galéria megtekintése

Simicska szerint valaki elesik

A Simicska-médiabirodalom legfontosabb vezetői fellázadtak a tulajdonos ellen. Simicskát ez a saját bevallása szerint „kurvára” meglepte, ami pedig a reklámadót illeti, Rogán kitért a válasz elől.

Az mno pénteken délben adta ki a következő rövid közleményt: „A mai nappal a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió alábbi vezetői lelkiismereti okokból benyújtották a fel-, illetve lemondásukat: Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, Élő Gábor, az MNO főszerkesztője, Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese, Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese."

Amikor még minden rendben volt. Liszkay és Simicska Németh Lászlónéval és a volt miniszter asszony férjével szeptemeberben Sárváron
Amikor még minden rendben volt. Liszkay és Simicska Németh Lászlónéval és a volt miniszter asszony férjével szeptemberben Sárváron
Hegedűs Márta / Magyar Nemzet

A Magyar Nemzet vezetéséből egyedül D. Horváth Gábor főszerkesztő-helyettes maradt, akit Simicska délután főszerkesztőnek nevezett ki, és bejelentette, a Hír TV elnöke pedig ő maga lesz. Elintézek mindent, aztán elmegyek szánkózni – tette hozzá az Átlátszó kérdésére. A Hír TV délután az Átlátszóra hivatkozva jelentette, hogy Simicska lett a televízió elnöke. A Lánchíd Rádió új főszerkesztője Schlecht Csaba lett.

 

Névtelenséget kérő forrásaink szerint a Magyar Nemzetben „voltak furcsa mozgások” vezetői szinten, de nem lehetett előre látni, hogy a vezetőségi tagok távoznak. Erről Liszkayék egy ma délután egykor kezdődött értekezleten tájékoztatják a lap rovatvezetőit. Kettészakadt az egész – mondta a lap egyik munkatársa. Másik, a szerkesztőséget jól ismerő forrásunk szerint „abszolút váratlan" volt a dolog, esetleg csak az elmúlt hetek sajtónyilatkozatai alapján lehetett volna számítani rá.

Liszkayék állítólag tegnap este ültek össze dönteni a lépésről, miután kiderült, Simicska azt várja tőlük, hogy szembeforduljanak Orbánnal. A szerkesztőségben azt rebesgetik, hogy Simicska megőrült, és kétféle forgatókönyvet tudnak elképzelni. Az első szerint a Magyar Nemzetet Orbán nagy hatalmú tanácsadója, Habony Árpád venné át. A másik szerint D. Horváth irányításával a lap a Széles Gábor-féle Magyar Hírlap hangvételéhez fog közelíteni.

A helyszínen tartózkodó munkatársunk szerint a Magyar Nemzet szerkesztősége környékén nincs nagy jövés-menés, Simicskát várták, aki valószínűleg vidékről érkezik. Hat-nyolc emberrel tudtunk beszélni eddig. Közös bennük, hogy még soha nem látták az épületben a tulajdonost. Emiatt – nevetnek néhányan – akkor se mehetne be, ha akarna, hiszen belépőkártyája sincs. Az épületből egyébként már távozott Liszkay, Csermely és Szerető is. Kérdéses, hogy Simicska egyáltalán megjelenik-e. D. Horváth már bent van az épületben, ahol az előtérben most kolbászillat terjeng. A várakozó újságírókhoz öt után másodszor jött a pizzafutár. Az épületet nem sokkal ezután lezárták.

A Hír TV-nél már délután kettő után véget ért a tájékoztató értekezlet. Ott sem értette senki, hogy mi történik.  Élő a Magyar Nemzet szerkesztőségéből való távozáskor újságírói kérdésre azt mondta: „Ha a Lánchíd Rádiónak van új főszerkesztője, kérdezzék meg őt.”

Fél hét előtt jött a hír, hogy Simicska a Lánchíd Rádióban járt. Már sötétben, a Bláthy Ottó utca felől ment be.

Simicska nem sejtette

A tulajdonost a jelek szerint teljesen készületlenül érte, hogy médiabirodalmának vezetői lemondtak. Az Index telefonon tudta elérni Simicskát péntek délben, aki csak annyit válaszolt: „Kurvára meglepetésként ért, ezért ha megbocsát, akkor most leteszem, és megpróbálom kideríteni, hogy mi történt."

Bemegyek és kivágok mindenkit – mondta Simicska, amikor a Népszabadságnak sikerült elérnie.

A Pesti Srácoknak nyilatkozva úgy fogalmazott: hátba támadták.

Simicska a Hír24-nek nyilatkozva éles kirohanást intézett az őt a Magyar Hírlap mai számában megtámadó Bayer Zsolt ellen. „Gecinek” és „görénynek” nevezte az újságírót, üzenve neki: „Ha fölidéznéd, hogy mennyivel tartozol nekem, ha megadnád a tartozásodat, az jó lenne". A „geci” jelzőt használta Orbán Viktor miniszterelnökre is, kijelentve: ennek a háborúnak a végén valamelyikük el fog esni, de hogy melyikük, egyelőre nem tudja megmondani. Saját kilátásairól úgy nyilatkozott, hogy fizikai megsemmisítéssel is számol, előfordulhat, hogy őt elüti egy autó, vagy akár lelövik. Sokat tudok róla – mondta később Orbánról a Magyar Narancsnak.

Ennek kapcsán pénteken a Hír24 megszólaltatta Széles Gábort, a Magyar Hírlap és az Echo TV tulajdonosát is. Azt mondta, ő is többször adott kölcsön Bayernek, aki mindig határidőre megadta neki a pénzt. Bayer évekkel ezelőtt a Magyar Nemzettől ment át a Magyar Hírlaphoz.

A Hír24-nek aztán adott egy interjút Bayer is. Azt állította, soha nem kért kölcsön Simicskától és 2002 óta nem is beszéltek, ami pedig „geci" jelzőt illeti, úgy nyilatkozott: „Na, ha Orbán is egy geci, meg én is egy geci vagyok, hát, rendben van, ez egy vállalható társaság." Bayer szerint az ügyben ez zavarja a legkevésbé, de azt elismerte, hogy van felelőssége abban, hogy a közbeszéd eddig durvult. Szerinte Simicska tegnap összehívta az embereket, és bejelentette neki, hogy személyesen Orbánt és a családját kell támadniuk. Ezt Simicska a lapunknak adott interjújában cáfolta.

A Fidesz viszont nem vette fel a kesztyűt. „Személyes indulatból fakadó mondatokat nem szabad magunkra venni és kommentálni” – mondta péntek este az ATV Egyenes Beszéd című műsorában Rogán Antal frakcióvezető. A politikus – akiről Simicska a nap folyamán szintén becsmérlően nyilatkozott az ATV Egyenes Beszéd című műsorában – a főszerkesztők távozásához sem fűzött kommentárt.

A Magyar Nemzet szerkesztőségében a közkeletű feltételezés az, hogy Simicska részeg volt, legalábbis úgy kezdte a napot.

Tegnap kezdődött

A pénteki távozások egyértelműen összefüggésben vannak Simicska csütörtök esti nyilatkozatával, a Magyar Nemzet és a Hír TV tulajdonosa a Népszavának azt mondta, totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót. Ennek a terve támadás a demokrácia ellen.

A Népszava szerint Simicska üzenete azt jelenti, hogy az RTL Csoporttal kötött megállapodás miatt a kormány elveszíti szinte valamennyi fontos médiapartnerét, és csak az állami médiára támaszkodhat, amely teljesen felkészületlen, nézettségben és elfogadottságban sem képes kompenzálni az eddigi támogatói kört.

A megállapodás nyomán a kormány megszüntetné a sávos teherviselést, az RTL Klub költségei csökkennének, viszont több médiavállalkozásnak kellene fizetnie a sarcot. Simicska birodalmának az ötszázalékos adó a becslések szerint megötszörözné a fizetési kötelezettségeit.

„Mi kíváncsiak vagyunk”

Abszolút megértő vagyok, a tiltakozás teljesen természetes, ha valakit adóváltozás érint, az pedig vérmérséklet, habitus kérdése, ki hogyan tiltakozik. A kormánynak higgadtságra és türelemre van szüksége – így reagált Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője korábban arra, hogy a Népszavának Simicska Lajos, a jobboldal legjelentősebb médiatulajdonosa azt nyilatkozta, „totálissá válhat a médiaháború", ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót.

Rogán csütörtök délután jelentette be, hogy a Fidesz-frakció támogatja Lázár János Miniszterelnökséget irányító miniszter javaslatát, miszerint mérsékelni kell a reklámadót, és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos adórendszert kell bevezetni. Orbán pedig a Hír TV-nek nyilatkozott úgy szerdán, még a mezőkövesdi frakcióülés előtt, hogy nem zárkóznak el semmitől, egy fontos szempontja van a kormánynak, hogy az adóból a költségvetésbe befolyó összeg nem lehet kevesebb a tervezettnél. A reklámadó így várhatóan öt-, illetve 5,3 százalékos lehet.

A Fidesz–KDNP-frakciószövetség mezőkövesdi tanácskozásán történtekről Harrach Péter KDNP-frakcióvezetővel közösen tartott sajtótájékoztatón Rogán Antal a reklámadóról azt mondta, a Fidesz-frakció a tanácskozáson akkor érintette a reklámadót, amikor Lázár János miniszter tájékoztatást adott Mezőkövesden a kérdésről. Nem hoztak a változtatásról döntést – állította Rogán –, viszont a kormánynak megadták a felhatalmazást a Brüsszellel folytatandó tárgyalásokra, hogy el lehessen kerülni a kötelezettségszegési eljárást a hatályos reklámadó-szabályozás miatt. Arra a kérdésre, hogy ezek szerint meghátrál-e a kormány Brüsszel, illetve a multicégek nyomására, és a magyar tulajdonú médiumokra terheli az adót, a fideszes politikus megismételte, „mi mindenkinek a véleményére kíváncsiak vagyunk", a Fidesz-frakció arra vár, hogy a kormány tárgyaljon az uniós és a piaci szereplőkkel.

A Népszabadság kérdésére, hogy ezek szerint nem igazak a sajtóhírek, és még sincs megállapodás az RTL Klub és a kormány között a reklámadó 5 százalékosra mérsékléséről, Rogán úgy reagált, a mezőkövesdi frakcióülésen Lázár János sem ezt, de az ellenkezőjét sem állította. Munkatársunk másik kérdésére, hogy a nemzetgazdasági tárca kidolgozott-e már javaslatokat, a Fidesz frakcióvezetője nem adott egyértelmű választ, azt mondta, nincs arról tudomása, hogy az NGM dolgozott-e ki, és milyen verziókat a reklámadó csökkentésére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető