Lázár megvédi a méregdrága Közgép-autópályát

„Tisztelt miniszterelnök úr! Az önök pártja annak idején a kirívóan drágán épült kőröshegyi völgyhidat a Gyurcsány-kormány szimbólumának nevezte, vizsgálatot és elszámoltatást helyezve kilátásba. Ennek immár több mint három éve, és az ügy azóta is az önök beváltatlan ígéreteinek sorát gyarapítja. De van egy rosszabb hírünk is: immár az Orbán-kormánynak is van egy hasonló, vagy talán még csúfabb szimbóluma – az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek között épülő szakasza, amely völgyhíd nélkül is sokkal többe kerül, mint amennyit az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti részéért – ahol a nevezetes kőröshegyi völgyhíd is áll – fizettek a magyar adófizetők." Így kezdődik az a levél, amelyet Jávor Benedek, az Együtt-PM politikusa írt Orbán Viktornak tavaly év végén az ország legdrágább autópályájáról. A levélből kiderül, hogy az Abony–Fegyvernek közötti szakasz (a Közgép részvételével) kilométerenként 3,79 milliárd forintért épül, szemben a völgyhidat is magában foglaló M7-es szakasz 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával.

Az akkori felvetésekre Lázár János, a miniszterelnökséget vezető államtitkár válaszolt. Lapunk birtokában lévő levelében egyrészt elismeri, hogy a 2004-ben és 2009-ben is 2,1 milliárdos autópálya-építési átlagár 2013-ra 2,3 milliárdra nőtt, ám azt hangsúlyozza, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára".

Másrészt arra hivatkozik: „Különleges technológiai eljárásokat igénylő, és az ezzel együtt járó, átlagosnál magasabb építési költségekkel bíró autópálya-beruházások külföldön sem ritkák. Példaként említhetem Szlovákiában az R2 autópálya egyik szakaszának 5,7 milliárdos kilométerenkénti fajlagos költségét, vagy Ausztriában az A5 autópálya egyik 25 kilométer hosszúságú szakaszának 3,9 milliárd forintos fajlagos építési költségét". Lázár szerint az M4-es vizsgált szakasza nem tekinthető „irracionálisan drágának", és nem indokolt a beruházás soron kívüli vizsgálata.

Az érvelés szépséghibája ugyanakkor, hogy mindkét külföldi útvonal változatos domborzatú területen halad. Az említett szlovák autópályaszakasz végig egy felduzzasztott patak völgyében, azt többször keresztezi, és egyebek mellett egy völgyhidat is tartalmaz (ráadásul a kivitelező honlapja szerint 131 millió euróba, azaz kilométerenként nem 5,7, hanem 3,93 milliárd forintba kerül). Az osztrák pályaszakaszon pedig 21 közúti hidat és egy 460 méter hosszú alagutat is építenek. Ezzel szemben a magyarországi M4-es szakasz alföldön épül – igaz viszont, hogy részben ártéri területen valósul meg, és a Tiszát is keresztezi.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.