Már a vezetők is menekülnek a MÁV-tól?

Nem kaptak béremelést, ezért már a közép- és felső vezetők is elhagyják a MÁV-ot. A társaság pár tízezer forintos egyszeri juttatással próbálja megtartani őket, de a szakszervezet szerint ehhez az alapbérek rendezésére és az életpályamodell azonnali kidolgozására lenne szükség.

Meglepte a szakszervezeteket, hogy hirtelen előkerült néhány tízmillió forint a MÁV fiókjából, és egyszeri „gyorssegélyt”, dolgozónként néhány tízezer forintot fizetnek a szakértőknek, mérnököknek, közép- és felső vezetőknek, akiknek a körében legalább akkora az elvándorlás, mint a fizikai dolgozóknál – közölte a Vasutasok Szakszervezete (VSZ).

A váratlan kifizetésről a napokban értesítette az érdekvédőket a cégvezetés, amit a szakszervezetek örömmel, ugyanakkor erős fenntartással fogadtak. Nem az a baj, hogy adnak, hanem az, hogy így adnak plusz pénzt a 350 ezer forint feletti bérkategóriába tartozó szellemi foglalkozásúaknak – szögezte le Zlati Róbert, a VSZ alelnöke.

Az érintett dolgozókat a februári béremelésből kizárta a cégvezetés, s a nagyrészt ennek hatására megindult elvándorlást próbálják most néhány tízezer forinttal megakadályozni. Ez nem megoldás – állítja az érdekvédő –, csak tüneti kezelése a súlyos problémának, a drámai létszámhiánynak. Ez a véleménye a szakszervezetnek a napokban kezdődött pályaudvari szórólapozásról is, amellyel új dolgozókat próbál toborozni a cég.

Nem a módszerrel van baj, hanem az alacsony bérekkel és a rossz munkakörülményekkel. Meg a leterheltséggel és az átdolgozásra szoruló, sokszor kritizált, ésszerűtlenül szigorú vizsgáztatási rendszerrel, ami az érdekképviselet szerint a legelszántabbakat is rövid időn belül arra ösztönzi, hogy fejvesztve meneküljenek a cégtől.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

A Vasutasok Szakszervezete többször is jelezte: követeli a kiszámíthatóságot biztosító életpályamodell kidolgozásának azonnali megkezdését, a nemzetgazdasági átlagtól messze elmaradó bérek felzárkóztatását, a munkakörülmények számottevő javítását, a vasutas szakma megbecsülését – és nem utolsó sorban a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodások betartását. A februári béremelési megállapodásban a cégvezetés ugyanis kötelezte magát, hogy az év végén minden dolgozó kap egyszeri plusz juttatást.

A VSZ természetesen örömmel veszi, hogy a munkáltató belátta azt, amit a szakszervezet már a bértárgyalások során is hangoztatott: a 350 ezer forint felett keresők fizetését is emelni kell, mert ennek elmaradása súlyos következményekhez, például a most tapasztalt elvándorláshoz vezet. Ennél is jobb lenne a szakszervezet szerint, ha az illetékesek azt is belátnák, hogy az egyszeri pénzek „alapbéresítése” mindennél célravezetőbb lenne.

Csak megfelelő fizetéssel lehet megtartani a jól képzett szakembereket, a szellemi és a fizikai dolgozókat egyaránt – szögezi le az alelnök. Ezzel kapcsolatban emlékeztetett a nagy forgalmú állomásokon foglalkoztatott embereknek ígért negyvenszázalékos műszakpótlékra is, amelyben megállapodtak a munkáltatóval, ám az a mai napig nem teljesítette a kötelezettségét.

Ahhoz, hogy a szakszervezet higgyen a MÁV vezetésének és tulajdonosának jó szándékában, Zlati szerint az érdekvédőknek és a munkáltató képviselőinek mielőbb tárgyalóasztalhoz kellene ülniük. A VSZ támogat minden ötletet, ami a dolgozóknak plusz pénzt jelent, a bérek rendezését garantáló hiteles, számon kérhető program kidolgozásától és megvalósításától azonban nem tekinthet el, mert úgy vélik, ez a vasutas szakma megmentésének a kulcsa.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.