Komoly gondok lehetnek az új trolikkal
A Szegedi Közlekedési Kft. azzal indokolja az összes troli forgalomból történt kivonását, hogy a gyártót teljes körű jótállási felelősség terheli, ezért a kötelező garanciális felülvizsgálat keretében átvizsgálják a teljes troliflottát. „A vizsgálatokat követően a járművek zavartalanul folytatják napi munkájukat.” Úgy tűnik, a javítás elhúzódik. Immáron több mint egy hete nem állnak forgalomba az új trolik.
Az alacsony padlós új Ikarus–Skoda trolibuszok Szeged belvárosában Kelemen Zoltán Gergely / MTI |
A trolikat egyenként 228 millió forintért vásárolták az Ikarus–Skoda konzorciumtól. A járművek közül 11-et uniós támogatásból vásárolt meg a Szegedi Közlekedési Kft., kettőért a város fizetett. Amennyiben súlyos típushibát tárnak fel az Ikarus–Skoda közös fejlesztésében, a városnak vissza kell fizetnie a támogatást – hívja fel a figyelmet a szegedi cégnél és a BKV-nál is működő Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ). Szabó István, a BTDSZ elnöke a Szegedi Közlekedési Kft. hivatalos magyarázata ellenére is aggódik. Úgy véli, súlyos gondok vannak a szegedi új trolikkal. Legalábbis erre utal, hogy teljesen váratlanul vonták ki a forgalomból egyszerre mind a 13 járművet. Az Ikarus–Skoda közös fejlesztéséből készült trolik összesen mintegy 3 milliárd forintba kerültek. Nem tartja kizártnak, hogy a hirtelen leállítást követő alapos vizsgálat során komoly típushibákat találnak a kocsikban. A kötelező garanciális felülvizsgálat keretében ugyanis nem szoktak TÜV-vizsgálatot kérni. Márpedig a hírek szerint a szegedi közlekedési cég ezt is megrendelte.
A szegedi „trolivisszahívásnak” külön fényt ad, hogy a fővárosba rendelt 24 jármű részben szintén Skoda-gyártmány. A szakszervezet szerint félő, hogy az esetleges típushibák a hosszú huzavona után az uniós határidő utolsó utáni pillanatában megrendelt 24 trolinál is jelentkezni fognak. Az elektronika nagy részét ugyanis a fővárosi trolikba – akárcsak a Szegeden futókba – ez a cég szállítja. A fővárosi troliközlekedésnek ugyanakkor „életmentő” lenne a két tucat új jármű, s az ágazat teljes megszűnését jelentené, ha azokat alig 1-2 évnyi használat után ki kellene vonni a forgalomból – teszi hozzá Szabó.
A harmadik trolitender zárásaként a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly novemberben írta alá a szerződést 24 trolibusz szállítására a Solaris–Skoda alkotta konzorciummal. A főváros három tendert hirdetett e tárgyban. Az elsőt eredménytelennek nyilvánították, a második tendert megtámadta a Skoda, a harmadikban a Solaris maga mellé vette a Skodát. Éppen azt a céget, amely megtámadta az előző pályázat eredményét, amelyben éppen a Solaris győzött egy másik partnercéggel, holott el sem indult a pályázaton. Akkor nem egészen 11 millió eurót kért a Solaris a trolibuszok darabjáért. A harmadik tenderen viszont a Skodával együtt 12,85 millió euróban (hozzávetőleg négymilliárd forintban) szabta meg az árat. A BKK-t szorította az idő, ha kicsúsznak a határidőből, akkor elveszítik a beruházás 99,3 százalékát kitevő 3,4 milliárd forintos uniós támogatást. Miközben az új trolik eredetileg tavaly váltották volna a régieket. Az új határidő 2015 nyara.