Elüldözte a propaganda a köztévé nézőit
Csaknem két hónap alatt 332 ezerről 151 ezerre zuhant az M1 fél nyolcas fő híradójának átlagos nézettsége a felnőtt lakosság körében. Miközben a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) sikersztoriként tálalja az állami tévécsatornák átalakítását, a nézettségi mutatók másról árulkodnak.
Szabó László Zsolt, az MTVA vezérigazgatója kedden a Media Hungary konferencián az MTI tudósítása szerint arról beszélt, hogy a tavaszi átszervezés óta nőtt a közszolgálati televíziók nézettsége, a 15 és 59 éves kor közöttiek körében az átlagnál is nagyobb mértékben. Szerinte miközben a közszolgálati aktuális csatorna európai szinten is jónak mondható eredményt ért el, a nézők rátaláltak a Duna TV-n azokra a tartalmakra, amelyeket a korábbi főadón néztek.
|
Egyre kevesebb nézőnek mondják a híreket az M1-en mtva.hu |
Itt érdemes megjegyezni, hogy a nézettségi adatok tekintetében a 15–59 év közötti korosztályra hivatkozni pont olyan „játék a számokkal”, mint amit az MTVA a március 15-i nézettséggel csinált, hogy a hírcsatorna elindításának napján 5,3 millióan kapcsoltak az összes állami tévére. A szakma által a leggyakrabban használt nézettségi kategóriák a következők: „a teljes lakosság” (4 éven felüliek), „a felnőtt lakosság” (18 éven felüliek), a kereskedelmi tévék által leginkább figyelt célcsoport (18–49), valamint „a 18–59-es korosztály”, amit a TV2 vezetett be a köztudatba az ötvenes korosztály erős vásárlóereje miatt.
A nézettségi adatsorok szerint az átalakítás legnagyobb vesztese a hírcsatornává átalakított M1 fél nyolcas fő Híradója, ami korábban az egész állami média egyik húzóműsora volt. A Híradó nézettsége az elmúlt években folyamatosan csökkent, de még februárban és március elején is jóval több mint 300 ezren voltak kíváncsiak a hírműsorra. A március 15-i héten a Híradót még átlagosan 332 ezren nézték. Három hétre rá már csak 187 ezren, május második hetében pedig 151 ezren. Nem telt el két hónap, és a Híradó elvesztette korábbi nézőinek több mint felét. A hírcsatorna napi átlagos nézettsége a felnőtt tévénézők körében három százalék körüli, ám főműsoridőben még kevesebben kapcsolnak oda.
Az M1 Híradó elvesztett 180 ezer nézője nem jelenik meg a Duna TV-n, május második hetében az esti Duna Híradó mindössze 124 ezres heti átlagnézettséget ért el. Mindeközben a két vezető kereskedelmi tévé híradóit mostanában 600-700 ezren nézik.
Az átalakítás relatív sikerét a Duna TV érte el. A csatorna március 15-e óta a korábbi három helyett májusban már hét százalék feletti közönségarányt produkál, ami meghaladja az M1 váltás előtti nézettségét. A Duna TV-n jól teljesítenek az M1 korábbi legnézettebb műsorai, a Kékfény, a Magyarország, szeretlek!, a Szálka, avagy Bagi és Nacsa megakad a torkán, a Szerencse Szombat, a Gasztroangyal és a Forma–1-es közvetítés. A 800 millió forintból forgatott Kossuthkifli című filmsorozat csúnyán megbukott, néhány epizód alatt elvesztette nézőinek felét.