galéria megtekintése

Lázár a tender első nyertese

3 komment


M. László Ferenc

Miközben Rogán Antal miniszté­riuma még javában költi a 25 milliárdos kommunikációs keretét, a Lázár János vezette Miniszterelnökség újabb, 5,1 milliárdos közbeszerzést írt ki uniós forrásból, de hasonló céllal. A tender meglepő követelményeket támaszt.

Jelentős, 5 milliárd 126 millió forint értékű közbeszerzést írt ki kommunikációs feladatok ellátására a Miniszterelnökség a múlt héten. Hogy mit szeretne kommunikálni a kormány, a kiírásból nem derül ki pontosan, de a tárca lapunkkal közölte: a 2014 és 2020 közötti uniós fejlesztések kampányaira, rendezvényeire fordítják a pénzt.

Lázár János. Több poszton játszik
Lázár János. Több poszton játszik
Szabó Miklós / Népszabadság

Bár a jelentkezőktől a Miniszterelnökség számos dokumentumot, nyilatkozatot kér, a pályázóknak mindössze egy hónapjuk van arra, hogy mindezt összegyűjtsék: ajánlatukat május 18-ig kell leadniuk. Az egyik kommunikációs ügynökség vezetője lapunknak azt mondta,

 
gondolkodtak az induláson, de a szoros menetrendből azt olvasták ki, nem érdemes, „mert biztos megvan már a győztes”.

A nagy sietség azért is furcsa, mert a kiírásból kiderül, az összeg még nincs jóváhagyva, elképzelhető, hogy az 5,1 milliárdnál kisebb lesz a keret, és ezért még érvénytelennek is nyilváníthatják a tendert. A Miniszterelnökség szerint a felkészülési idő nem rövid. A tárca levelében azt írta, a 35 napos periódust az előírásoknak megfelelően alakították ki, s bár megtehetnék, nem éltek a gyorsított eljárás lehetőségével. Tény, hogy tavaly több kommunikációs tendert gyorsított tárgyalásos eljárással futtattak le, amelyeket rendszerint a fideszes politikusokkal jó viszonyban lévő vállalkozók cégei nyertek.

A kiírást azért is tartják meglepőnek piaci szereplők, mert a kommunikációs közbeszerzések keze­lése nem a Lázár János vezette Miniszterelnökség dolga, erre 2014 végén létrehoztak egy intézményt, a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (Nkoh). Korábban a Miniszterelnökség felügyelte a hivatalt, ám az ősszel átkerült a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodához, még a vezetőjét is lecserélték. Lázár tavaly ősszel ezt úgy kommentálta, Rogán „propagandaminisztériumot” irányít.

Strandlabda és sétapálca

A legtöbb pénzt, 4,5 milliárdot reklámokra, PR-ra, közvélemény- és piackutatásokra költené a tárca. Csaknem 426 millió forintot különítettek el rendezvényszervezésre. Szórólapokra, dekorációs és marketingeszközökre, illetve ajándéktárgyakra 200 millió forintot szánnak. Az árajánlathoz szükséges táblázat alapján igencsak furcsa rendezvényeket tervez a kormány. Az ajánlattevőnek meg kell adnia ugyanis, hogy mennyiért tud beszerezni strandlabdákat, „piskótafüles papírtáskákat”, kézfertőtlenítő spray-t vagy sétapálcás esernyőt. „A kommunikációs kampány keretében nyári fesztiválokon is részt veszünk, a logózott szóróajándékok egy részét a rendezvény jellegéhez igazítjuk” – írta lapunknak a Miniszterelnökség.

Az NKOH ráadásul 2015-ben kiírt egy közbeszerzést 25 milliárdos kerettel: elviekben az állami kampányokat ebből kellene finanszírozni. Egy éve a hivatal akkori elnöke, Nobilis Márton azt nyilatkozta, a központosítással akár 10-15 milliárd forintot is meg tudnak spórolni az adófizetőknek. Ugyanakkor a piacon mindenki készpénznek vette: az NKOH-t azért hozták létre, hogy kiszorítsák a kormányfővel szembefordult Simicska Lajos embereit.

A 25 milliárdból rendelték meg a betelepítési kvóta elleni és a Magyar reformok működnek elnevezésű kampányt. A pénz túlnyomó része a Fideszhez közel álló médiacégeknél kötött ki. Február végén az NKOH a Népszabadsággal azt közölte, hogy a keretből augusztus óta összesen 2,8 milliárd forintot hívtak le, továbbá 4,6 milliárd forintra készültek szerződést kötni. Vagyis Lázár tárcája úgy írt ki újabb közbeszerzést, hogy a 25 milliárd forint jó részét még nem használták fel. A Miniszterelnökség szerint ennek oka, hogy a tavalyi NKOH-s közbeszerzés nem számolt az előkészítés alatt álló uniós programokkal, a hivatal szerződése kizárólag hazai forrásból finanszírozott beszerzésekre vonatkozik. A mostani tender kerete viszont kizárólag uniós forrásokból származik.

Arra a kérdésünkre, hogy miért a Miniszterelnökség írta ki az 5,1 milliárdos tendert, miért nem az erre létrehozott szervezet, a tárca azt válaszolta, van elehetőség arra, hogy az NKOH előzetes jóváhagyásával más is lebonyolíthasson tendereket. Ugyanakkor kormányzati forrásokból úgy értesültünk, hogy még mindig folyik a kötélhúzás Orbán Viktor két bizalmi embere, Lázár és Rogán között. Arra hivatkozva, hogy ő kezeli az uniós pénzeket, a Miniszterelnökség vezetője magánál tartaná a projektek kommunikációját is.

Kis magyar számtan

Ötmilliárd forint elég lenne arra, hogy öt éven át finanszírozzák belőle a magyar folyóiratokat, 27 nyomtatott és 14 online kiadványt, amelyek korábban 4 és 20 millió forint közötti összeget kaptak a Nemzeti Kulturális Alaptól. Az idén közülük több nem jutott támogatáshoz, olyan régi műhelyek, mint a Mozgó Világ és a Revizor. A korábbinál kevesebb pénzt kap a Budapesti Fesztiválzenekar is: a főváros 200 millió forinttal csökkentette éves támogatását, igaz, az Emmi 100 millióval többet adott (S.T.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.