Másfél órán át várt agyvérzéssel a hideg kövön
A szomszédok szerint az összeesett asszony másfél órát feküdt a hideg kövön a lépcsőházban, a segítségére siető lakók meleg vizes palackokkal és takarókkal óvták testét a kihűléstől, és felváltva hívogatták a mentőszolgálatot. Az asszony közben meghalt.
Miközben a kormányzati kommunikáció időről időre mentőautó-vásárlásról számol be, a valóságban 2013-ban 29-cel csökkentették a mentésben részt vevő autók számát Teknős Miklós / Népszabadság |
A szervezet szerint nem volt ilyen hosszú a várakozási idő, Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője a kereskedelmi csatornának azt mondta, 68 percet kellett várnia a betegnek, a késés okait később vizsgálattal tisztázzák.
Az eset nem példátlan, mind gyakrabban fordul elő, hogy nincs elég hadra fogható mentőkocsi a közép-magyarországi régióban. Lapunk úgy tudja, szerda délután 22 mentési feladatot nem sikerült időben kiadni kocsihiány miatt. Ezekben az esetekben egészen biztos, hogy alaposan megnyúlt az az idő, amíg a rászorulók a mentőkre vártak. Az elvárás szerint a segélyhívástól átlagosan 15 perc alatt kellene megérkeznie a mentőknek a betegekhez. Az Országos Mentőszolgálat statisztikája szerint ez az esetek 78 százalékában meg is történik.
Miközben a kormányzati kommunikáció időről időre mentőautó-vásárlásról számol be, a valóságban 2013-ban 29-cel csökkentették a mentésben részt vevő autók számát. Ez a közép-magyarországi régióban három mozgósítható kocsival jelent kevesebbet.
Bár az uniós pénz egy modern mentésirányító rendszerre már 2008 óta rendelkezésre áll, a mentőszolgálatnak csak tavaly januárban sikerült kiírnia a bevezetést lehetővé tévő közbeszerzést, és 2013 nyár elején kötötték meg a szerződést. A projekt végső lezárásának határidejét az érintett hatóságok jóváhagyásával többször is módosították, a legutolsó ilyen dátum 2014. május 31. volt.Tavaly nyáron az egészségügyért felelős államtitkár, Szócska Miklós és Burány Béla, az OMSZ főigazgatója közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hamarosan elindul az új mentésirányítási rendszer. A mentőszolgálat főigazgatója áprilisban a Népszabadságnak azt nyilatkozta, hogy már május 26-án múzeumba kerül az a mágnestábla, amely jelenleg a mentésirányítás elengedhetetlen eszköze, hiszen átállnak az új rendszerre. A fejlesztés célja, hogy tízből kilenc esetben 15 percen belül érjenek ki a mentők a segítségre szorulókhoz. Az uniós pénzből modernizált mentésirányítással táblagépek kerülnek az új autókba, és a mentéssel kapcsolatos összes információt ezeken gyűjtik majd.
Ez a rendszer ad a feladat elvégzéséhez logisztikai támogatást, pár másodperc alatt a beteg összes adata az orvos, a mentőtiszt, a mentőápoló rendelkezésére áll, miként az is megtudható, hogy az illetőt honnan hová kell vinni, melyik a leggyorsabb útvonal, hol van szabad ágy. Ez a rendszer azonban azóta sem „lépett szolgálatba". Az új mentésirányítási központ ugyan elkészült, de az informatikai rendszere továbbra sem működik, mint ahogyan a mai napig nem szerelték fel a tabletekkel a mentőket. Most is hagyományos telefonvonalon és „jegyzetfüzet" segítségével veszik a segélykérő hívásokat, és adják ki a mentésirányítók a mentősöknek a feladatokat.