Több ponton is módosítanák az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítására kötött szerződés műszaki leírását, például azért, hogy biztosítani tudják a mozgássérült utasok számára is az akadálymentes közlekedést. A főváros és a kormány a pálya felújítását próbálja fejlesztésnek feltupírozni, hogy uniós támogatást szerezzen rá.
Több műszaki részletet is módosítanának az orosz Metrowagonmas a M3-as metróvonal kocsijainak felújítására adott győztes ajánlatához képest. A BKV menedzsmentjétől származó információk szerint a változtatások széles kört érintenének, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Az orosz partner például az egyenáramú soros motor helyett egy korszerűbb, kisebb energiafelhasználású és karbantartási igényű motort ajánlott. (A tenderből kizárt észt cég ajánlata eleve ez volt – a szerk.) Ebbe a BKV természetesen örömmel beleegyezne.
A mára teljesen elhasználódott 3-as metró szerelvényeit 2018 nyarára újítják fel az oroszok Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Más kérdésekben viszont nem ilyen könnyű dűlőre jutni. Így továbbra is vitatott pont az acélrugós forgóváz. Az orosz cég eredeti ajánlatában ez szerepel, csakhogy ezzel a meglehetősen korszerűtlen megoldással nem tudja teljesíteni a BKV pályázati kiírásában is rögzített elvárását, miszerint az üres és az utasokkal teli szerelvény padlószintje állandóan egy vonalban legyen a peronnal. (Az észtek légrugósat ajánlottak, ezzel teljesíthető a feltétel.) A fővárosi közlekedési cég ragaszkodik ehhez. Nem véletlenül. Ennek hiányában ugyanis nehezítetté, esetleg lehetetlenné válik az akadálymentes közlekedés. Ez a hazai esélyegyenlőségi szabályozást ugyan nem sérti, sőt ezek az előírások a felújításokra nem is vonatkoznak, az uniós előírásoknak viszont nem felelnek meg.