A főváros nem ragaszkodik a kötbérhez

Elkészült az első szerelvény abból a 37-ből, amit a 2-es és a 4-es metróvonalra rendelt a főváros a francia Alstomtól. A kocsik azonban biztosan nem érkeznek pontosan Budapestre.

Féléves csúszásban van a 2-es és 4-es metróvonalra rendelt új metrókocsik gyártása, a gyártó Alstom és a főváros között még vita van arról, ez kinek a hibája. A városháza a jelek szerint azonban nem fog kötbérköveteléssel élni a gyártó céggel szemben - derült ki a főpolgármester tegnapi, a lengyelországi katowicei gyárban tett látogatása során, ahol ünnepélyesen lelepleztek egy elkészült kocsit. Demszky Gábor úgy fogalmazott: olyan megoldást keresnek, amely mindkét félnek jó. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság operatív projektmenedzsere pedig úgy fogalmazott: ragaszkodhatnának a kötbérhez - amelynek összegét senki sem közölte -, de az nem volna megoldás. Bölcsebb, ha nem a jogászoknak fizetünk, hanem a mérnökök meg tudnak egymás között állapodni - tette hozzá. Információink szerint egyébként a közlekedési vállalat akár 3,5 milliárd forint kötbért is követelhetne.

Mint arról lapunkban beszámoltunk, az eredeti, 2006-ban kötött metrókocsi-szerződés egyes pontjainak teljesítésében az Alstom 4-7 hónapos késésben van. A BKV egyik belső anyaga szerint a gyártó hibája - amit a francia cég természetesen vitat -, hogy a kocsikra az úgynevezett előzetes típusengedélyt csak majdnem féléves késéssel sikerült megszerezni. A főpolgármester ezzel kapcsolatban a gyárban tartott sajtótájékoztatón azt mondta: a metróval kapcsolatos magyar jogszabályok elavultak, ezért is voltak viták a kocsikat engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatósággal. (Korábban Demszky azt is állította, hogy egy nagyobb kínai megrendelés miatt sorolta hátrébb a budapesti igényeket a gyártó; ezt az Alstom később hivatalosan cáfolta.) Zal Shahbaz, az Alstom Transport alelnöke szerint a késés oka az volt, hogy "egymás igényeit minél pontosabban kellett megismerni".

A BKV ezzel azonban kötbércsapdába került. A vonatok közlekedéséhez szükséges elektronikus vezérlőrendszert ugyanis a Siemens állítja össze, az viszont csak akkor tesztelhető, ha legalább 19 új metrókocsi megérkezik. Ellenkező esetben minden hónap csúszás után mintegy ötvenmillió forintos kötbért követelhet a BKV-tól a német cég, rossz esetben összesen akár félmilliárdot is. Ráadásul amíg nincs meg a teszteléshez szükséges minimális flotta, addig a már elkészült és Budapestre szállított szerelvények gyakorlatilag a remízben kénytelenek vesztegelni. A BKV-nál készült, korábban általunk ismertetett belső anyag szerint ez azzal is járhat, hogy egyes vadonatúj metrókocsik akár másfél-két évet is állhatnának a remízben, márpedig az új járműveknél épp az első két esztendő a legkritikusabb, akkor jön elő a legtöbb hiba, az Alstom pedig csupán hároméves garanciát vállal az új kocsikra. Lapunk úgy tudja, a felek megállapodása végül abban áll majd, hogy a főváros - mint a tegnapi nyilatkozatokból is kitűnik - nem él kötbérigénnyel, de kéri a gyártótól a garancia meghosszabbítását. Ez egyébként, úgy tudjuk, nagyjából hárommilliárd forint értékű vállalás lenne.

Jövő szeptemberben

A Metropolis típusba tartozó, Budapestnek szánt szerelvények prototípusát július óta, várhatóan decemberig, a franciaországi tesztpályán tesztelik. (Az eredeti szerződéses határidők szerint az első szerelvénynek az idén májusban kellett volna megérkeznie Budapestre.) A Nemzeti Közlekedési Hatóság jövő januárba adhatja ki a végleges engedélyt a metrókocsira. Az első új metrókocsi októberre érkezik Budapestre, ahol újabb teszteknek vetik alá (utasok nélkül). Az új szerelvények közül az első a 2-es vonalon várhatóan 2009 szeptemberében, a többit pedig fokozatosan állhat forgalomba. Ezzel párhuzamosan folyik a 4-es metróra szánt kocsik gyártása is. Az épülő négyes vonalra szánt szerelvényekre 2009 augusztusában adhatja meg jóváhagyását a hatóság, az első vonat 2010 januárjában, az utolsó pedig 2010 augusztusában érkezik. Demszky szerint akkor is el tudják majd helyezni az új metrókocsikat, ha a vonal átadása késne a jelenlegi, 2011 közepi határidőhöz képest. A magyar fővárosnak szánt kocsik közül jelenleg hét készül a gyártósoron, különböző munkafázisokban. A 2-es vonalra szánt szerelvények száz-, a 4-esre vásároltak pedig nyolcvanméteresek lesznek, légkondicionáltak és teljesen átjárhatók, utóbbiak automata vezérlésűek. Budapest összesen 37 szerelvényt vásárol mintegy 65 milliárd forint értékben.

Magyar sínre lengyel üzemben készülő francia metró
Magyar sínre lengyel üzemben készülő francia metró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.