galéria megtekintése

Új mamuthivatalt szabadítottak rá az oktatásra

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 06. számában
jelent meg.


Ónody Molnár Dóra
Népszabadság

A kormány – a Klik mellé – újabb mamutintézményt hozhat létre a közoktatásban. Korántsem elképzelhetetlen, hogy az újabb átszervezés az uniós pénzek megszerzésével kapcsolatos politikai csaták része.

Orbán Viktor – a köznevelési rendszer korrekciója keretében – új mamutközpont létrehozását tervezi. A Magyar Nemzet információi szerint „nemcsak a Kliktől, a kormányhivataloktól és az Oktatáskutató Intézettől vesz át feladatokat az Oktatási Hivatal (OH), de várhatóan hamarosan magába olvasztja az oktatási szolgáltatásokat fejlesztő és üzemeltető Educatio Kft.-t is”. Mindemellett január elsejétől szintén az OH végzi a pedagógusok minősítését, a tanfelügyelet megszervezését, valamint a szakmai tanácsadói munkát.

Gyerekre figyel az államtikár. Czunyiné dr. Bertalan Judit újabb átalakításra készül
Gyerekre figyel az államtitkár. Czunyiné dr. Bertalan Judit újabb átalakításra készül
Ujvári Sándor / MTI

Az önkormányzati iskolarendszer államosítása előtt oktatáskutatók, pedagógus-érdekképviseletek, szakértők egyaránt kérték a kormányt: gondolja át, jó irány-e egyetlen mamuthivatalhoz, a sebtében, átgondolatlanul és alulfinanszírozott költségvetési kerettel létrehozott Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz (Klik) csoportosítani az önkormányzati iskolák fenntartásának feladatát. A kormányfő még a pártján belüli aggódó hangokra sem figyelt, államtitkára, Hoffmann Rózsa asszisztálásával végigerőltette az önkormányzati iskolarendszer felszámolását, és centralizálta a közoktatást.

 

A mindenféle hatástanulmányt és szakmai diskurzust mellőző átalakítás anomáliái az államosítás után szinte azonnal jelentkeztek. A választások előtt már tudható volt, hogy a kormánypropaganda szerint fantasztikusan jól teljesítő Klik feladatait újra kell gondolni. Alighogy felállt a harmadik Orbán-kormány, menesztették a szervezet éléről Marekné Pintér Arankát, és a minisztériumban elkezdődött a munka. Azon gondolkodtak, hogyan lehetne az iskolák működését megbénító államosított rendszer hibáit korrigálni.

Ám e mostani átalakítás erre aligha alkalmas. Radó Péter szociológus, oktatáskutató rámutat, hogy a tervezett intézkedéscsomag ezer sebből vérzik, miközben a központosítás miatt lebénult iskolarendszert nem teszi hatékonyabbá.

–A Klikről leválasztanak minden olyan feladatot, amely nem kapcsolódik szorosan az iskolák működtetéséhez. Ilyen például a pedagógus-szakszolgálatok működtetése. A Klik így mikromenedzsmenti feladatokkal megbízott intézmény lesz.

De ezzel nem oldódik meg semmi: a kormány nem csinál mást, mint a centrumban ide-oda pakolgatja a hatásköröket, miközben a bajok forrása épp a drasztikus centralizálás.

Az iskoláknak az segítene, ha visszakapnák az irányítási és a gazdálkodási önállóságukat – állítja Radó, aki szerint az átalakítás egyáltalán nem az iskolákról, hanem a befolyásról és a fejlesztési pénzek fölötti rendelkezésről szól. Az újabb vízfej létrehozásával ugyanis az uniós fejlesztési források feletti döntés is egy kézben összpontosul majd. Eddig az Educatio Kft., a Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) az uniós források elosztásának közreműködő szervei voltak, ők is bonyolíthattak programokat, de ezek most beolvadnak az OH-ba.

A közpolitikai szakértő arra is rámutat, hogy az intézkedéssel az egyes pedagógusok ellenőrzése, felügyelete, minősítése is az OH-hoz kerül, sőt még a Nemzeti Pedagógus Kar által írandó etikai kódex érvényesítése is a feladata lesz. Egy másik káros következménye az új vízfej létrehozásának, hogy a kormány ezzel felszámolja a minisztériumi háttérintézményben zajló oktatáskutatást, fejlesztést.

És ha mindez nem lenne elég, Radó Péter újabb problémára hívja fel a figyelmet: az intézkedések a finanszírozást is célozzák. Az iskolák taneszközellátása akadozik, mert a rosszul kialakított államosított rendszerben a Klik és az önkormányzatok egymásra mutogatnak, hogy kinek mi a feladata.

Hoffmann Rózsa asszisztálásával a miniszterelnök végigerőltette a centralizálást, de már nyilvánvaló, hogy a kormánypropaganda szerint fantasztikusan jól teljesítő Klik feladatait újra kell gondolni
Hoffmann Rózsa asszisztálásával a miniszterelnök végigerőltette a centralizálást, de már nyilvánvaló, hogy a kormánypropaganda szerint fantasztikusan jól teljesítő Klik feladatait újra kell gondolni
Bruzák Noémi / MTI

Ahogyan Radó fogalmaz: – Most egyértelműen meghatározza a kormány, hogy a taneszközellátás a Klik feladata lesz, csakhogy egyetlen forint pluszpénzt sem biztosít hozzá.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.