Komáromi híd: nincs döntés a gyorsításról
Komárom és Komárno között verne hidat Szlovákia és hazánk közt Robert Fico. A szlovák miniszterelnök szerdán jelentette be: kezdeményezik, hogy a magyar kormány a programjában szereplő 2014-nél korábban vágjon bele a két várost összekötő híd megépítésébe. A munkálatok kezdésére azonban négy-öt évet még akkor is várni kell, ha a rajzasztalon már létező híd építésének előkészítésébe a Duna mindkét partján azonnal belefognának.
A szlovák oldal egyelőre előnyben van: a pozsonyi kormány jóváhagyta a két Komáromot összekötő híd megépítésének tervét. Mindez önmagában nem sokat jelent. Több azonban annál, amit a magyar oldal elmondhat. A régóta tervezett beruházás a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. feladata lesz. Feltéve hogy az állami beruházásokért felelős cég megkapja a felhatalmazást az új Duna-híd megépítésére a közlekedési tárcától. A minisztériumban viszont az ilyen döntéseknek még nem jött el az ideje.
A leköszönő Szabó Pál miniszter már nem, beiktatására váró utódja, Molnár Csaba még nem foglalkozik a határhíd ügyével. Így lehetséges, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energetikai Minisztériumban egy ideig senki nem érzi majd magáénak a hídépítés előkészítésének feladatát. Holott az építkezés engedélyezési tervét Komárom és Komárno városa az Európai Unió pénzügyi támogatásával úgy 270 millió forintért már 2007-ben elkészíttette. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) hidászainál kincsként őrzött dokumentumot azonban csak lapunk kérésére vették elő. A megvalósításáért felelős szervezetek eddig nem keresték.
A tervekből kiolvasható: a két várost jelenleg összekötő, 110 éves Erzsébet híd tehermentesítésére hivatott új átkelő - már ha elkészül - látványos szerkezet lesz. A komáromi vasúti híd mellett 273 méterre a Duna felett átvezető, 600 méter hosszú létesítmény öt hídnyílással épülne meg: három nyílás a Duna medre felett, kettő a szlovák oldali ártéren lenne. Az egyetlen - szokatlan, L alakú - pilon 91,4 méterrel magasodna az útpálya fölé.
A hídon a gépkocsik mindkét irányban egy-egy forgalmi sávon közlekedhetnek majd. Az esetleg meghibásodó járművek pedig mindkét oldalon két méter széles biztonsági sávra húzódhatnak le. A híd egyik oldalán gyalogosjárda, a másikon kerékpárút épül. Ha pedig a forgalom növekedése indokolja, az üzemeltető néhány év múlva - igaz, a gyalogosutak és a biztonsági területek kárára - újabb forgalmi sávokat alakíthat ki.
A híd legkevesebb húszmilliárd forintba kerül. Ezt az öszszeget a hídhoz vezető utak és az azokat a meglévő úthálózathoz kapcsoló csomópontok építése további forintmilliárdokkal fejelhetik meg. Arról azonban, hogy a két ország közös beruházásaként megvalósítandó fejlesztéshez ki mennyivel járuljon hozzá, egyelőre nincs döntés. Ezt, valamint a híd pontos helyét, államközi megállapodásnak kell rögzítenie.
A dokumentum szövegezésén látszólag még sehol nem dolgoznak. Holott ha azonnal belefognának, aláírásáig akkor is jó fél év telne el. Az építési engedély megszerzéséhez legalább három hónap kellene. Az építkezés pedig a kivitelező kiválasztása és a részletes kiviteli tervek elkészítése után, 2011 tavaszán kezdődhetne meg.
A munkálatok teljes befejezését valamivel több mint két és fél évre becsülik a szakemberek. Amit az sem rövidít le sokkal, hogy a magyar oldalon a hídhoz vezető út 1-es és 13-as utakhoz kapcsolására már folyik az építési területek megszerzése.
Az autósok így leghamarabb 2013 végén, 2014 elején vehetnék birtokba a hidat. Feltéve, hogy az előkészületek a szlovák kérésnek megfelelően felgyorsulnak. Ellenkező esetben az új híd ünnepélyes avatása akár 2016-ig is várathat magára.