galéria megtekintése

Pénzről ígéretet, szabályokról törvényt kap az alapellátás

2 komment


Danó Anna

Noha a kormány eredetileg a háziorvosok kedvét kereste az új alapellátási törvénnyel, a társadalmi vitára bocsátott változatba számos orvos- és betegbosszantó elem került.

A jogszabály nem szüntetné meg a háziorvosi praxisok önkormányzati függőségét, ellenben ködösen fogalmaz a szabad orvosválasztás lehetőségéről, valamint szabad kezet ad a körzethatárok módosításában a helyhatóságoknak. Ez utóbbival alaposan megkeseríthető bármelyik háziorvos élete, hiszen a doktor egyetlen tollvonás nyomán tömegével veszítheti el saját vagy nyerheti meg a szomszéd körzet betegeit is.

Fotó: Szabó Barnabás / Népszabadság/archív

Az alapellátás most a települési önkormányzatok feladata. A helyhatóság közalkalmazott orvosokat is foglalkoztathat, de a feladatot vállalkozóra is bízhatja. Jellemzően most egyéni vállalkozói vagy betéti társasági formában működnek a háziorvosi szolgáltatók. A háziorvos elvben szabadon adhatja, veheti a praxisjogot, ám ha az önkormányzatnak nem tetszik az új orvos, akkor az illető hiába vette meg olykor tízmilliókért a körzetet, meghiúsíthatják, hogy a gyógyító az adott településen praktizáljon.

 

Ma is több tucat per zajlik országszerte, amelyben az önkormányzat egy-egy háziorvos koncesszióját vitatja. Ennek egyik legismertebb története Keszthelyi Gyuláé, a tardi háziorvosé, akinek immár lassan egy éve jogerős ítélete van arról, hogy saját tulajdonú praxisában, és az ahhoz tartozó körzetben dolgozhat, a polgármester ezt mégis akadályozhatja. Így három éve nincs háziorvosa Tardnak.

Arról Zombor Gábor egészségügyért felelős államtitkár az Alapellátók Országos Szövetségének másfél héttel ezelőtti kongresszusán maga is beszélt, hogy a jogszabály nem kíván változtatni a fenntartón. Vagyis az egészségügyi alapellátás továbbra is a helyi önkormányzatok feladatkörébe tartozik majd, de a háziorvosok és a praxisok nagyobb védelme érdekében az önkormányzatok esetleges változtatási szándékai ellen jogi védelmet építenének be a jogszabályba. Így például egységesítik a helyhatóságok és az orvosok közötti szerződéseket.

Az orvosoknak és a betegeknek is kedvezne a kormányzat a javaslatban azzal, hogy amennyiben a háziorvosnak van egyéb szakvizsgája, arra a feladatra is szerződik vele az egészségbiztosító. Azaz a betegnek az érintett szakrendelésekre már nem kell egy másik orvost fölkeresnie, mert saját háziorvosa helyben is elláthatja. A továbbküldések ritkítására ösztönözne az is, hogy ha a korábbinál kevesebb vizsgálatot kér betegeinek a háziorvos, akkor a megtakarítás felét megkapja.

Betegbarát intézkedése a javaslatnak, hogy ösztönöznék a kötelező lakossági szűréseken való részvételt. Aki igazoltan és rendszeresen részt vesz a szűrővizsgálatokon, valamilyen előnyt kaphat a csak előjegyzéssel elérhető ellátásokban. Ám, hogy pontosan mit, azt még nem tudni, mert a részleteket egy későbbi miniszteri rendelet szabályozná.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az viszont már most is biztos, hogy jobb pénzügyi feltételek mellett gyógyíthatnak majd a törvény hatályba lépése után a háziorvosok. Részben évente plusz tízmilliárdos forrásbővítési ígérvényt tartalmaz a javaslat. Másrészt 2016–2017 között évi mintegy 20 milliárdos fejlesztést, a kormányzati ciklus után pedig 2018 és 2020 között további évi 20-25 milliárd forrásbővítést ígérnek. Az előterjesztés szerint az alapellátási törvény haszna, hogy 3-5 éven belül 10-25 százalékkal csökkenhet a kórházi felvételek aránya.

Hatáskörözés

A tervezetben szereplőnél jóval kisebb hatáskört adna az önkormányzatoknak – állítja Selmeczi Kamill, az Alapellátó Orvosok Országos Szövetségének elnöke, aki a javaslattal kapcsolatban azt mondta: számukra is úgy tűnik, maradt némi fogalmi zavar a tervezetben. Szerinte legfeljebb annyi hatásköre maradhat az önkormányzatoknak, hogy eldöntsék, kötnek vagy sem egyéb támogatási szerződést az orvossal például a lakhatással kapcsolatban. Illetve, ha elégedetlenek az orvos munkájával, kezdeményezhetik, hogy a szakhatóságok vizsgálják ki a panaszt. Az érdekképviselő hozzátette: számára nem világos, mi a célja a jogalkotónak azzal, hogy az önkormányzatokra bízná a körzethatárok módosítását. A területbővítés stabilizálhatja egy-egy praxis működését, de erről nem az önkormányzatnak, hanem az adott terület háziorvosainak és a szakhatóságoknak kell közösen dönteniük. Selmeczi Kamill elmondta: szervezete számos ponton kezdeményez módosítást. Így például javasolni szeretnék azt, hogy a jövőben a betegek évente legfeljebb egyszer válthassanak háziorvost, illetve hogy mindenkinek kötelezően le kelljen adnia a kártyát valahova. Most ugyanis nagyon sokan nem adják le a tajkártyájukat senkinek. Az orvos köteles ellátni az ilyen beteget, ha bajba kerül, miközben a biztosítottak után járó átalánydíjat nem kapja meg az egészségbiztosítótól.

A tervezet adókönnyítést is ígér az érintetteknek. Bár az egészségügyi kormányzat eltörölné a praxisok iparűzésiadó-fizetési kötelezettségét, a gazdasági tárca azonban legfeljebb a helyi önkormányzatokra bízná az adómentességről szóló döntést. Most az alapellátóktól e jogcímen mintegy 1,8 milliárd forintot szednek be a helyhatóságok. Az adó eltörlését régen szorgalmazzák a háziorvosok, mondván az egészségbiztosítótól az ellátásokra kapott közpénzt kell ily módon továbbadniuk.

A patikusokéhoz hasonló hitel- és kamattámogatást is kaphatnának a praxisvásárláshoz az orvosok. Ennek része az is, hogy az egészségbiztosítótól származó finanszírozási összeget a praxis megvásárlására vagy annak fedezeteként is fel lehet majd használni. A rendelőt pedig térítésmentesen és bérleti díj fizetése nélkül kell majd az önkormányzatoknak a háziorvosok számára biztosítaniuk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.