Néhol tablet, máshol error
„Az interneten meg lehet nézni, hogyan halt meg Sissi királyné – mondja egy kislány, s talán maga sem tudja, milyen pontosan megfogta a világháló hasznának lényegét. Valóban, mintha egy másik bolygóra csöppentünk volna kedd délelőtt, amikor bemutatták az Ercsiben lévő Eötvös József Általános Iskolában tartott Hipersuli programot, amit a Telenor Magyarország Zrt. hívott életre öt iskola 15 osztályában.
Christopher Laska, a Telenor Magyarország Zrt. vezérigazgatója saját példáján keresztül illusztrálta, mennyire fontos a gyerekek felől közelíteni az oktatási tartalmak fejlesztését. – Egy éve otthon készültem egy prezentációra. Az informatikai tudásom az átlagnál jobb, de zavarba jöttem, amikor a fiam rácsodálkozott, miért akarom használni a billentyűzetet – mesélte. Christofer Laska egy II. kerületi iskolában indította el a programot, amely eredetileg az internet biztonságos használatának oktatását célozta.
A Telenor szerette volna, ha nem csak a legjobb helyzetű környékeken válik elérhetővé a program, ezért vont be további 14 osztályt. A Telenor vezérigazgatója szemléletesen magyarázta, miért fontos a digitális oktatás: rátett egy iskolatáskát egy mérlegre. Több mint öt kilót nyomott. – Egészséges ez? – kérdezte. Laska ezután a hagyományos táskát „a hipersuli táskára", azaz egy tabletre cserélte. Ez egy kiló volt. – A tankönyvek elérhetők egy ilyen táblagépen is – fűzte hozzá, leszögezve, hogy a jó színvonalú oktatás mindenkinek jár, és ezen múlik a gyerekek jövője. Christofer Laska szavaiból kiérződött, hogy valójában abban bízik, a kormány is a program mögé áll.
Korponai Tamás / Népszabadság |
Azért erre nem lehet mérget venni. Épp egy hónapja látott napvilágot ugyanis az a nyílt levél, amelyet egy világviszonylatban is kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanár írt. A Madách Gimnázium angoltanára, Prievara Tibor a köztévé forgatási felkérése kapcsán azt írta: azt nem fogadhatja el, mert amit láttatni akarnak vele, nem tükrözné a valóságot. „Először is nem tudnék hiteles IKT-s órát bemutatni, valóban csak vágóképnek lennének jók azok a 7-8 éves számítógépek, amelyekkel dolgoznunk kell – vagyis csak kellene. Nyelvtanárként abban a kivételes helyzetben vagyok, hogy ha nincsenek ilyen eszközök, hát megvagyunk nélkülük. Használjuk az informatikát órán kívül. Otthon. Ki-ki a saját gépe előtt ülve. Megosztunk, feltöltünk, kommunikálunk, együttműködünk, még virtuális osztálytermünk is van. De mindehhez a tanulás helyszínén nem férhetünk hozzá. Mert a gépek már nem működnek jól. Természetesen ezt a fenntartónak jeleztük, de nincs pénz. (...) Elmondhatjuk, hogy ha mégiscsak modern eszközökkel akarok órát tartani, egy 45 perces órából 15 azzal telik, hogy megpróbálunk belépni a virtuális osztályterembe. (...) Annyira naiv voltam, hogy a nyáron arra gondoltam, összeállítok egy multimédiás tananyagot, amit csak a gépeken tárolnánk – nem kellene könyvet cipelni, egy helyen lennének a videók, a képek, audioanyagok stb., mindenki számára elérhetőek lennének. Remek ötletnek tűnt, sajnos a gépek már nem 'viszik' a videókat, hangkártya sincs mindegyikben, interneten csak szöveges oldalakkal birkóznak meg biztonságosan, és különben is, jó eséllyel 16 gépből 4-5 egyáltalán nem működik éppen. Sajnos nincs mit tenni, nincs kihez fordulni, hiszen akik a forrásokról döntenek, valószínűleg Excel táblázatokat böngésznek és költségtényezőket látnak abban, ha egy iskola 8 évente felújítaná a gépparkját" – írta blogján. Az államosított iskolarendszerben nemhogy az informatikai eszközpark megújítása, de még egy kréta beszerzése is gondot okoz.
A Telenor most azt vállalta, hogy kezdetben mintegy „160 Hipernet (gyorsinternet) eléréssel felszerelt táblagépet juttat el a Hipersuli Oktatási Program idejére a budapesti, ercsi, hódmezővásárhelyi, törökbálinti és zsombói iskolákba, és szakértői révén segíti a tanárok felkészülését, valamint biztosítja a digitális oktatáshoz szükséges háttértevékenységeket". A programhoz a Microsoft is csatlakozott: a cég biztosítja az oktatóalkalmazásokat és az órák lebonyolításához szükséges tanári vezérlőszoftvereket. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a Nemzeti alaptantervhez szabott digitális tananyagokkal támogatja a programot.