4-es metró: nincs hely a próbapályára?

Egy kilométeres próbapályát kellene építeni a 4-es metró új kocsijainak tesztelésére, hogy a szerelvények a sikeres próbaüzem után megkaphassák a hatósági engedélyt. A szabályok szerint a próbavágánynak legalább 400 méteren vízszintesnek és egyenesnek kell lennie. Csakhogy a 4-es metró Kelenföldi pályaudvarhoz tervezett majdani járműtelepén csupán annyi hely van, hogy egy alig ötszáz méteres próbapálya épülhessen.

A kocsikra az engedélyt kiadó Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért a kelenföldi helyszínről hallani sem akar, de arról sem, hogy az új metrókocsikat a már épülő metróalagútban teszteljék.

Ráadásul, mire megérkeznek az új metrókocsik, addigra sem a kelenföldi járműtelep, sem a 4-es metró alagútja nem készül el teljesen. Az új kocsikat ugyan a gyártó Alstom már tavaly elkezdte tesztelni egy franciaországi tesztpályán, ám értesüléseink szerint az NKH annak eredményeit nem fogadta el hitelesként. Az új metrókocsikat ezért csak a 2-es metró Fehér úti járműtelepén tudnák tesztelni, de mivel ide csak a MÁV városon belüli vágányain tudják eljuttatni a szerelvényeket, ez egymilliárd forint többletköltséggel járna. Felmerült, hogy a MÁV Kelenföld és Albertfalva vasúti megállók közötti szakaszán építtetnék ki a próbapályát, ez azonban - többek közt egyes ingatlanok kisajátítása miatt - akár 2,5 milliárd forint pluszköltséget is jelenthet.

A főváros 2006-ban szerződött az Alstommal, hogy a francia cég a 2-es és a majdani 4-es metróvonalra gyártson 37 új kocsit, 65 milliárd forintért. A cég azonban a szerződésben szereplő, kötbérterhes határidőket nem tudta teljesíteni; a 2-es vonalra szánt járművekkel fél évet, a 4-esre szántakkal egy hónapot csúszik. Az előzetes típusengedély megszerzése több mint 160 napot késett. A BKV ezért 3 milliárd forint körüli kötbért követelhetne, az Alstom szerint jogtalanul, sőt nekik járna még 15 millió euró többletköltségként. A tárgyalások még nem zárultak le.

Az új metrókocsik prototípusára az NKH azért nem adta ki a végleges típusengedélyt, mert azokon nem alakítottak ki olyan menekítő ajtót, ami a magyar szabványoknak megfelelne. Az Alstom eddig kilenc új metrókocsinál pótolta e hiányosságot. Mivel a hatóság még nem adta ki azt a pecsétet, amelynek alapján a sorozatgyártást meg lehetne indítani, az Alstom azt saját szakállára és kockázatára mégis megkezdte.

A korábbi ütemtervek szerint a 2-es vonalra az első új kocsi szeptemberben, a többi pedig fokozatosan állhat forgalomba. Az épülő 4-es vonalra szánt kocsik közül az első 2010 januárjában, az utolsó 2010 augusztusában érkezne - feltéve hogy a magyar közlekedési hatóság még januárban kiadja a végleges engedélyt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.