galéria megtekintése

Máris módosítják a metrószerződést

5 komment


Szalai Anna

Több ponton is módosítanák az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítására kötött szerződés műszaki leírását, például azért, hogy biztosítani tudják a mozgássérült utasok számára is az akadálymentes közlekedést. A főváros és a kormány a pálya felújítását próbálja fejlesztésnek feltupírozni, hogy uniós támogatást szerezzen rá.

Több műszaki részletet is módosítanának az orosz Metrowagonmas a M3-as metróvonal kocsijainak felújítására adott győztes ajánlatához képest. A BKV menedzsmentjétől származó információk szerint a változtatások széles kört érintenének, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Az orosz partner például az egyenáramú soros motor helyett egy korszerűbb, kisebb ­energiafelhasználású és karbantartási igényű motort ajánlott. (A tenderből kizárt észt cég ajánlata eleve ez volt – a szerk.) Ebbe a BKV természetesen örömmel beleegyezne.

A mára teljesen elhasználódott 3-as metró szerelvényeit 2018 nyarára újítják fel az oroszok
A mára teljesen elhasználódott 3-as metró szerelvényeit 2018 nyarára újítják fel az oroszok
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Más kérdésekben viszont nem ilyen könnyű dűlőre jutni. Így továbbra is vitatott pont az acélrugós forgóváz. Az orosz cég eredeti ajánlatában ez szerepel, csakhogy ezzel a meglehetősen korszerűtlen megoldással nem tudja teljesíteni a BKV pályázati kiírásában is rögzített elvárását, miszerint az üres és az utasokkal teli szerelvény padlószintje állandóan egy vonalban legyen a peronnal. (Az észtek légrugósat ajánlottak, ezzel teljesíthető a feltétel.) A fővárosi közleke­dési cég ragaszkodik ehhez. Nem véletlenül. Ennek hiányában ugyanis nehezítetté, esetleg lehetetlenné válik az akadálymentes közlekedés. Ez a hazai esélyegyenlőségi szabályozást ugyan nem sérti, sőt ezek az előírások a felújításokra nem is vonatkoznak, az uniós előírásoknak viszont nem felelnek meg.

 

A járműfelújítást ez önmagában nem érinti, mivel erre hitelt vesz fel a főváros. A pályafelújítás minimum 125 milliárdosra becsült költségének 85 százalékát viszont uniós forrásból fedeznék. Csakhogy az unió felújításra nem ad pénzt. A főváros és a kormány ezért fejlesztésként próbálja eladni a rekonstrukciót. Ehhez jó érv lehetett volna a vonal észak–déli meghosszabbí­tása, de ezt nagy költségigénye miatt kihúzták a tervből. Helyette több kisebb fejlesztési elemmel próbálják feltupírozni a felújítást. Ezek ­közé tartozna például az utastájékoztatás fejlesztése, a központi forgalomirányítás kialakítása, a kényelmi mozgólépcsők, utasterek attraktív építészeti megújítása és az akadálymentesítés is. Viszont a húsz állomásból várhatóan csak tízben épül felvonó, így a korábban akadálymentesített megállókkal együtt 13 helyen lesz lift. A Pöttyös utca, az Ecseri út, a Klinikák, az egyébként átszállóhelyként is működő Kálvin tér, a Ferenciek tere, az Arany János utca megállónál viszont nem lesz. Így könnyen lehet, hogy hiába került fel a metróvonal felújítása nagy kínlódással a kormány ­uniósberuházás-listájára, végül mégsem nyer támogatást.

A kockázat nagyságát ­mutatja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly külön elemeztette az akadálymentesítés kérdéskörét. Az NFM a metró felszíni akadálymentesítésének lehetőségét is vizsgálta alacsony padlós buszokkal. Ettől aligha független, hogy a BKV Zrt. támogatási kérelmének bírálata még mindig nem zárult le a tárcánál.

Tarlós István főpolgármester szerint a M3-as metró felújítása nem marad el akkor sem, ha nem kapnak hozzá uniós támogatást. A kormány ugyanis nem vállalhatja azt a politikai kockázatot, hogy leállítsa azt a metrót, amely évente több utast szállít, mint országosan a MÁV. Ennek érdekében különmegállapodást kötnének a kormánnyal.

A felújítás három szakaszban és két ütemben valósulna meg. Az elsőben a Lehel tértől északra, majd a Nagyvárad tértől délre lévő szakaszt építenék át teljes vágányzár mellett, majd ezt követné a vonal középének lezárása. A munkát 2019 szeptemberére fejeznék be. A metrókocsikat már 2018 nyarára le kell szállítaniuk az oroszoknak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.