Körlevélben utasítgat a Kelló
Pedig elkelne a valódi segítség, s a tavalyi folyamatos botrányok nyomán a köznevelésért felelős államtitkár néhány napja „kiszámíthatóbb és tervezhetőbb” tankönyvellátást ígért erre az évre. Czunyiné Bertalan Judit azt mondta: a megújult rendelési felületen, ahonnan a tankönyveket ki lehet választani, több idő jut a rendelésre. Nos, az időre valóban szükség van, mert a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kelló) megújult rendelési felülete forrásaink szerint rendszeresen lefagy. Ugyanakkor a Kelló honlapján elérhető tankönyvjegyzék folyamatosan változik, a tanárok azzal szembesülnek, hogy amit egyik nap kiválasztanak, az másnap már nincs is a listán.
Rétvári Bence és Czunyiné Bertalan Judit lapozgat. Nekik nem volt bonyolult hozzájutniuk a tankönyvhöz Konyhás István / Népszabadság |
A káosz valójában annak következménye, hogy nincs meg a jogszabályi háttér. Szüdi János jogász, közoktatási szakértő lapunknak azt mondta: a meglévő információk ellentmondanak egymásnak. Csak egyetlen példa: a tankönyvrendelés elkészítéséért elvileg az iskola igazgatója felel, de valójában semmilyen információja nincs ahhoz, hogy e kötelezettségének eleget tegyen. Nem tudja ugyanis, mennyi pénze van arra, hogy összeállítsa a tankönyvrendelést, hiszen az iskolának nincs költségvetése, és az állami intézményfenntartónak sincs elkülönített pénze a tankönyvekre.
Totális a zűrzavar a tanulóknak odaadott tartós tankönyvek kölcsönzési és használati rendjével kapcsolatban is. – Minden iskolának magának kellene rendezni az ilyen típusú kérdéseket – mondta Szüdi –, méghozzá házirendben. De a házirend erre valójában nem alkalmas, hiszen valamennyi iskola egyetlen szervezethez, az állami intézményfenntartóhoz tartozik. Vagyis egységesen kellene meghatározni ezeket a kérdéseket, méghozzá jogszabályban.
Azt például, hogy mi a teendő, ha a tanuló iskolát vált, hiszen ekkor a könyvtári, állami tulajdont kellene mozgatni egyik iskolából a másikba – mondja Szüdi. Probléma az is, hogy tartozik-e kártérítési felelősséggel a tanuló a kölcsönkapott könyv esetleges megsérüléséért. A Kelló körlevele ezekre a kérdésekre vonatkozóan úgy rendelkezne, hogy a tanulónak a tanév végén vissza kell adni a tankönyvet a könyvtárnak – csakhogy ez tényszerűen nem így van, továbbá nem egy szolgáltató intézmény feladatkörébe tartozó kérdés.
Ugyancsak ez a levél intézkedik arról, hogy a megrongálódott tankönyvet ki kell fizettetni a tanulóval. Ez sem felel meg a valóságnak. Szüdi János elmondta, hogy kiskorú esetén a szülő a köznevelésről szóló törvény szerint kártérítési felelősséggel tartozik, ha a tanuló az iskolának jogellenesen okozna kárt. Csakhogy – tette hozzá – azt, hogy mi a jogellenes, nem az iskolának, hanem bíróságnak kell eldöntenie.