Példátlan lopás a MODEM-ből: eltűnt egy Csontváry
A debreceni MODEM Kurucz Árpád / Népszabadság |
Elloptak két nagy értékű művet a debreceni MODEM raktárából, az intézmény múlt héten az ügyben ismeretlen tettes ellen büntető-feljelentést tett - értesült a Népszabadság tudósítója.
Mint megtudtuk, az Antal-Lusztig-gyűjtemény két kiemelkedő darabja tűnt el, az egyik Csontváry Kosztka Tivadar Éjszakai táj holdvilágnál alakokkal című alkotása, amelyet a MODEM-ben nyolc évvel ezelőtt 80 milliós értékben vettek át letétbe a debreceni önkormányzattal kötött szerződés alapján. A másik ellopott mű pedig Nemes Lampérth József tusrajza Táj dombokkal címmel, ennek értéke a letétbe adáskor 25 millió forint volt. A képek címét a tulajdonos közlése szerint adtuk meg, a MODEM leltára szerint a Csontváry-mű címe Éjszakai jelenet kápolnával és alakokkal, míg Nemes Lampérth alkotását leltár szerint Táj címen tartják nyilván.
A gyűjtemény tulajdonosa, Antal Péter debreceni műgyűjtő érdeklődésünkre azt mondta: nem tudni, hogy a műveket mikor és milyen körülmények között lopták el, s érthetetlen, hogy az ipari kamerákkal megfigyelt és biztonsági őrökkel felügyelt létesítményben miért nem vették észre hamarabb a bűncselekményt. A MODEM-et egyébként a volt megyei rendőrfőkapitány, Sutka Sándor cége, a Pannon Guard Zrt. őrzi. A történtekkel kapcsolatban szerettünk volna kérdéseket föltenni a Pannon Guardnak, ám Mórucz László vezérigazgató közölte: nem nyilatkoznak.
Antal Pétert mintegy két hete értesítették a MODEM-ből, hogy nézzék már át a földszinti raktárt, mert nem találnak két képet. Ezután Kukla Krisztián igazgató belső vizsgálatot rendelt el, majd múlt héten feljelentést tett.
Kérdésünkre, miszerint a 2016-ig letétbe helyezett gyűjtemény biztosításából számíthat-e kártalanításra, Antal Péter azt mondta: a biztosítást a debreceni önkormányzat kötötte általa nem ismert feltételekkel, és vele nem közölt biztosítótársasággal, a szerződés részleteit nem ismeri.
Az ügyről beszéltünk Kukla Krisztiánnal, de a MODEM igazgatója nem kívánt nyilatkozni. Pár órával később Kukla közleményt adott ki, amelyben többek között ez olvasható: "a MODEM vezetése minden szükséges intézkedést megtett, a feljelentést belső vizsgálat előzte meg, valamint fokozott biztonsági intézkedéseket is érvénybe léptetett". Hozzátette: "az önkormányzat a MODEM vonatkozásában teljes körű vagyonbiztosítással és általános felelősségbiztosítással rendelkezik".
Antal Péter ügyvéd, az Antal-Lusztig gyűjtemény tulajdonosa 2006-ban kötött tíz évre szóló szerződést a debreceni önkormányzattal több mint 400 műtárgyra mintegy 3,4 milliárdos értékben. A letéti gyűjtemény darabjait a MODEM földszinti raktárában tárolják.
Az eltűnt képeket tavaly a MODEM kölcsönadta: Csontváry műve egy szentendrei, Nemes Lampérth alkotása pedig egy fővárosi galériában volt kiállítva. A Csontváry-mű 2013. júliusában, a másik pedig 2013. októberében került vissza a MODEM-be.
Úgy tudjuk, hogy a MODEM-ben korábban Antal Péter már többször szóvá tette, hogy a raktározás rendszerét át kellene alakítani úgy, hogy a letéti gyűjtemény elzárható legyen azoktól az alkotásoktól, amelyeket a központ időszaki tárlatain állítanak ki. Ennek azért van jelentősége, hogy ne legyen ki-be járkálás egy-egy időszaki tárlat rendezése miatt a letéti gyűjtemény darabjai között. De észrevételei nem vezettek eredményre, a raktározási rendet nem változtatták meg.
A debreceni városházának föltettük a kérdést: az önkormányzat a MODEM fenntartójaként miért nem értesítette a nyilvánosságot arról, hogy eltűnt egy Csontváry- és egy Nemes Lampérth-mű? A másik kérdésünk az volt: ilyen esetre mit tartalmaz az a biztosítási szerződés, amit az önkormányzat kötött az Antal-Lusztig gyűjteményre. Mi az eljárás ebben az esetben?
Ám egyik kérdésünkre sem kaptunk választ. A városházán azt mondták: az az irányadó, ami a MODEM közleményében olvasható. Az intézmény sajtóközleménye viszont nem ad választ a fönti kérdésekre - holott műtárgylopás esetén a nemzetközi gyakorlat szerint a lehető leghamarabb értesítik a médiát, hogy megnehezítsék a művek esetleges értékesítését. Ezt Debrecenben nem csak a fenntartó önkormányzat, hanem a gyűjteményt kezelő intézmény is elmulasztotta.