Komoly gondok vannak Komárom-Esztergom megyében a közvilágítással
A KSH adatai és a saját tapasztalásaink is megerősíthetik, hogy itt-ott nem sikerült a legfényesebben a közvilágítás korszerűsítése. Tatabányán nagyon elegánsan felújították például Óváros központját. Ennek ellenére szürkületben és este szinte alig láthatóak a zebrák. Alig láthatóak az átkelőknél várakozó gyalogosok, veszélyben van autós és gyalogos egyaránt, holott mutatós, ízléses kandeláberekből árad a fény... Csak éppen meglehetősen mérsékelten. Persze szűkebb hazán több településén is hasonló „köznemvilágítással" szembesülhetünk.
Ilyen kockázatokat rejtenek az egyáltalán nem, vagy nem szabvány szerint megvilágított közutak a súlyos és halálos éjszakai közlekedési balesetek arányát tekintve, viszont megfelelő közvilágítás mentén a halállal végződő súlyos balesetek kockázata 25 százalék körülire csökkenthető.
A KSH legfrissebb éves adatsorai alapján 2014-ben csaknem 16 ezer közúti baleset történt, amelynek közel negyede következett be a késő esti órákban. Az éjszaka történt balesetek esetében arányát tekintve duplája a halálos kimenetelű események aránya, míg a súlyos sérüléssel járó baleseteké 11 százalékkal magasabb, mint nappal. A felmérések ugyanakkor igazolták, hogy a szabványnak megfelelően kiépített világítással akár felére is csökkenthetők a súlyos következményekkel járó közúti karambolok.
A városok folyamatos terjeszkedése egyre nagyobb mértékben növeli az ingázók számát, ami a közlekedés szempontjából kevésbé koordinált helyeken, a kisvárosokat és a nagyobb településeket összekötő útszakaszokon növeli a kivilágítatlan utak okozta galibát. Az elmúlt hónapok hírei is igazolják, hogy főleg az úgynevezett konfliktus-területeken, ahol a gyalogos és a közúti forgalom találkozik – jellemzően a kistelepülések átmenő főútjain és a városok kijelölt gyalogos-átkelőhelyein – kell hangsúlyosan odafigyelni a világítási megfelelő kiépítésére. A közvilágítás nélküli útszakaszokon jellemzően figyelmesebbek a közlekedünk, viszont a megvilágított útszakaszokon csökken a figyelem. Pedig a nem megfelelő világosság hamis biztonságérzetbe ringat. Az éjszakai órákban bekövetkező balesetek statisztikáinak javítása a közlekedők figyelmessége mellett nagymértékben a megfelelő láthatóságon is múlik.
Korábban több újság - így lapunk is - foglalkozott azzal, hogy a közvilágítás-korszerűsítés számos városban botrányosra sikerült. Dunaújvárosban például a beruházást követően olyannyira rossz lett a zebrákon a gyalogosok láthatósága sötétedés után, hogy rendőröket vezényeltek az átkelőkhöz. Ahol rosszul sikerült a korszerűsítés, ott az ellenzék nyomozást sürgetett, de nem tudni arról, hogy indult volna eljárás.