Koporsót vittek a BKV-tüntetésre
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) mintegy 50 tagja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Rumbach Sebestyén utcai székháza előtt demonstrált. A résztvevők egy koporsót hoztak magukkal, amelyen az volt olvasható: "1968-2014? Ne hagyjuk, hogy megtörténjen!"
A BKV korporsója – M. Schmidt János / Népszabadság |
Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke az MTI-nek a demonstráció előtt azt mondta, követelik az új buszüzemeltetési modell felülvizsgálatát, amelyben legfeljebb 66 százalékig alvállalkozók végeznék a BKV helyett a buszos közösségi közlekedést. Nemes Gábor szerint a külső szolgáltatók drágábban végzik el ezt a munkát. Hozzátette: a BKK-nak garantálnia kellene, hogy a BKV-tól elbocsátott dolgozókat a külsős szolgáltató átvegye.
Emellett az elsőajtós felszállási rendszer és a jegyárusítás problémája is szerepel abban a petícióban, amelyet Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának írtak. Úgy látják, a dolgozók számára nem megfelelőek a körülmények az elsőajtós felszállási rend és a jegyárusítás fenntartásához, és ennek jogi háttere sem megoldott.
A szakszervezeti vezető úgy látja: ha nem változik a helyzet, akkor a BKV megszűnhet. Azt kérdezte: ha a BKK a külső szolgáltatóknak oda tudja adni a megfelelő mennyiségű pénzt a drágább szolgáltatásért, akkor ezt a BKV-nak miért nem tudja átutalni?
A demonstráció után a buszkiszervezéssel, elsőajtós felszállási rendszerrel, dolgozók átvételével és a jegyárusítással kapcsolatos követelésekről szóló petíciót Nemes Gábor átadta a BKK képviselőjének. A résztvevők a Király utcán keresztül a kiskörútra vonultak, ahol a koporsót egy kabrió Ikarus buszra tették, majd a Blaha Lujza térre mentek, ahol befejeződött a demonstráció.
A BKK szerint felesleges pánikkeltés
Feleslegesen kelt pánikot néhány szakszervezet, amikor azt állítja, hogy az agglomerációs vonalak új szolgáltatója, a VOLÁNBUSZ Zrt. ne venne át annyi sofőrt, ahány kollégát eddig a BKV foglalkoztatott – reagált közleményben a BKK a demonstrációra. Mindezt a Főváros, a BKK és a VOLÁNBUSZ Zrt. is határozottan cáfolta, hiszen a 320 fő átvételét a BKK szerződésben írta elő az új szolgáltató számára, a járművezetők tájékoztatását pedig a régi és az új szolgáltató folyamatosan végzi – írják. A szakszervezetek nyitott kaput döngetnek, ugyanis a buszvezetők korábbi és leendő munkáltatója, a BKV és a VOLÁNBUSZ Zrt. tud és kíván megállapodni az érdekképviseletekkel. A szakszervezetek alaptalanul, politikai célzattal fogalmaznak meg kritikát a BKK új buszüzemeltetési modelljéről is – áll a közleményben. Állításaikkal ellentétben a budapesti buszpark fejlesztése sikeres, hiszen az elmúlt négy évben lecseréltük a 20 évesnél idősebb buszok jelentős részét Budapesten, ezzel példátlan módon javítva a szolgáltatás minőségén – állítja a BKK.