galéria megtekintése

Már a tesztelésnél késik a BKK csodafegyvere

1 komment


Szalai Anna

A tervezettnél szűkebb körben, lassuló tempóval zajlik az elektronikus jegy bevezetésének előkészítése a fővárosban. Az eredetileg tízezer fősre tervezett tesztüzem alig pár száz kártyával zajlik mindössze két helyszínen.

Meglehetősen szűk körben zajlik a milliárdokért bevezetni kívánt elektronikus jegy tesztelése. Az eredeti elképzelések szerint a BKV több mint tízezer dolgozóját vonták volna be a próbaüzembe, de végül csak pár száz kártyát osztottak szét a BKK munkatársai között. Ráadásul a Népszabadság információja szerint a tervezett 16 kapu helyett csupán két helyszínen tesztelik a kártyát és a programot: a BKK Rumbach Sebestyén utcai székházában, valamint a négyes metró kelenföldi megállójánál.

Ilyen készülékek váltják majd a lyukasztókat Forrás: BKK
Ilyen készülékek váltják majd a lyukasztókat
Forrás: BKK

Így kérdéses, hogy a teszt­üzem mennyire hoz majd értékelhető eredményeket a másfél millió arcképes és a kilencmillió eldobható kártya legyártásához, illetve a tesztüzem 65 év felettiekre való kiterjesztéséhez. Utóbbi egyébként máris jelentős késésben van. Az eredeti ütemterv szerint a díjmentesen utazók már a tavalyi év végén megkapták volna elektronikus kártyájukat, ám a határidőt idén tavaszra tolták ki. Az éves és havi Budapest-bérletesekre elméletileg 2016 végétől, a többi bérletesre 2017 első felétől terjesztenék ki a papíralapút felváltó elektronikus rendszert.

 

Az ütemtervet a 2014-ben aláírt szerződésben rögzítették. A rendszer kiépítését és üzemeltetését vállaló német Scheidt & Bachmann 38 hónapos határidőt ígért, ám hiába szállít időben a cég, ha a fővárosi önkormányzat rendre késlekedik a döntéshozatallal. Ennek egyik oka lehet, hogy az e-jegy előkészítését végző – Vitézy Dávid vezérigazgató verbuválta – BKK-s csapatból mára már senki sem maradt. Mások egy szerződésmódosítás előkészítését sejtik a lassítás mögött. A hírek szerint a BKK kivenne néhány elemet a szerződésből, például a plasztiklapok gyártását. A kormány ugyanis időközben egységes e-kártya bevezetéséről döntött, és a budapesti elektronikus jegyet is beolvasztaná a nemzeti e-kártyába. Ennek gyártására pedig új tenderen keresne vállalkozót. De egyelőre akadozik a német cég által szállított berendezések – így az ellenőröknek szánt ellenőrző készülékek – átvétele is. Az e-kártyák eredetileg több színben készültek volna, attól függően, hogy használója teljes vagy kedvezményes árat fizet, esetleg ingyen utazik. Végül az összes kártya sárga lesz.

Kérdéseinkkel megkerestük  a Scheidt & Bachmann Hungary Kft.-t és a BKK-t is. Hraboczki Márton, a német cég hazai leányvállalatának ügyvezető igazgatója azzal hárította el a válaszadást, hogy a BKK hozzájárulása nélkül nem adhat tájékoztatást. A BKK nem válaszolt.

E-kártya: az utasoknak egyelőre nem osztottak lapot
E-kártya: az utasoknak egyelőre nem osztottak lapot

Az viszont e nélkül is tudható, hogy az eredeti terv szerint 2016 közepére már működnie kell a bérletek és jegyek értékesítésére alkalmas webes felületnek, illetve a járművekre kerülő több mint tízezer érvényesítő készüléknek. Őszre minden papíralapú bérletet plasztikkártyára kellene cserélni, és addigra állnia kellene csaknem 800 beléptetőkapunak. Ám a kapuk üzembe helyezésének időpontja már bizonyosan 2017. decemberre tolódott az év szeptemberéről.

A Scheidt & Bachmann 91 millió euróért vállalta a rendszer kiépítését és ötéves üzemeltetését. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 2013-ban 54,5 millió euró – 16,3 milliárd forint – hitelt nyújtott a projekthez. A kölcsönt elvileg 2014-től kellett volna törleszteni, de a türelmi időt kitolták 2017 végére. Tarlós István főpolgármester tavaly elismerte, hogy a fővárosnak a tervezett 5,3 milliárd forinton felül további hatmilliárdot kell beletenni a projektbe, az összeg fedezete a Főgáz-részvényekért kapott 42 milliárd.

E-jegy-történelem

Az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről szóló szándéknyilatkozatot még 2003-ban írta alá Demszky Gábor főpolgármester két miniszterrel, illetve a MÁV, a GYSEV és a BKV vezetőivel karöltve. A BKK 2010-ben elölről kezdett mindent, de bizakodott a 2013-as bevezetésben. Ám 2013-ban csak az elektronikus jegyrendszer tervezésére, kivitelezésére, karbantartására és üzemeltetésére vonatkozó nemzetközi tendert sikerült meghirdetni.

A vállalkozói szerződést 2014-ben írták alá. A projektzárás 2017 végi dátuma tavaly 2018-ra tolódott ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.