelen az addig idehaza kevéssé becsült állatviselkedés területére evezett, nem sokat tudunk.

– Mivel már senki nem él a szereplők közül, így elmondhatom az ügy hátterét. Ebben az időben indult a Szegedi Biológiai Központ és úgy volt, hogy az alakuló biokémiai intézetben egy neurokémiai osztályt vezethetek. Azonban összerúgtam a port az intézet kinevezett vezetőjével, Dénes Gézával, aki nem sok lehetőséget akart adni. Neurokémiához már csak a műszerek miatt is nagyon sok pénz kell, ami akkor csak Szegednek jutott. Egy ideig aztán arról volt szó, hogy Szentágothai János, akivel nagyon jó viszonyban voltam, lemenne egy külön neurokémiai intézet vezetőjének és vinne magával. A szegedi központ alapítójaként Straub ehhez hozzá is járult volna, de – mivel kiállt a kinevezett biokémiai igazgató szakmai függetlensége mellett és nem akart feszültséget – csak úgy, ha én nem megyek. Ekkor Szentágothai visszalépett. És mivel pénz nem volt, olyasmit kerestem, ami új és az idegi területhez közel van. Akkor kapott Konrad Lorenz Nobel-díjat, így kézenfekvő volt az etológia.

– Kudarc volt?

– Mindig felmértem, hogy miből lehet valamit kihozni, ahelyett, hogy makacsul ragaszkodtam volna olyasmihez, amire képtelen vagyok és szenvedek attól, hogy ezt kudarcként élem meg. Inkább megkeresem azt, amit senki nem lát.

HIRDETÉS

– Kitartó harcos. Először azokkal a biológusokkal kellett megvívni a csatát, akik nem örültek egy vegyésznek a pályájukon, aztán a molekuláris biológiának hódoló szakmai közvéleménnyel kellett elfogadtatni az etológiát. Ez is, az is sikerült. Most pedig a magas irodalmi körökkel kell elismertetnie magát szépíróként. 

– Miért él az ember? Hogy valamit csináljon, amit úgy érez, hogy tud. Amikor elkezdtem írni, „a nagy tudós irodalmi próbálkozásai” kategóriával indult. Ezt is kudarcnak foghattam volna fel. De nem érdekelt, hiszen nem az irodalmi szakma elismeréséért akartam küzdeni. Olyan dolgokat kellett volna tennem, amit nem akartam és nem is tudtam. Világéletemben írtam, és megtanultam olyan nyelven fogalmazni a tudományról, amit az emberek megértenek. Ez azonban egy minimalista stílus, amin sokan felháborodtak. Volt, aki meg is kérdezte, hogy gondolok olyan mondatokat írni, amelyek azt jelentik, amit jelentenek. Mégis folytattam és kiderült, hogy a dolog működik, a könyvek elfogynak. Tavaly aztán már a Magvető kiadó Körkép című novelláskötetébe is bekerültem. Persze sokan gondolhatják, hogy legutóbbi kötetem visszalépés, megint egy kutyatörténet, hiszen egy beszélő kutya a címszereplő, holott ez egy tudományról szóló szatíra. Egy irodalomtörténész barátom mondta régebben, hogy akkor leszek igazi író, ha már nem érdekel, hogy mit mondanak a szövegeimről. Ezen akkor megütődtem, de mára rájöttem, hogy lényegében igaza van. Az ember elsősorban magának ír, de legalábbis nem nagyon befolyásolja mások véleménye.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

– Ez szerencse, mert Népszabadságba írott társadalmi témájú publicisztikáira gyakran végletesek, türelmetlenül agresszívak az internetes hozzászólások. Persze ez a legtöbb cikk kommentjére igaz.

– Az emberek nevük és személyiségük nélkül a legszörnyűbb dolgokra képesek. A durvaság az internet anonimitása mögött könnyebben megy, de ezt nem szabad túlértékelni. Az ember egyébként is igyekszik minden társadalmi mozgásban közösséget teremteni. Valaminek az elfogadása, vagy elvetése mindig közösségi aktus, akkor is, ha individuálisan jelenik meg. Az, aki a neten mocskolódik, úgy gondolja, hogy hozzátartozik egy olyan közösséghez, ahol ez a szokás.

– Nem lehet, hogy ebben a fokozódó társadalmi frusztrációk is szerepet játszanak?

– Szerintem a frusztráció inkább divatjelenség. Az említett könyvemből is azt szűrte le valaki, hogy milyen borzalmas a tudomány, mert lopnak, csalnak, hazudnak benne. Szerintem meg ez egy nagyon derűs történet, amiben persze lopnak, csalnak, hazudnak, ahogy mindenhol másutt. Ennek ellenére a tudomány mégis létrehozza az eredményeit, ami például a politikára nem mindig igaz.

– Ez utóbbi csak a történelem állandóan ide-oda lengő hintája lenne, ami a társadalmi változások mentén hol ebben, hol abban a helyzetben áll?

– Azért halad is előre valamit. Egy korábbi pártstruktúra megszűnése például súlyos konfliktusokkal jár. A rendszerváltáskor ez nem történt meg, most jött el az ideje. Most jön valami más, meglátjuk, hogyan tovább. Én kifejezetten drukkoltam, hogy meglegyen a kétharmada a Fidesznek, mert legalább kialakul egy helyzet, amikor a fejlődés hiányát nem lehet az ellenzék mindent blokkoló hatására fogni. Ha mégsem sikerül pozitív dolgokat véghezvinni, akkor vagy ez a vezető réteg is ugyanolyan, mint az előző, vagy az ország nem működik úgy, hogy egyik napról a másikra át lehessen varázsolni. Akkor bizony meg kell keresni a mélyebben fekvő mozgatórugókat, amiket a változáshoz át kell alakítani.

– A társadalmi változások hordozórétege a fiatalság. Hét éve írta, hogy nálunk csak a szélsőjobb törődik a fiatalokkal. Mára meg is lett az eredménye. Különösen az egyetemisták között nagy a szélsőséges eszmék népszerűsége. S ha a most hatalomra kerülők kudarcot vallanak, lehet, hogy ezeké lesz a főszerep?

– A globalizáció nemcsak rosszat jelent. Azt is, hogy a kapitalista világ szabályok és korlátok közé szorul.

– A szélsőségességnek is lesznek korlátai?


Csányi Vilmos
Népszabadság - Kurucz Árpád
– Persze, de ezek kisebb-nagyobb konfliktusokon, katasztrófákon keresztül érvényesülnek majd. A nagy rendszerek ugyanis semmiképp nem tudatos változtatások eredményeképp, hanem konfliktusokon keresztül alakulnak, amiket lehet enyhíteni, lassítani, vagy gyorsítani, de előre eltervezni nem.

– Inkább fanyar megfigyelő, mintsem aktívan résztvevő alkat. Az ilyen emberek ritkán sikeres közszereplők. Csányi Vilmos e téren kivétel. Mi ennek a titka?

– Talán az, hogy az emberek általában értékelik, ha valakit érdekel, amit csinál. Az ilyenek között két típus van. Az egyik azt szeretné, hogy hagyják őt békén. Én szívesen elmondom másoknak, amit csinálok, de nem azért, hogy ettől engem jobban értékeljenek.

– Mit tekint a legnagyobb sikerének?

– A fiamat, aki Cambridge-ben tehetséges fizikus.

– Rengeteg tanítványa van, de létezik-e Csányi-iskola? 

– Azt hiszem, van, bár nem feltétlenül tudatosan. De mondok egy példát. Straub F. Brúnó mindig tisztelte az egyéniséget. Amikor megírtam a sejtbiológiai könyvemet, azzal adta vissza a kéziratot, hogy előtte ugyan voltak konfliktusaink, mert mindig azt akarta, hogy ne érdekeljen olyan sok minden, inkább egyfélét csináljak jól, de a könyv láttán beismeri, hogy nekem volt igazam. Attól kezdve nem piszkált. Szabad lettem, de ezt a szabadságot meg kellett tanulni használni. Úgy látom, hogy az én tanítványaim is így nőttek fel. Önállóak és nem érzik, hogy tartoznak nekem valamivel. Sokszor volt konfliktusom velük, amikor egy munkára azt mondtam, hogy ez nagyszerű, de amikor később kiderült, hogy mégsem lett belőle semmi, azzal mentünk tovább, aminek volt perspektívája. Néhányan ezt úgy élték meg, hogy cserbenhagytam őket. De vagy ők nem voltak elég jók, vagy a balsikert nem lehetett előre látni. Kegyetlenségnek hat, de meg kell tanulni egyedül lenni.

– Annyi mindent elért. Mire vágyik még az életben?

– Szeretnék még pár dolgot megírni. Már dolgozom a következő könyvemen, ami egy filozofikus regény lesz emberről, istenről, apáról, fiúról, arról, hogy mivé lehetünk.

– Melyik eddigi művét tartja a legsikeresebbnek?

– Mindegyikben valami mást szerettem volna megírni. A tudományos témájú könyvek közül Bukfenc és Jeromos például megjelent egyebek mellett Amerikában, Angliában, Oroszországban, Németországban, Olaszországban és Szlovákiában, de amikor az utolsó fejezetben azt írtam, hogy beltenyésztett törzsek irányított keresztezésével hibrid kutyákat kellene létrehozni, itthoni kutyaszakértők lehülyéztek. Ez tíz éve volt és nem tudom, hogy volt-e hatásom benne, de ma Amerikában és Angliában óriási divat lett hibrid kutyákat tartani, hatalmas pénzeket fizetnek ilyenekért.

– Mi marad Csányi Vilmos után?

– Ez engem nem érdekel. Az élet is csak addig, amíg tudok róla. Bármilyen halálom utáni megtiszteltetést elcserélek egy ma hasznosítható dologra. És különben is, mit számít az, hogy a hétmilliárd emberből az egyik összekoszolt néhány papírlapot?

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    62 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS