A Nyugati Liget koncepciót a Levegő Munkacsoport mellett a Finta Stúdió és a MÁV készíti elő, bár a február 10-i határidőt igen szorosnak tartja Lukács András. A korábbi elképzelések kifejtése mellett, költségvetést és költség-haszon elemzést is kért tőlük a Miniszterelnökség. A Népszabadság információi szerint a parkot 2021-ben már át is adnák.
A Miniszterelnökséget vezető Lázár János tavaly augusztusban dobta be a Városliget megújításáról szóló vitába a Nyugati pályaudvar mellett futó Podmaniczky utca vasút felé eső oldalának hasznosítását. Akkor még csak annyi hangzott el, hogy zöld sávot alakítanának ki ezen a területen, és összekötnék a megújuló ligettel.
|
1978 óta nem forgatták fel ennyire a Nyugatit, mint most Népszabadság/archív |
A Népszabadság októberben elsőként írta meg, hogy a WestEndet tervező Finta József Rambla-koncepciója találkozott a Levegő Munkacsoport városzöldítő elképzelésével, a MÁV felújítási kényszerével és a kormány múzeuminegyed-tervével. Ez pedig kivételesen jó esélyt ad a megvalósulásra.
A Podmaniczky utca sínek felőli oldala pedig a híres barcelonai Rambla módjára születhetne újjá éttermekkel, boltokkal, miközben új városi kereszttengely jönne létre a körönd és a Szent István park között – festett panorámát Finta József lapunknak. Az építész kiemelte: a teremtett és az épített világ simulhatna egybe a sínek felett, ami különleges turisztikai vonzerővel bírna.
Egy másfél kilométer hosszú, 70-90 méter széles, eleven városi életet generáló aktív zöld terület alakulhatna ki a Hősök tere és a Nyugati pályaudvar között, ami a sínek lefedésével és a szükségtelen burkolatok eltávolításával legalább 10-12 hektár zöld területtel növelné a Városligetet – tette hozzá Lukács András.
|
Rá se ismerünk majd a Ligetre Népszabadság/archív |
A Levegő Munkacsoport első számításai szerint a jelenlegi Liget Budapest projekt 200 milliárd forintos megvalósítási költségéhez képest a Nyugati Liget 60 milliárdból kihozható, amelyből 20 milliárdot az út- és közmű-infrastruktúra kiépítése vinne el. A kapcsolódó beruházások mintegy 15 milliárd forintra tehetők. A pályaudvar felújítása további 80 milliárdos tétel, de ezt a felújítástól függetlenül is el kell végezni.
– A Nyugati mögötti terület felújítását, illetve a múzeumi negyed építését alapvetően én vetettem fel a 2010-es választási programomban – állítja Tarlós István főpolgármester, aki ma is jó ötletnek tartja a vágányok lefedését és a terület hasznosítását.