Úgy tudjuk, a kabinet érvanyagának központi eleme továbbra is az a tavaly készült, a beruházás megtérülési kilátásait elemző Rothschild-tanulmány, amely a keltezése miatt semmiképpen sem szolgálhatott a 2014. januári kormánydöntés megalapozásául, ráadásul maga is arra a végkövetkeztetésre jut, hogy a bővítés csak abban az esetben lesz kifizetődő, ha az áramárak több mint a duplájukra drágulnak. Ilyen tartalmú energiapiaci prognózis ugyanakkor nem ismert, sőt egy friss „rezsitanulmányban" a kormány is az árak további csökkenését, az olcsó áram korszakának tartósságát valószínűsíti.
|
Nem egyszerű technikai egyeztetésről lesz szó Móricz-Sabján Simon |
További olyan elemeket is talált ugyanakkor a Bizottság a magyar fél által átadott anyagokban, amelyek azt valószínűsítik, hogy a beruházás nem valósulhat meg pótlólagos állami befizetések nélkül. A 12,5 milliárdos (részben orosz hitelből, részben a 20 százalékos magyar önrészből) fedezett keretben nincsenek benne a két új reaktorblokk rendszerbe állításához szükséges olyan elemek, mint a kiégett fűtőelemek ideiglenes tárolója (a hulladékkezelés önmagában 3 milliárd eurós kiadást jelent), az elektromos hálózat kiépítése vagy a kötelező tartalék energiatermelő kapacitás létrehozása.
Ugyancsak támogatásként lehet értékelni a kötbérfeltételeket, amelyek csak a beruházás kis mértékű csúszása esetén kedvezőek a magyar félre nézve, a jelentős késedelemből adódó plusz kiadásokat nem fedezik. Ráadásul a Bizottsággal megosztott szerződésekből az is kiderült, hogy a kormány egyoldalúan magára vállalta az árak elszállásának költségeit:
ha a végső számla meghaladja a 12,5 milliárd eurót, a többletet mindenképpen az adófizetők állják
– ez különösen annak fényében aggasztó, hogy Európában az utóbbi évtizedekben egyetlen nukleáris beruházás sem készült el a tervezett idő- és költségkereten belül.
Az EB november 23-án jelezte, hogy súlyos kifogásai vannak a finanszírozással kapcsolatban, és mélyreható vizsgálatot indít. Egyben azt is jelezte, hogy egy hónapos határidőt ad a magyar álláspont kiegészítésére. Ez a terminus az év végi ünnepek miatt vélhetően pár nappal kitolódik, ugyanakkor a Bizottságnak a közeli napokban mindenképpen döntenie kell a folytatásról, azaz például arról, hogy a nemzetközi tender elhagyása miatt indított kötelezettségszegési eljáráshoz hasonlóan itt is keményebben fellép-e az uniós előírások érvényesítéséért.