Martfű a katasztrófavédelemtől várja, mondják meg, ki vigye el a szemetet
Több napja nincs hulladékszállítás a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Martfűn, miután a korábbi szolgáltatónak lejárt a szerződése, és felhagyott a munkával. Az önkormányzat az elmúlt hétvégén gyűjtőedényeket és zsákokat osztott a településen, és egy friss kormányrendelet értelmében várja, hogy kijelöljék az átmeneti szállítót - mondta el a város polgármestere hétfőn az MTI-nek.
Kiss Edit (független) tájékoztatása szerint a korábbi szolgáltató július 24-én befejezte tevékenységét, és elszállította a gyűjtőedényzetét. Az önkormányzat a gyűjtők pótlásáról azonnal gondoskodott, és az elmúlt hétvégén önkéntesek, valamint a polgármesteri hivatal dolgozóinak bevonásával minden háztartást és vállalkozást ellátott 1100 literes gyűjtőedénnyel vagy speciális hulladékgyűjtő zsákkal.
A polgármester hozzátette, hogy 132 nagy gyűjtőedényt és mintegy háromezret zsákot juttattak ki, és miután még nem tudják, mikor indul meg újból az elszállítás, arra kérték a lakosságot: csak a legszükségesebbeket helyezzék a zsákokba vagy a konténerekbe.
A városvezető jelezte, hogy egy friss kormányrendelet értelmében egy központi szerv, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság, illetve annak vezetője jelöli ki számukra az átmeneti szolgáltatót, amelynek ezt a kötelezettséget teljesítenie kell. Az újrainduló elszállítás időpontjáról a legkésőbb a megelőző napon mindenkit értesítenek.
Kiss Edit elmondta: a város mindent megtesz azért, hogy a mostani kánikulai napokban a lakosságnak a lehető legkisebb kellemetlensége származzon ebben a helyzetben. Kérték az embereket, hogy a hulladékszállításig ne rakják ki a teli gyűjtőket a családi házak elé, hogy elkerülhető legyen az utcák elszemetesedése. Kérdésre válaszolva közölte, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) munkatársai folyamatosan ellenőrzik a települést, eddig járványügyi probléma nem volt.
Egy közelmúltban elfogadott törvénymódosítás szerint a szemétszállítás zavara esetén az arra feljogosított hatóság „közérdekű szolgáltatót jelöl ki a hulladékgazdálkodási engedéllyel, illetve a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkező szolgáltatók közül”. A napokban megjelent kormányrendelet szerint az illetékes hatóság a megyei/fővárosi katasztrófavédelmi igazgatóság.
A kijelölő határozat ellen fellebbezésnek nincs helye, az ideiglenes ellátási kötelezettségre vonatkozó döntés tehát – amely legfeljebb egy évig maradhat érvényben – azonnal végrehajtható. Amennyiben polgármester jelzi, hogy megoldatlan a személyszállítás, a katasztrófavédelemnek három napon belül ki kell jelölnie a térségben működő valamelyik hulladékszállítással foglalkozó közszolgáltatót.
Úgy tudjuk, Martfűn a szemétszállító cég már januárban jelezte, hogy kivonul a településről, és a hat hónapos felmondási idő lejártával ezt meg is tette. A polgármesternek fél éve lett volna tehát arra, hogy más szolgáltatóval szerződjék, de információnk szerint inkább saját céget akartak gründolni, viszont kifutottak a határidőből. Így most a katasztrófavédelemtől várják a helyzet legalább átmeneti megoldását.