Komoly gondok lehetnek az új trolikkal

Eltűntek Szeged útjairól a két évvel ezelőtt vásárolt új Ikarus–Skoda trolibuszok. A Szegedi Közlekedési Kft. garanciális javítással indokolja a 13 jármű kivonását. A szakszervezet szerint súlyos gondok vannak a trolikkal, típushibát találhattak a járművekben. Budapestre is részben Skoda trolikat rendeltek meg.

A Szegedi Közlekedési Kft. azzal indokolja az összes troli forgalomból történt kivonását, hogy a gyártót teljes körű jótállási felelősség terheli, ezért a kötelező garanciális felülvizsgálat keretében átvizsgálják a teljes troliflottát. „A vizsgálatokat követően a járművek zavartalanul folytatják napi munkájukat.” Úgy tűnik, a javítás elhúzódik. Immáron több mint egy hete nem állnak forgalomba az új trolik.

Az alacsony padlós új Ikarus–Skoda trolibuszok Szeged belvárosában
Az alacsony padlós új Ikarus–Skoda trolibuszok Szeged belvárosában
Kelemen Zoltán Gergely / MTI

A trolikat egyenként 228 millió forintért vásárolták az Ikarus–Skoda konzorciumtól. A járművek közül 11-et uniós támogatásból vásárolt meg a Szegedi Közlekedési Kft., kettőért a város fizetett. Amennyiben súlyos típushibát tárnak fel az Ikarus–Skoda közös fejlesztésében, a városnak vissza kell fizetnie a támogatást – hívja fel a figyelmet a szegedi cégnél és a BKV-nál is működő Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ). Szabó István, a BTDSZ elnöke a Szegedi Közlekedési Kft. hivatalos magyarázata ellenére is aggódik. Úgy véli, súlyos gondok vannak a szegedi új trolikkal. Legalábbis erre utal, hogy teljesen váratlanul vonták ki a forgalomból egyszerre mind a 13 járművet. Az Ikarus–Skoda közös fejlesztéséből készült trolik összesen mintegy 3 milliárd forintba kerültek. Nem tartja kizártnak, hogy a hirtelen leállítást követő alapos vizsgálat során komoly típushibákat találnak a kocsikban. A kötelező garanciális felülvizsgálat keretében ugyanis nem szoktak TÜV-vizsgálatot kérni. Márpedig a hírek szerint a szegedi közlekedési cég ezt is megrendelte.

A szegedi „trolivisszahívásnak” külön fényt ad, hogy a fővárosba rendelt 24 jármű részben szintén Skoda-gyártmány. A szakszervezet szerint félő, hogy az esetleges típushibák a hosszú huzavona után az uniós határidő utolsó utáni pillanatában megrendelt 24 trolinál is jelentkezni fognak. Az elektronika nagy részét ugyanis a fővárosi trolikba – akárcsak a Szegeden futókba – ez a cég szállítja. A fővárosi troliközlekedésnek ugyanakkor „életmentő” lenne a két tucat új jármű, s az ágazat teljes megszűnését jelentené, ha azokat alig 1-2 évnyi használat után ki kellene vonni a forgalomból – teszi hozzá Szabó.

A harmadik trolitender zárásaként a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly novemberben írta alá a szerződést 24 trolibusz szállítására a Solaris–Skoda alkotta konzorciummal. A főváros három tendert hirdetett e tárgyban. Az elsőt eredménytelennek nyilvánították, a második tendert megtámadta a Skoda, a harmadikban a Solaris maga mellé vette a Skodát. Éppen azt a céget, amely megtámadta az előző pályázat eredményét, amelyben éppen a Solaris győzött egy másik partnercéggel, holott el sem indult a pályázaton. Akkor nem egészen 11 millió eurót kért a Solaris a trolibuszok darabjáért. A harmadik tenderen viszont a Skodával együtt 12,85 millió euróban (hozzávetőleg négymilliárd forintban) szabta meg az árat. A BKK-t szorította az idő, ha kicsúsznak a határidőből, akkor elveszítik a beruházás 99,3 százalékát kitevő 3,4 milliárd forintos uniós támogatást. Miközben az új trolik eredetileg tavaly váltották volna a régieket. Az új határidő 2015 nyara.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.