A főváros egyébként újra Brüsszelbe menesztette Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettest, hogy igyekezzen valami korrekciót kieszközölni a 4-es metró uniós támogatási szerződésének feltételeiben. Az önkormányzat ugyan kérdésünkre sem árulta el, mire jutott Tarlós István helyettese, de az már most látszik, hogy a metró kihasználtságára tett vállalást sem tudja teljesíteni Budapest. A BKV felügyelőbizottságának korábbi ülésén elhangzottak szerint feleannyian se utaznak az új vonalon, mint várták. Így elképzelhető, hogy az utazás ösztönzésére a korábbi elképzelések szerint csökkentik a párhuzamos felszíni járatokat.
Ez megtakarítást jelentene a BKV-nak, bár korántsem eleget. A közlekedési vállalat igazgatótanácsának hétfői rendkívüli ülésén elfogadott üzleti terv aligha lesz tartható. A cég mentségére legyen mondva, a főváros eleve megszabta: az elfogadott költségvetésére tekintettel kell elkészítenie a 2015–2016-ra vonatkozó üzleti tervét. Márpedig abban 15 milliárddal kevesebbet terveztek a szükségesnél. A városvezetés tudta, hogy ez nem lesz elég, de azzal hárított, hogy „a közösségi közlekedés működési hiánya fővárosi hatáskörben, saját forrásból megoldhatatlan”. Mivel mínuszos költségvetés nem tervezhető, nemes egyszerűséggel ennyivel kevesebbel számoltak a közösségi közlekedésnél.
A BKV eleve csak idén szeptemberig, a közszolgáltatási szerződés lejártáig számol. Arra viszont az igazgatótanács és a felügyelőbizottság hétfői összevont ülésén sem tudtak válaszolni, hogy mi lesz utána. Vélhetően a régi technikához folyamodnak a szereplők, és körbezsarolják egymást. A kormány aligha kockáztatja meg, hogy leálljon Budapest közlekedése.
Csakhogy az idei hiány jócskán felülmúlja a tavalyit. A főváros által elismert 15 milliárdon túl 12 milliárdos amortizációval számol a cég, ráadásul az idén lejár 52,3 milliárd forint hitel. A főpolgármester bízik az állami konszolidációban, de teljes adósságátvállalásra kevés az esély. Sokkal valószínűbb, hogy a kormány garanciát vállal az adósságra. De nem most.
Az első 6,7 milliárdos részlet márciusban jár le, de addig aligha születik meg az egyezség a kormány és a főváros között. A bankokkal is csak most kezdtek el tárgyalni. A közlekedési cég így kénytelen lesz a fővárostól gördülő finanszírozás keretében kapott támogatásból kifizetni ezt a részletet.
Mind az 52 milliárd törlesztésére azonban aligha futja a fővárostól idén várható 70 milliárdból. Különösen a betervezett kockázatok ismeretében. Ezek önmagukban is tarthatatlanná teszik az üzleti tervet. A nullaszázalékos béremelést aligha nyelik le a szakszervezetek. A felügyelőbizottság is gondolkodási időt kért. A másik rizikó az üzemanyag-beszerzés, amit a tavalyi alacsony beszerzési áron számoltak. De azóta emelkedik.