galéria megtekintése

Luxusterepjáró Szijjártó Péter helyettesének

31 komment


M. László Ferenc

Drága kocsit kapott az államtól a külügyminiszter első számú helyettese, Szabó László. Szijjártó Péter másik államtitkára pedig E osztályú szolgálati Mercedest hajt, miközben a miniszterek, államtitkárok többsége be kell érje a Skodákkal. Ám nekik sincs okuk panaszra, többen új kocsit kaptak tavaly, pedig Lázár János a nyáron még azzal dicsekedett, hogy takarékoskodási céllal lefújták az autóbeszerzést.

Miközben Balog Zoltán miniszter egy ötéves Skodát koptat, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) államtitkárai luxusautókkal járnak. Szijjártó Péter miniszterhelyettese, Szabó László egy két éve üzembe helyezett ML350 Mercedes terepjáróval, a gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár, Magyar Levente egy felső középkategóriás Mercedes E350-sel, Mikola István biztonságpolitikai államtitkár pedig egy ötéves Audi ­A6-sal járhat munkába. A tárcavezetőnek meg rögtön két szolgálati ­autója van.

Államtitkári Mercedes
Veres Viktor / Népszabadság

Tavaly márciusban botrányt okozott, hogy szintén ML350-es terepjárót kapott a miniszter – hivatalosan ki sem nevezett – kabinetfőnöke, futsalos csapattársa. Benkő Szilárd két hónappal később távozott a tárcától, a hivatalos indoklás szerint „vissza kívánt térni a magánszektorba”. Ám Szabó még csak nem is az ő autóját örökölte meg. A kormány honlapjára január 27-én feltöltött juttatási listából kiderül: az államtitkár még Benkő távozása előtt, 2014 decemberében kapta meg a Mercedes ML350-est. Ráadásul a „kabinetfőnök” szolgálati autója 2006-os évjáratú volt, míg Szabóét 2014-ben helyezték üzembe.

 

Magyar Levente egy 2010-es évjáratú Mercedest használ, az államtitkár tavaly februárban váltott, előtte egy Mercedes E280-as állami ­autót hajtott. A német autógyár honlapja szerint az E osztály alapára 14 milliónál indul, a 2010-es évjáratot használtan 6-7 millióért lehet megvenni. Hasonló összegeket kérnek el egy olyan Audi A6-osért is, amit Mikola István használ. Ugyanakkor a külügytől azt a választ kaptuk, hogy a piacon egyébként drága – alapáron 16 milliónál kezdődő, de extrákkal akár 29 milliót érő – Mercedes terepjárót 12,5 millióért vették meg. Az összeg azért meglepő, mert a Hasznaltauto.hu-n a 80-100 ezer kilométert futott 2014-es Mercedes ML350-esek 13,5 milliónál kezdődnek. E terepjáró dízeles verziója egyébként 258, a benzines 306 lóerős.

Privilegizált külügy

A miniszterek és államtitkárok szolgálati autóinak listáját böngészve kitűnik, a külügyi tárca privilegizált helyzetben van. A kormány használatában lévő 55 autó közül ugyanis 44 középkategóriás Skoda. Megkérdeztük a Külügyminisztériumtól azt is, miért ragaszkodnak a drágább márkához, mikor a tárcák többsége Skodát használ. A tárca lapunkkal szűkszavúan annyit közölt: új autóbeszerzés tavaly nem történt, azt használják, „amik korábban is a minisztérium flottájában megtalálhatók voltak”. A Superbek piaci ára 7,4 milliónál kezdődik, de flottaáron, kedvezménnyel akár 6,2 millióért is megvehető, azaz feleannyiért, mint például a Szabó Lászlónál lévő Mercedest vették. 2011-ben egy 97 darabos Skoda Suberb-csomagot vásárolt a kormány, és minden autó­ért milliós engedményt kaptak a forgalmazótól.

Szijjártó Péter miniszter VW Multivanja a külügy előtt
Veres Viktor / Népszabadság

A KKM vezetője, Szijjártó Péter a kormányfő által diktált divatot követi. Orbán Viktor hosszú évek óta egy Volkswagen kisbuszt használ, amit a biztonságáért felelős Terrorelhárító Központtól kapott. A külügyminiszter számára tavaly vettek egy új VW Multivant, előtte Szijjártó egy 2011-es évjáratú kisbuszt használt. Egyébként nem kell aggódnia, hogy autó nélkül marad, ha lerobbant a Multivanja: a kormány honlapja szerint van még egy tartalék Skoda Suberbje is a garázsban. Hasonló, 2015-ös évjáratú kisbusszal jár a miniszterelnök jobbkeze, Rogán Antal, illetve Orbán helyettese, Semjén Zsolt is. Igaz, a tavaly ősszel kinevezett Rogán eseté­ben akár indokolt lehet az új autó beszerzése, Semjén Zsoltnak pedig be kell érnie egy ötéves Multivannal. Egy új VW-kisbusz ára a piacon egyébként 10,5 és 20 millió között mozog. Ezeknek az autóknak a beszerzése azért is furcsa, mert 2011-ben azzal az indoklással tette le a voksát a második Orbán-kormány a Skoda-márka mellett, hogy véget akar vetni a Gyurcsány- és a Bajnai-kabinet által meghonosított luxusnak, nincs szükség drága Audikra és Volkswagenekre. Ellenzékben még rendszeresen „limuzinszocialistáknak” nevezték az MSZP-s kormány tagjait.

Új flottát vásároltak

Egyébként a 62 jelenlegi vezető közül mindössze öt személy jár olyan szolgálati gépkocsival, melyet a 2010 előtti kormánytól örökölt. Ugyanis azoknak a politikusoknak sincs okuk panaszra, akiknek nem jár állami Mercedes, Audi vagy VW. A tavalyi év folyamán 3 miniszter és 17 államtitkár ülhetett be újonnan vásárolt szolgálati autóba. További hét államtitkár és egy tárcavezető 2014-ben kapott új gépkocsit, egy pedig 2012-ben. Az elmúlt öt évben 26 Skoda Suberbet vásárolt az állam a minisztereknek és beosztottjaiknak. Ha csak a 2011-es darabonkénti árral számolunk, akkor ez közel 160 milliós kiadást jelenthetett. A legszerencsésebb a földművelési tárca, ahol az államtitkárok és a miniszter, Fazekas Sándor is új Skodát kapott tavaly.

Népszabadság-grafika

Öt évvel ezelőtt 600 milliót költött a csehországi autók beszerzésére a kormány, ám akkor nemcsak a miniszterek és államtitkárok flottáját frissítették. Megkérdeztük a KEF-et, hogy mennyit költöttek 2015-ben új gépkocsik beszerzésére, lapzártánkig nem kaptunk választ. Az újabb gépkocsik megvétele azért is meglepő, mert tavaly nyáron Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter büszkén jelentette be, hogy a kormány lefújta a KEF által előkészített 6 milliárdos államiautó-beszerzést. Igaz, a miniszter nem említette, hogy két hónappal a bejelentés előtt 18 új Skodát adtak át kormányzati vezetőknek, ő maga pedig az előző évben jutott új szolgálati járműhöz.

Saját zsebre nincs urizálás

Számításaink szerint a kormány politikai vezetői által használt szolgálati autóflotta átlagéletkora 3,5 év. Ha a magántulajdonban lévő autókat nézzük, akkor már nem olyan finnyásak a kormány politikai vezetői. A friss vagyonnyilatkozatok szerint nyolcéves a gépkocsipark átlagéletkora, és mind­össze nyolcan cserélték le az autójukat az elmúlt öt évben. Huszon­nyolcuknak egyáltalán nincs saját gépkocsija, miközben a juttatási listán csak négy olyan államtitkárt találtunk, akinél nincs feltüntetve szolgálati autó. Jellemző: ha saját pénztárcájukról van szó, már nem buknak a luxusra, többségük az alsókategóriás autókat szereti: a bevallásokban Suzuki ­Swiftet, Vagon R+-t, Toyota Aygót, illetve Chevrolet-t is találtunk. Például Pintér évek óta az 1995-ben örökölt Wartburgját tünteti fel vagyon­nyilatkozatában.

Aki Orbánnál is többet keres

A kormány politikai vezetői nemcsak szolgálati autó használatára, sofőrszolgálatra, hanem hivatali lakásra és külföldi kiutazás esetén napidíjra is jogosultak. A Kormany.hu adatai szerint kilenc politikus kért szolgálati lakást, egyikük pedig havi 230 forintot albérleti díjra jogosult. A legnagyobbat a Miniszterelnökség államtitkára, Kis Miklós Zsolt kapta, neki egy 102 négyzetméteres hivatali lakást utaltak ki.

A legtöbb napidíjat, 1,4 millió forint értékű devizát a sokat utazó Mikola István vehette fel, miközben főnöke, Szijjártó Péter adatlapján a 2015-ös évre nincs semmilyen összeg bejegyezve.

Hat olyan államtitkárt is találtunk, akik úgy álláshalmozók, hogy a bruttó 997 ezer forintos fizetésüket valamilyen kormányzati, állami pozícióért kapott juttatással egészítik ki. Takács Szabolcs és Magyar Levente miniszteri biztosként plusz 748 ezer, illetve 374 ezer forintot keresett. Az állami földekért felelős államtitkár, Bitay Márton pedig még egy államtitkári fizetést vehetett fel a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet Birtokpolitikai Tanácsának elnökeként. Ezzel Bitay többet keresett, mint a miniszterelnök: Orbán kormányfői fizetése ugyanis 1,5 millió, amit kiegészít a 224 ezres képviselői tiszteletdíja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.