Miklós Attila, az MSZP békéscsabai választókerületi elnöke utalt a párt által augusztusban készített tapasztalat- és véleménykutatásra: a rendszeresen vonattal utazók szerint iskolai időszakban zsúfoltak a normál kocsik. Télen gyakran rossz a fűtés, nyáron nincs légkondicionálás. Nincs wifiszolgáltatás, és nincs lehetőség a mobilinformatikai eszközök akkumulátorának feltöltésére sem. A MÁV azzal spórolt, hogy miután megszüntetett helyi személyvonatokat, a gyorsvonatok egyre több faluban megállnak az új menetrend szerint – ezzel pedig tovább lassul a közlekedés.
Több utas úgy fogalmazott: mióta megszűnt az Intercity, gyűrötten, izzadtan érnek oda budapesti tárgyalásokra. Békés olyan szempontból is egyedülálló megye az országban, hogy nincs autópálya, a 44-es főút gyorsforgalmivá alakítását 25 éve ígérgetik, de sohasem valósul meg. Az út túlzsúfolt, lassú és életveszélyes; minden útba eső falun keresztülmegy, tele van sebességkorlátozással és lassú járművekkel.
Nem ugyanazzal a mércével mérik a MÁV-nál a beruházásra és az üzemeltetésre fordított költséget – tájékoztatott Miklós Attila. Nemrég újították fel a Szolnok–Békéscsaba közti vasúti pályaszakaszt és a békéscsabai vasútállomást. A beruházás költségét a pályázati kiírás során még csak 23,5 milliárd forintra becsülte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., ám az akkor még a Közgépet is magába foglaló kivitelező konzorcium végül 35 milliárd forintot vett fel érte.
A MÁV szerint továbbra is rendelkezésre áll négy nemzetközi járaton az Intercity-szolgáltatás. A békéscsabaiak szerint azonban, mivel azok a vonatok nem Magyarországról indulnak, rendszeresek rajtuk a késések, ezért kiszámíthatatlan, hogy mikor érik el úti céljukat. Miklós Attila szerint ez a Viharsarok leszakadásának önmagát gyorsító folyamata: a MÁV a kevés utassal indokolja, hogy lerontja a szolgáltatás minőségét, a rosszabb minőség pedig továbbcsökkenti az utasszámot. Minden más megyéből utazhatnak kényelmesen a fővárosba – a Békés megyeiek miért másodrendű állampolgárok? – tette föl a kérdést Miklós Attila.
A MÁV Zrt. kérdésünkre szintén az alacsony kihasználtsággal indokolta a belföldi IC-járatok megszüntetését Békéscsabán. Hozzátették: Csépke András, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója a héten egyeztet a kérdésről Szarvas Péterrel, Békéscsaba polgármesterével.