Roppant egyszerűen hangzik, de már a melegek iránti szolidaritás kinyilvánítása sem mentes a kockázatoktól. A homofóbiától szenvedő vallási közösségekben az átlagosnál is nehezebb legyűrni az ellenállást. A Keresztények a melegekért egyik ötletgazdája például nem engedi fényképezni magát, és azt kéri, csak Emíliaként szerepeljen a cikkben. Attól tart, családjában és iskolájában retorziók érhetik, talán még karrierje is veszélybe kerül. Papp András szintén az alapítók közé tartozik, de a fotózást ő sem vállalja. A közelmúltban, amikor egy internetes spothoz az arcát adta, szélsőjobbos portálok rögtön nekiugrottak. Müller András ambivalens helyzetben van. Szülei azt sem tudják, hogy kint volt a Budapest Pride-on, most mégis kész a nyilvánosság elé állni. Szabadkai Bálint viszont senki előtt nem hajlandó titkolózni, az utcán is hordja a szivárványszínű karkötőt. Eredetileg református vallású, egy idő óta azonban inkább katolikus közösségekbe jár, újabban főleg a jezsuitákhoz. Verbényi Zoltán több kisegyházban megfordult. Elborzadva gondol vissza rá, hogy néhol mennyire masszív a melegekkel szembeni elutasítás. Manapság a befogadóbb szemléletű Hillsong London Budapesten nevű közösség összejöveteleit látogatja.
|
Fotó: Keresztények a melegekért Facebook oldal |
A Keresztények a melegekért tagjainak egy része szabadelvű vagy baloldali, a világra nyitott családból érkezett, mások pont fordítva, vaskalaposan konzervatív neveltetésük ellenére csatlakoztak a szerveződéshez. Közös vonás viszont, hogy mindegyikük ismeretségi körében akadnak melegek. Személyes tapasztalataik ellentétesek voltak azzal, amit korábban a „homoszexuálisokról” hallottak. Emília ma is példaképként tekint kedvenc középiskolai tanárára, akiről amúgy mindenki tudta, hogy meleg.
Ezért kell megteremteni a párbeszéd fórumait – veti közbe Kalmár Péter, aki csak ritkán szól, akkor is elharapja a mondat végét: átengedi a szereplés lehetőségét a többieknek.
„Hallgass, vagy ott az ajtó!”
– Szabadkai Bálint szerint ez a mentalitás uralkodik az egyházakban a melegekkel kapcsolatban. Nem pusztán a homoszexualitás számít tabutémának, hanem általában minden, ami a szexualitáshoz kötődik.
|
Fotó: Keresztények a melegekért Facebook oldal |
A Bibliát kontextusában kell értelmezni, a legfőbb tanítás a szeretet – zárjuk rövidre a teológiai vitákat. Egész biztosan nem megoldás, hogy a melegeket – amint az gyakran előfordul vallási közösségekben – „démonűzésnek” vetik alá. Az egyházak részéről sok sérelem érte a melegeket, nem csoda, ha bennük is élnek előítéletek a keresztényekkel szemben. A szerveződés ezek lebontásához is próbál hozzájárulni: megmutatni,
nem minden keresztény gondolkodik egyformán.
Egyik meleg ismerősük keserűen azt mondta, hogy a melegekkel szolidaritást vállaló keresztények az elnyomók táborából az elnyomottak mellé álltak, és ezzel maguk is elnyomottakká váltak.
|
Ellentüntetők az idei Budapest Pride-on - elsőre nehéz megmondani, melyik oldalon állnak Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Nem vitás, ma még kisebbségben vannak. A Keresztények a melegekért abban bízik, lassacskán átbillen a mérleg nyelve. Rendezvények szervezésével szeretnék közelebb hozni egymáshoz az embereket, azt tervezik, hogy lefordítanak olyan témába vágó könyveket, amelyek nem hozzáférhetők magyar nyelven.
Kis társaságból erős mozgalommá akarnak válni. A mostani Budapest Pride-on mintegy tizenöten voltak. Remélik, hogy a jövő évi felvonuláson már sokszor ennyien lesznek.