galéria megtekintése

Úgy szerződnek az M3-as metróról, hogy még nem nyerték meg hozzá az EU-támogatást

2 komment


Szalai Anna

A megrendelni kívánt munka fedezete, akárcsak a másik két megkötött szerződésé az Európai Uniótól remélt 137,5 milliárd forintos támogatás. Csakhogy a Nemzeti fejlesztési Minisztérium továbbra sem nyújtotta be a pályázatot.

Megkötötték az első két szállítói szerződést az M3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításához.

Ahogyan azt a Népszabadság előre jelezte, a BKV az indiai központú TATA Group kötelékébe tartozó céggel – jelen esetben a TATA Steel France Raillel – kötött szerződést a tavaly év végén indított tender eredményeként. A május végén aláírt kontraktus értelmében a cég 34 ezer folyóméter sínt szállít összesen 467 779 616 forintért. Jó üzletnek látszik, hiszen a beszerzés értékét eredetileg 1,18 milliárd forintra becsülték.

Kérdés, hogy olcsó húsnak nem lesz-e híg a leve. A TATA ugyanis már korábban is szállított síneket az M3-as metró elmúlt években zajló síncseréjéhez. S az akkor szállított sínszálakkal korántsem volt maradéktalanul elégedett a BKV. A cég által szállított sínek jó része ugyanis alig egy év után elkezdett kilapulni. Holott legalább tizenöt évet ki kellett volna bírniuk. Az indiai cégnek egyébként egyetlen vetélytársa akadt a versenyben: a német Voestalpine konszern egyik leányvállalata, a Voestalpine Schienen GmbH. A pályázati kiírás szerint a beérkező ajánlatok elbírálásának fő szempontja az ár lett volna, így aligha volt kétséges a TATA győzelme. Végül mégsem az ár döntött. A német pályázót ugyanis formai okok miatt kizárták a tenderből.

 

A Voestalpin mégsem távozott üres kézzel. A BKV másik tenderén ugyanis egy másik partner cége révén sikerült győzniük. Május elején kicsivel több, mint egymilliárd forint értékben a gyöngyösi VAMAV Vasúti Berendezések Kft.-től rendelt vasúti kitérőket a BKV. A fele részben MÁV, fele részben Voestalpin leány tulajdonában lévő vállalat a korábban becsült 1,24 milliárd forint helyett 1,08 milliárdért szállíthatja le a megrendelt kitérőket 2018 elejére.

Június közepén egy harmadik tendert is kiírt a főváros M3 metróügyben. Az önkormányzat új központosított közbeszerzési cége, a Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. első általa hirdetett tenderként a vonal teljes 17,3 km hosszú vonalán, 20 állomáson, a metró járműtelepen és a diszpécserközpontokban lévő távközleési rendszereinek, valamint a biztosítóberendezési és Automata Vonatvezérlő Rendszer (AVR) korszerűsítésére kért ajánlatokat. A beszerzés becsült értékét „0" forintban jelölték meg, az ajánlatok beérkezési határidejeként augusztust szabták meg. A legújabb – szerdán megjelent – hirdetményükben a déli (Kőbánya-Kispest–Népliget állomások közötti) vonalszakasz hat állomásának, illetve a Kőér utcai járműtelepnek a felújítására keresnek kiegészítő tervezőt és kivitelezőt. A munkát 31 hónap alatt kell elvégezni. Az ajánlatokat augusztus 18-ig várják.

Az M3-as metró felújításához eddig 34 ezer méter sínt rendeltek csaknem félmilliárd forintért
Az M3-as metró felújításához eddig 34 ezer méter sínt rendeltek csaknem félmilliárd forintért
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A megrendelni kívánt munka fedezete, akárcsak a másik két megkötött szerződésé az Európai Uniótól remélt 137,5 milliárd forintos támogatás. Csakhogy a Nemzeti fejlesztési Minisztérium továbbra sem nyújtotta be a pályázatot. Sőt, a Népszabadságnak küldött válaszuk szerint addig nem is fogják, amíg a főváros meg nem köti a vállalkozói szerződéseket, köztük a generálkivitelezővel. A vonatkozó kormányhatározat szerint csak a szerződéskötéseket követően, de legkésőbb 2016. december 31-ig kell benyújtani a kérelmet az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programhoz (IKOP). A tárca pedig ehhez igazodik. (A pályázat elbírálása az előzetes egyeztetések ellenére hónapokig húzódhat és a kétes hírű metrókocsi tender miatt erősen kérdéses a siker.) Ha az unió nem vagy csak részben támogatja a projektet, akkor a tárca feladata a források felkutatása. Erre pedig csak jövőre kerülhet sor.

Tarlós István polgármester korábban azt válaszolta a Népszabadság kérdésére, hogy a támogatási kérelem elfogadásáig, illetve a kormány forrásbiztosításáig nem kötnek szerződést az M3-as metrófelújításával kapcsolatban, hiszen az fedezet nélküli kötelezettségvállalás lenne. A kivitelezői tender kihirdetése valóban várat magára. Holott az eredeti menetrend szerint már tavasszal kiírták volna, hogy novemberben megkezdődhessen a felújítás. Erre már gyakorlatilag semmi esély sincs. Így a korábban megjelölt 2019-es átadási határidő betartására se sok. Így Tarlós István aligha avathat metrót. Utóda talán nagyvonalúbb lesz, mint ő és meghívja az ünnepségre. Mint emlékezhetünk Tarlós a 4-es metró átadásakor azt mondta: „Demszky Gábor nem érdemli meg, hogy sütkérezzen a metró befejezésének fényében".

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.