A főváros nem ragaszkodik a kötbérhez
Féléves csúszásban van a 2-es és 4-es metróvonalra rendelt új metrókocsik gyártása, a gyártó Alstom és a főváros között még vita van arról, ez kinek a hibája. A városháza a jelek szerint azonban nem fog kötbérköveteléssel élni a gyártó céggel szemben - derült ki a főpolgármester tegnapi, a lengyelországi katowicei gyárban tett látogatása során, ahol ünnepélyesen lelepleztek egy elkészült kocsit. Demszky Gábor úgy fogalmazott: olyan megoldást keresnek, amely mindkét félnek jó. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság operatív projektmenedzsere pedig úgy fogalmazott: ragaszkodhatnának a kötbérhez - amelynek összegét senki sem közölte -, de az nem volna megoldás. Bölcsebb, ha nem a jogászoknak fizetünk, hanem a mérnökök meg tudnak egymás között állapodni - tette hozzá. Információink szerint egyébként a közlekedési vállalat akár 3,5 milliárd forint kötbért is követelhetne.
Mint arról lapunkban beszámoltunk, az eredeti, 2006-ban kötött metrókocsi-szerződés egyes pontjainak teljesítésében az Alstom 4-7 hónapos késésben van. A BKV egyik belső anyaga szerint a gyártó hibája - amit a francia cég természetesen vitat -, hogy a kocsikra az úgynevezett előzetes típusengedélyt csak majdnem féléves késéssel sikerült megszerezni. A főpolgármester ezzel kapcsolatban a gyárban tartott sajtótájékoztatón azt mondta: a metróval kapcsolatos magyar jogszabályok elavultak, ezért is voltak viták a kocsikat engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatósággal. (Korábban Demszky azt is állította, hogy egy nagyobb kínai megrendelés miatt sorolta hátrébb a budapesti igényeket a gyártó; ezt az Alstom később hivatalosan cáfolta.) Zal Shahbaz, az Alstom Transport alelnöke szerint a késés oka az volt, hogy "egymás igényeit minél pontosabban kellett megismerni".
A BKV ezzel azonban kötbércsapdába került. A vonatok közlekedéséhez szükséges elektronikus vezérlőrendszert ugyanis a Siemens állítja össze, az viszont csak akkor tesztelhető, ha legalább 19 új metrókocsi megérkezik. Ellenkező esetben minden hónap csúszás után mintegy ötvenmillió forintos kötbért követelhet a BKV-tól a német cég, rossz esetben összesen akár félmilliárdot is. Ráadásul amíg nincs meg a teszteléshez szükséges minimális flotta, addig a már elkészült és Budapestre szállított szerelvények gyakorlatilag a remízben kénytelenek vesztegelni. A BKV-nál készült, korábban általunk ismertetett belső anyag szerint ez azzal is járhat, hogy egyes vadonatúj metrókocsik akár másfél-két évet is állhatnának a remízben, márpedig az új járműveknél épp az első két esztendő a legkritikusabb, akkor jön elő a legtöbb hiba, az Alstom pedig csupán hároméves garanciát vállal az új kocsikra. Lapunk úgy tudja, a felek megállapodása végül abban áll majd, hogy a főváros - mint a tegnapi nyilatkozatokból is kitűnik - nem él kötbérigénnyel, de kéri a gyártótól a garancia meghosszabbítását. Ez egyébként, úgy tudjuk, nagyjából hárommilliárd forint értékű vállalás lenne.
Jövő szeptemberben
A Metropolis típusba tartozó, Budapestnek szánt szerelvények prototípusát július óta, várhatóan decemberig, a franciaországi tesztpályán tesztelik. (Az eredeti szerződéses határidők szerint az első szerelvénynek az idén májusban kellett volna megérkeznie Budapestre.) A Nemzeti Közlekedési Hatóság jövő januárba adhatja ki a végleges engedélyt a metrókocsira. Az első új metrókocsi októberre érkezik Budapestre, ahol újabb teszteknek vetik alá (utasok nélkül). Az új szerelvények közül az első a 2-es vonalon várhatóan 2009 szeptemberében, a többit pedig fokozatosan állhat forgalomba. Ezzel párhuzamosan folyik a 4-es metróra szánt kocsik gyártása is. Az épülő négyes vonalra szánt szerelvényekre 2009 augusztusában adhatja meg jóváhagyását a hatóság, az első vonat 2010 januárjában, az utolsó pedig 2010 augusztusában érkezik. Demszky szerint akkor is el tudják majd helyezni az új metrókocsikat, ha a vonal átadása késne a jelenlegi, 2011 közepi határidőhöz képest. A magyar fővárosnak szánt kocsik közül jelenleg hét készül a gyártósoron, különböző munkafázisokban. A 2-es vonalra szánt szerelvények száz-, a 4-esre vásároltak pedig nyolcvanméteresek lesznek, légkondicionáltak és teljesen átjárhatók, utóbbiak automata vezérlésűek. Budapest összesen 37 szerelvényt vásárol mintegy 65 milliárd forint értékben.