A BKK ezután nyílt tervező közbeszerzési eljárást hirdetett a Lánchíd és a Váralagút – és ehhez kapcsolódóan a Clark Ádám tér – teljes felújítására. A tendert a Főmterv-MSc-CÉH konzorcium nyerte meg, amellyel 2013 decemberében írt alá tervezési szerződést a BKK. A felújítási tanulmányterv idén áprilisra készült el, és a műszaki rekonstrukció keretei között különféle fejlesztésekre is javaslatokat tett. Ebben szerepelt a járdák kiszélesítésének ötlete is, ami idén nyáron nagy hullámokat keltett a médiában. Ám ezt a BKK sem támogatja, a városvezetés pedig további vizsgálatokat kért. Ezek – a BKK várakozásai szerint – 1-2 hónapon belül készülnek el. A folytatásról a városvezetés dönthet majd, de arra nincs semmiféle előírás, hogy ki kell kérnie a Fővárosi Közgyűlés véleményét.
Egyelőre társadalmi egyeztetésről sincs szó. A BKK szerint ennek megszervezése attól függ, milyen „mértékű beavatkozások mennek át az első hatósági szűrőkön". Ha a műemlékvédelem minden műszaki paramétereket érintő változástól elzárkózik, akkor nincs miről egyeztetni a fővárosiakkal. Ha alternatív műszaki megoldások előtt is megnyílik az út – akár a hídon, akár az alagút homlokzatán, akár a Clark Ádám téren –, akkor a BKK nyitott a társadalmi vitára. A felújítási tervben jelenleg a Lánchíd tönkrement pályalemezének újjáépítése, a díszvilágítás korszerűbbre cserélése, a hídfőkben lévő gyalogos aluljárók kiszélesítése, valamint a Várhegy alagút szigetelésének és légtechnikai rendszerének megújítása szerepel.
|
Bócsi Krisztián / Népszabadság |
Korábban úgy számoltak, hogy a Lánchíd túl keskeny ahhoz, hogy a járművek és a munkagépek együtt elférjenek rajta, így a hidat a munkák idejére teljesen le kell zárni. Erről egyelőre nincs szó, hiszen még a kiviteli, engedélyezési tervek sem készültek el. Ezt ugyanis a tervezői konzorcium csak a városvezetői döntést követően dolgozza ki. A hatósági engedélyezési eljárás után írható ki a kivitelezői tender. A BKK két évvel ezelőtt még úgy számolt, hogy ezt 2014 elején meghirdethetik, így a felújítás 2015 elején megkezdődhet. A rekonstrukció 1-1,5 évet vesz igénybe. Most óvatosabbak. A BKK szerint a teljes engedélyezés 2016 márciusára fejeződhet be, a kivitelezés 2016 őszén kezdődhet meg és 2019-re adhatják át a felújított hidat.
Ha lesz rá pénz. A beruházás összköltségét két éve még tízmilliárdra taksálták, most a becsült mérnökár – megvalósuló változattól függően – 12-16 milliárd forint. De ez aligha a végső összeg.
|
Kurucz Árpád / Népszabadság |
A Margit hidat például az eredetileg becsült ár több mint duplájáért – 13 milliárd helyett 30 milliárdért – újította fel a Strabag, az A-Híd Zrt. és a Közgép alkotta konzorcium néhány éve.