galéria megtekintése

Rákay és Habony vezényelhet a közmédiában

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 17. számában
jelent meg.

9 komment

Bednárik Imre – Csuhaj Ildikó
Népszabadság

Miközben 177 ember kirúgását bejelentették az állami médiában, információink szerint az új hírtévéhez riportereket és szerkesztőket akarnak felvenni. A Fidesz egyik politikusa szerint bár Orbán Viktor főként a közmédiához teszi át az állami hirdetéseket, a Simicska-birodalommal a békés egymás mellett élést tartja szükségesnek.

Felbolydult méhkashoz hasonlít hetek óta a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Kunigunda úti székháza. Az év elején jelentették be hivatalosan, hogy március 15-től az M1-et hírcsatornává alakítják át, s a Duna TV lesz a nemzeti főadó, ahová átviszik a nagy költségvetésű szórakoztató műsorokat. Az M2 esti műsorsávjában szintén márciusban létrehozzák a Petőfi TV-t a 16–35 közötti korosztálynak, a nyártól pedig indul az M4 Sport csatorna.

A miniszterelnök a Magyar Rádió stúdiójában. Hogy senki ne zavarja
A miniszterelnök a Magyar Rádió stúdiójában. Hogy senki ne zavarja
Beliczay László / MTI

A hír- és a sporttévé elindítása azonban szinte lehetetlen új munkatársak felvétele nélkül. Mindeközben az MTVA vezetése január elején bejelentette, hogy megválik 177 dolgozójától, Budapestről 146, a pécsi körzeti rádiótól öt, a szegedi stúdióból pedig 26 dolgozót küldenek el. Az MTVA a működtetési és munkafolyamatok racionalizálásával, egyes tevékenységek kiszervezésével indokolta az elbocsátásokat.

 

Lapunk információi szerint a két folyamat, az elbocsátás és a felvétel nem feltétlenül zárja ki egymást. Az elbocsátásra váró 177 dolgozó jelentős része gyártási és műszaki szakember, riporter és szerkesztő alig van köztük. Információink szerint az MTVA vezetése arra készül, hogy a tartalom-előállítás egy részét kiszervezi külső gyártásba. Például a szegedi stúdióból csak gyártási és műszaki munkatársakat tesznek ki, a riporterek és a szerkesztők maradnak, de az eddig ott készített nemzetiségi műsorokat valószínűleg külső gyártótól rendelik meg.

A közmédián belüli hírek szerint az állami hírcsatornán több mint egy tucat új magazinműsor elindítását tervezik, ezeknek egy részét külső beszállítóktól fogják megrendelni. A hírtévé napi működtetéséhez, a reggel hat órától éjfélig tartó hírszolgáltatáshoz azonban nincs elég szakember. Úgy tudjuk, hogy az új hírtévéhez több új riportert és szerkesztőt akarnak felvenni, gyakornokok hada már meg is jelent a Kunigunda útján. Kormányközeli források munkatársunknak azt mondták, az új, „minőségi” köztévé kialakításakor nem csábítanak át Hír TV-s sztárműsorvezetőket, ez a „deal” már megszületett.

A Fidesz egyik meghatározó politikusa lapunknak azt mondta, bár Orbán mostantól az állami médiát tekinti a kormány elsődleges kommunikációs csatornájának, azért is, mert szeretne egy saját, teljes mértékben lojális televíziót, a miniszterelnök sem akar minden szálat elvágni a Hír TV-vel, a Magyar Nemzettel, a Heti Válasszal és a Lánchíd Rádióval. A kormányfő a Simicska-médiabirodalom vezetőivel folytatott januári egyeztetésen – ahogy azt a Vs.hu először megírta – azt jelezte, hogy a médiumok a továbbiakban nem számíthatnak jelentősebb mértékű állami hirdetésekre, a saját lábukon kell megállniuk.

Bejött a póz: Rákay Philip élvezi a bizalmat
Bejött a póz: Rákay Philip élvezi a bizalmat
Kollányi Péter / MTI

Lapunknak kormánykörökből azt mondták, ezekben is lesznek majd állami hirdetések, de nem annyi, mint korábban. A kormány a rendelkezésére álló források, állami hirdetések jelentős részét arra akarja fordítani, hogy az MTVA-ból minőségi közmédiát hozzanak létre, amely idővel versenytársa lehet a kereskedelmi tévéknek. Az MTVA már most sem szűkölködik a pénzben, az idén több mint 80 milliárd forintból gazdálkodhat.

Információink szerint az állami média átalakításában meghatározó szerepet kaphat Rákay Philip, az MTV vezérigazgató-helyettese, jelentős informális befolyása lesz Habony Árpádnak, a miniszterelnök személyes tanácsadójának, valamint a fideszes Várhegyi Attilának, aki évek óta kommunikációs tanácsokkal segíti az MTVA-t. (Az összes állami hirdetés fölött diszponáló Nemzeti Kommunikációs Hivatal vezetője pedig az a Nobilis Márton, aki korábban Várhegyi Attila kommunikációs cégének dolgozott.)

Simiocska szeptemberben Sárváron. Úgyis minden erejével
Simicska szeptemberben Sárváron. Úgyis minden erejével
Németh Dániel / Népszabadság

Úgy tudjuk, a Simicska-médiabirodalom vezetői nem értékelték drámainak a miniszterelnökkel történt találkozón elhangzottakat. Úgy gondolják, az állami és a jobboldali média nem fog ellenségként tekinteni egymásra. A miniszterelnök számára is a két médiabirodalom békés egymás mellett élése lenne a leghasznosabb, Orbán nem akarja felégetni a saját ideológiai hátországát, hiszen a Fidesz legelkötelezettebb híveinek többsége a Hír TV-t nézi, és a Magyar Nemzetet olvassa. Orbán és Simicska gazdasági jellegű vitái ellenére a jobboldali médiabirodalom továbbra is a Fideszt támogatja, a 2018-as választási kampányban pedig minden erejével a jobboldal újabb győzelmét próbálja majd segíteni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető