galéria megtekintése

Zuhanás: már kétharmad hagyta el az állami hírtévét

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 12. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

Tovább zuhan az M1 fél nyolcas fő híradójának nézettsége, három hónap alatt 332 ezerről 116 ezerre csökkent az egykor vezető hírműsor nézőszáma. Az esti híradók versenyében az állami média leszakad, az RTL Klub és a TV2 mögé a harmadik helyre az ATV híradója jön fel. Összességében is kevesebben nézik az állami médiát, mint három hónappal ezelőtt.

A hét végén lesz három hónapja, hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) az M1-en elindította a hírcsatornát, s a Duna TV-re vitték át a korábbi nemzeti főadón futó filmeket, szórakoztató műsorokat, valamint a sportesemények közvetítését. Miközben az MTVA próbálja sikertörténetként tálalni az átalakítást, a nézettségi indexek mást mutatnak.

Híradás sok van, néző egyre kevesebb az állami médiánál
Híradás sok van, néző egyre kevesebb az állami médiánál

Az átalakítás előtti utolsó héten (március 9–15.) az öt állami tévécsatorna – M1, M2, Duna TV, Duna World, M3 – együttes közönségaránya a felnőtt népesség körében 16,2 százalék volt, június első hetében 15,5 százalék. Míg március második hetében az M1-et a nézők 6,2, a Duna TV-t 4,3 százaléka választotta, addig június elején a Duna TV-t 7,3, az M1-et 2,5 százalék, tehát összességében csökkent a nézőszám.

 

Három hónap alatt lényegében összeomlott a hírcsatornává átalakított M1 fél nyolcas fő híradójának nézettsége, ez a műsor korábban az állami média húzóműsorainak egyike volt. A március 15-i héten a híradót még átlagosan 332 ezren nézték. Három hétre rá 187 ezren, május közepén 151 ezren, június első hetében pedig már csak 116 ezren. Három hónap alatt több mint 200 ezer néző hagyta el az M1 híradóját. Az, hogy folyamatosan csökken a hírcsatorna nézettsége, arra is rávilágít, hogy „maga a termék is hibás”, a rosszul kitalált, unalmas műsorfolyamtól egyszerűen menekülnek a nézők, az esti híradó utáni főműsoridőben néhány tízezren maradnak a csatornán. Az M1 híradójától elpártolók azonban nem jelentek meg a Duna TV-n, mert az ottani esti híradó mindössze 129 ezer fős heti átlagnézettséget ért el. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nyáron általában az összes televízió nézettsége csökken, de így is érdemes összevetni az M1 híradójának 116 vagy a Duna TV híradójának 129 ezres nézettségét az RTL Klub és a TV2 esti hírműsorainak 600-800 ezres közönségével.

Az esti híradók versenyében az állami média leszakad, az ATV híradóinak közönségaránya viszont a tévé-előfizető felnőtt lakosság körében meghaladja az M1 és a Duna TV híradóinak számait. (A tévé-előfizetők kategóriát azért kell használni, mert az ATV a kábelszolgáltatókon keresztül érhető el, országos lefedettsége hozzávetőleg 80 százalékos, míg az RTL, a TV2 és az állami média lefedettsége 100 százalékos.)

A Duna TV-n jórészt a Forma–1-es közvetítések és főként a filmek húzzák a nézettséget, például a Columbo, a Don Matteo, a Charlie, majom a családban, a Rex felügyelő című sorozatok közönségaránya csatornaátlag feletti, de a Kékfény is nagyon jó számokat produkál, múlt héten 405 ezren nézték. Itt érdemes megjegyezni, hogy ha júliusban elindul az M4 Sport csatorna, akkor a nagyobb érdeklődésre számot tartó sportműsorok elkerülnek a Duna TV-ről.

A külső gyártásban készülő műsorok nagy része igencsak „gyengén muzsikál” a Duna TV-n. A Magyarország, szeretlek! korábban az M1-en több mint félmillió nézőt vonzott, a Duna TV-n a legutóbbi adást 270 ezren nézték. Az éves szinten több százmillió forintba kerülő Ridikül nézettsége korábban az M1-en jóval meghaladta a 200 ezret, ám a Duna TV-n csökkent iránta az érdeklődés: múlt héten már csak átlagosan 146 ezren nézték. Egy epizódért 3,4 millió forintot fizet az MTVA, ez ár-érték arányban igencsak sok. Kálomista Gábor cégének 12 millió forintot utalnak a Fapad című filmsorozat egy epizódjáért, amire a múlt héten mindössze 127 ezren voltak kíváncsiak. Borbás Mária Gasztroangyaláért 3,7 millió forintot számláz a Stratcomm Kft., ez a műsor korábban az M1-en stabilan 300 ezer fölötti nézettséget hozott, a Duna TV-n viszont a legutóbbi két adás már csak 200 ezer körül produkált. Fábry Sándor show-jáért az MTVA 17 millió forint plusz áfát fizet a Trisó Kft.-nek, a Fábryshow viszont stabilan tartja a 300 ezer fölötti nézettségét.

Nem sikerült felismerni a közmédia új arcát sem
Folytatódnak a kaotikus állapotokat jelző hibák is

Új arc, új baki

Az MTI híradása szerint Hajdú B. István lett a közmédia új sportriportere, aki a július 18-án induló M4 sportcsatornán látható Bajnokok Ligája-mérkőzéseket is közvetíti majd. Vobeczky Zoltán, az MTVA sportfőszerkesztője azt mondta, az új sportcsatornán rengeteg élő műsor lesz látható, s bízik abban, hogy az adó nemcsak új, de versenyképes is lesz. Az M1 beszámolójában, dacára a nagy reményeknek, nem sikerült azonosítani a közismert televízióst.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.