Láthatatlan betegirányítás gyengén látóknak

A Mária utcai szemészeti klinikán sikerült egy olyan betegirányítási rendszert üzembe helyezni, amelyet az odaérkező betegek nem tudnak használni.

R. Károly 52 éves férfi az augusztus 26-án előjegyzett szemműtétre jelentkezett volna a Mária utcai szemészeti klinika betegfelvételén. Odament az információspulthoz, hogy elintézze az adminisztrációt, de azt mondták neki: új rendszer van, s egy a bankokban is használatos gépből előbb sorszámot kell kérnie. Ő jelezte, hogy nem látja az érintőképernyőn a feliratot, nem tudja elolvasni, milyen lehetőségek közül választhat, ezért kérte, valaki segítsen neki.

Ez a páciens már bejutott az orvoshoz. Az ominózus betegirányító gépet nem tudjuk megmutatni, mert nem kaptunk engedélyt a fotózásra
Ez a páciens már bejutott az orvoshoz. Az ominózus betegirányító gépet nem tudjuk megmutatni, mert nem kaptunk engedélyt a fotózásra
Banczik Róbert

A beteg elmondása szerint a betegfogadó pult mögött ülő nő azt mondta, hogy ő nem tud segíteni, mert sok a beteg, nem állhat föl a helyéről. A férfi lapunknak azt mesélte: erre ő megmakacsolta magát, és közölte: ő nem mozdul a pult mellől, míg valaki nem jön vele a sorszámosztó automatához. Arra már nem emlékszik, hogy mennyi ideig álldogált a pult mellett, de végül egy nála jobban látó beteg megszánta, és segített rajta. Aztán a nagy nehezen megszerzett sorszámmal a kezében leült és várt.

Mint mondta: szignál jelezte, ha újabb sorszámra került sor, miután ő nem látta a kijelzőt, fogalma sem volt arról, hol tart a sor, szólították-e. A betegeket a két méter magasra helyezett kijelző segítségével hívták, kivetítették a sorszámot és hangszignál is jelezte, hogy mikor érdemes odanézni.

Csakhogy a panaszos beteg ezt a kijelzőt sem látta. Abból gondolta, hogy valami gond lehet, hogy a szignál a megszokottnál gyakrabban szólalt meg, akkor megint segítséget kért a betegtársaitól, akik összeolvasták neki a saját bilétáját a kijelzőre írtakkal. Őt szólították. Voltak, akik morogtak, hogy miért tartja föl a sort. A férfi rendkívül megalázottnak érezte magát, dühös volt, hogy ilyen helyzetbe került. 2002 óta törvény írja elő az akadálymentesítést a közintézményekben, a szemészeti sorszámosztó automata pedig mindennek nevezhető, csak nem akadálymentesítő eszköznek.

Megkeresésünkre Nagy Zoltán Zsolt, a klinika igazgatója azt mondta: próbaüzem alatt van a gép, és eddig R. Károlyon kívül senkinek nem okozott gondot a bejelentkezés. Ennek ellenére megfontolják, hogyan lehetne mielőbb elhárítani a beteg által jelzett problémát. Hozzátette: naponta 400-500 beteg érkezik a klinikára, a betegfelvételnél rendre gondot jelent, ki és mikor érkezett, ez elég sok feszültséggel járt. A sorszámosztó automata összeköthető a kórházi adminisztrációs rendszerrel, s ezzel gyorsabbá vált a betegfelvétel és -irányítás. A professzor hozzátette azt is, hogy a nem látók általában kísérővel érkeznek, akik segítik őket. Emellett a saját dolgozóik is készségesek a betegekkel, a fenti eset idején még tartottak a nyári szabadságok, és az adminisztrációspult mögött egyetlen munkatársuk ült, aki viszont nem tudta elhagyni a helyét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.