galéria megtekintése

Mindenkinek púp a hátán, de nincs mese, az Orbán-kormány kedvenceinek még mindig kell a pénz

6 komment


Bednárik Imre

Milliárdokért rendelnek műsorokat a hamarosan induló M5 kulturális csatornára, miközben a menedzsment a projekttel küzd – tudta meg lapunk.


A riói paralimpia befejezésének másnapján, szeptember 19-én alakul át az állami média M5 csatornája kulturális-ismeretterjesztő adóvá. A Népszabadság információi szerint az állami média vezetésének finoman fogalmazva is majdnemhogy „púp a hátán" az M5 elindítása, mert a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) folyamatosan finanszírozási problémákkal küszködik, de politikai nyomás nehezedett a cégre, hogy ezt még idén meg kell csinálni.

Úgy tudjuk, az M5 elindítása nagyon kifeszíti az MTVA büdzséjét. A cég 2016-ban 77,7 milliárd forintból gazdálkodik, de egyes hírek szerint ez sem lesz elég. Még úgy sem, hogy a kormány tavaly ősszel átvállalta a médiaszolgáltatási alap 47,2 milliárd forintos adósságát, valamint Karas Monika, a médiahatóság elnöke 10,6 milliárd forinttal megnövelte az ­MTVA amúgy is rekordösszegű, 80 milliárd forintos költségvetését. Éves szinten 15-16 milliárdot fizetnek ki bérekre és azok járulékaira, a tévécsatornák közül az M1 hírtelevízió 5-6 milliárdba, a Duna TV 9-10, az M4 Sport pedig ­14-15 milliárdba kerül, s még finanszíroz­niuk kell a rádiókat és az állami hírügynökséget is.

Emellett az állami média vezetése milliárdokat költ külső gyártásban készülő műsorok megrendelésére. Legnagyobb beszállítói közé tartozik a Kálomista Gábor filmrendező résztulajdonában álló Megafilm Service, amelynek megrendelésállománya az évek során megközelítette a hárommilliárd­ forintot. A másik nagy beszállító a Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadóval jó viszonyt ápoló Halkó Gabriella korábbi cége, az Apropó Média.

 

Úgy tudjuk, az M5-re is főként külső produkciós cégektől fognak műsort rendelni. Az elmúlt évek leépítései során ugyanis csonkolták a kulturális és a tudományos szerkesztőségeket, a műsorok egy jelentős részét pedig külső gyártásba adták ki. 2012 végén a kulturális területen végrehajtott nagyarányú elbocsátás elleni tiltakozásul mondott fel Rockenbauer­ Zoltán főszerkesztő, aki az első Orbán-kormány minisztere volt.

Az állami média logói, az M5-re nincs nézettségi elvárás
Az állami média logói, az M5-re nincs nézettségi elvárás
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

Dér Ágnes, az M5 programigazgatója a Magyar Idők című napilapnak a napokban azt mondta: az új csatornán ismeretterjesztő, természet- és dokumentumfilmek lesznek, nyelveket oktatnak, kulturális híradót készítenek, opera-, operett-, balett- és színházi előadásokat közvetítenek. A cég vezetése részéről pedig nincs nézettségi elvárás az M5 felé. Dér 25 évvel ezelőtt kezdte a pályafutását Pécsett a városi televíziónál, s 15 éve dolgozik a közmédiában.

Az MTVA egyelőre titkolja, hogy mennyibe kerül az M5 elindítása és fenntartása. A költségekre, a tartalomra és a külső beszállítókra vonatkozó kérdéseinket az állami média „közérdekű adatigénylésként” értelmezte, azokra később ígért választ. Annyi tudható, hogy az MTVA közbeszerzés nélkül szerződést kötött egy pécsi céggel, az Erla Technopro Kft.-vel, amely nettó 418,75 millió forintért fogja legyártani az Ötödikes című oktatási műsort. Egy epizód 26 perces lesz, és maximum 335 rész fog elkészülni. Ezek az MTVA tervei szerint 2016 szeptembere és 2017 decembere között, hétköznaponként kerülnek majd adásba. Információnk szerint Kálomista cége is újabb megrendeléseket kaphat az M5-re. Az általa menedzselt Thália Színház pedig az MTVA stratégiai partnere, eddig több tízmillió forintot fizettek ki a színháznak előadások rögzítéséért és tévés közvetítésre való előkészítéséért.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.