A koncepció részleteinek véglegesítésére április harmincadikát szabta meg határidőként a kabinet – tudtuk meg. A terv szorosan kapcsolódik a Liget projekthez. Lényege, hogy teljesen felújítják a Nyugati pályaudvart és az oda bevezető vasúti infrastruktúrát, majd a síneket befedik. Az így létrejövő két szint felső részén újjávarázsolják a Podmaniczky utcát, ahol egy hatalmas parkot hoznak létre csónakázótóval, telepítenek négyezer fát, létesítenek így egy hatalmas közösségi teret, valamint építenek öt, egymással összeköthető, kulturális célra használható fedett létesítményt, ahol például egy tudományos technikai tárlatot is kialakítanak, egyfajta csodák palotáját.
Az így keletkező zöld szint lényegében összeér a Városligettel.
A mai Ferdinánd híd forgalmát a föld alá vezetik, a Terézvárosban, valamint a XIV. kerület érintett belső részében jelentősen átszervezik a közlekedést.
Forrásaink szerint a 215 milliárdból 80-90 milliárdba kerülne a Nyugati liget vagy a Podmaniczky liget kialakítása, a többi pénz a közlekedés átalakítására menne el. A projekt neve még nem végleges. A Rogán Antal vezette miniszterelnöki kabinetiroda kapta feladatul, hogy nevet találjon az átalakításnak – tudtuk meg miniszterelnökségi forrásainktól. Úgy értesültünk, a területen nem lennének kormányzati funkciókat betöltő létesítmények, ahogy azt korábban Demján Sándor és mások is szorgalmazták. Csakis rekreációs célokat szolgálna a Nyugati liget. Néhány elem azonban megvalósul a nagyvállalkozó korábbi javaslataiból is.
|
Ebből az ipari övezetből lesz mediterrán park H. Szabó Sándor / ORFK |
Amikor a Liget projekt körül hevessé váltak a viták, lapunk számolt be arról, hogy az üzletember elképzelései szerint amit csak lehet, be kellene hozni a Nyugati pályaudvarhoz közeli ipari területekre, s így megőrizhető lenne a Városliget zöld területe. A szóban forgó körzetben Demján Sándornak komoly érdekeltségei vannak. Most úgy néz ki: lesz kormányzati terv erre a területre is, de a Liget projekt nem módosul.
A Nyugati liget megvalósítása jelentős erőforrásokat kötne le az uniós alapokból, ami
aligha lesz ínyére Tarlós István főpolgármesternek.
Hogy a 215 milliárdos projekt méretét érzékeltessük: az egész ország digitális infrastruktúrájának fejlesztésére összesen kilencvenmilliárd forint fejlesztési forrást szánnak annak ellenére, hogy igen komoly gazdaságfejlesztési hatása van, ami nemcsak Budapesten, hanem az ország egész területén érződik.
Ha a Liget projektre költendő mintegy 150 milliárd forintot, a Nyugati tervének, a Várral kapcsolatos fejlesztési elképzeléseknek és a Déli pályaudvar tervezett kiköltöztetésének költségeit összeadjuk, az jön ki, hogy a következő években több mint ötszázmilliárd forint fejlesztési forrást összpontosít a Fidesz-kormány Budapestre.
Gigafejlesztések Budapesten
VÁR: A Hauszmann-terv két eleme a Vár fejlesztése és a kormányzati funkciók felköltöztetése. Költségei tízmilliárdokra rúgnak.
VÁROSLIGET: Az új múzeumi negyed fejlesztései 150 milliárdba kerülnek.
NYUGATI LIGET: A pályaudvar modernizálása, a hatalmas zöld felület kialakítása és a szükséges közlekedési fejlesztések 215 milliárdba kerülnek.
DÉLI PÁLYAUDVAR: A tervek szerint a pályaudvar helyén is új „légzőfelületet” kapna Budapest, a vasúti csomópont pedig sok tízmilliárdból a mai Kelenföldi pályaudvarra kerülne.