galéria megtekintése

Kolosi: Az RTL Klub soha nem csinált lejárató riportokat

Nem változik az RTL Klub Híradójának hangneme csak azért, mert a kormány engedélyezte a két vezető kereskedelmi tévének, hogy terjesztési díjat szedjenek a kábelszolgáltató cégektől – ígéri Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese, programigazgatója. A vezérigazgató-helyettes értékeli a most futó műsoraikat és beszél az őszi terveikről: többek között visszajön az X-Faktor, és elindul a Kicsi Óriások.

– A kormány múlt hétfőn a TV2 mellett az RTL Klubnak is engedélyezte a kábeldíj beszedését. Két évig pária volt az RTL, most külön közleményben üdvözölte a kormány döntését. Békülnek?

– A médiatörvény alapján a kormány dolga volt ezt a kormányrendeletet megalkotni. Vártunk rá másfél évet. Azért üdvözöltük, mert ez egy nagyon jó hír az egész médiapiacnak. A régi gazdálkodási modell – mely szerint a nagy csatornák kizárólag reklámbevételekből élnek – tarthatatlan. Jó példa erre, ami Németországban történt. Ott eleinte a csatornák fizettek azért, hogy bekerülhessenek a kábelszolgáltató cégek előfizetői csomagjaiba, most már fordítva van.

– Információink szerint azért késett ennyit a rendelet, mert kormányzati körök nem szerették volna, ha újabb bevételekhez jut az RTL. Egyeztetett-e a tévétársaság a kormánnyal?

 

– Nem egyeztettünk. Szerintem az történt, hogy a kormány is felismerte: a nagy televíziók működése e nélkül nem lehetséges. Érdemes megnézni, az utóbbi években mennyi pénz tűnt el a tévés piacról. A reklámpiac körülbelül 40 százalékkal esett vissza. Az országos televízióktól pedig jelentős reklámpénzek áramlottak át a kábelcsatornákhoz, amelyek eddig is részesedtek a kábeldíjakból, miközben az RTL Klub és a TV2 nem szedhetett díjat a terjesztőktől.  Most ez az igazságtalan versenyhátrány szűnik meg.

Kolosi Péter
Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Várható-e, hogy a kábeldíjért cserében visszafogottabb lesz a Híradó?

– Természetesen nem. A Híradóban dolgozó kollégák pontosan azt teszik, amit mindig. Hitelesen tájékoztatnak.

– Előfizetőnként hány forintot kérnek majd a kábelcégektől?

– Eddig sem mondtunk számokat, most sem fogok. Még tárgyalni kell a terjesztőkkel.

– A kábelesek már be is jelentették, hogy emelik az áraikat. Nem tart attól, hogy a nézők haragudni fognak az RTL-re, amiért „fizetős lett”?

– Az emberek eddig is fizettek a csomagokért. Szerintem a nézők is örülnek, amiért eddig az RTL erején felül vállalta, hogy hazai gyártású produkciókba fektet. Hétköznapi főműsoridőben szinte kizárólag ilyen programok mennek. Évről évre nagyobb összeget szántunk a saját gyártású műsorokra, most ennek a tervezésnek biztosabbak lesznek a pénzügyi alapjai.

– A műsorgyártás felpörgetése mennyiben függ össze azzal, hogy a TV2 januári tulajdonosváltása után éleződhet a verseny?

– A nézőknek jó, ha élesedik a verseny, hiszen egyre több műsort láthatnak. Ma egyébként már régen nem az RTL Klub és a TV2, hanem több mint 110 csatorna között folyik a verseny. Tavaly ősszel is sok új műsort indítottunk, pedig akkor tudni lehetett, hogy a TV2 nem lesz túl erős.

Azért éleződik a verseny. Szombatonként a Kismenők jó nézettséggel fut, a vasárnapokat pedig a Nagy Duett miatt viszi a TV2. Meglepte az eredmény?

– Teljesen természetes dolog, hogy egy nagy show-műsort többen néznek, mint egy filmet. A részünkről tudatos döntés volt, hogy a hétvégékre nem készülünk erős saját gyártású programokkal ezen a tavaszon. Akkora ugyanis a különbség az RTL Klub és a TV2 között – hétköznapokon általában kétszeres, de sokszor négyszeres az RTL Klub nézettsége -, hogy üzleti szempontból teljesen felesleges lett volna még a hétvégékbe is sokat invesztálni, hiszen az a befektetés már semmilyen módon nem térülne meg. Ami a hétvégéket illeti: az elmúlt négy hétben a vasárnapokat a TV2 nyerte meg.

De a legutóbbi két szombatot már mi nyertük,

tehát nem is olyan sikeres a Kismenők, amely a negyedik adásra minden harmadik nézőjét elvesztette a kereskedelmi célcsoportban. Aztán ott van a Showtime. A nézettségi görbéje komoly aggodalomra adhatott okot a TV2-ben. Csak egy dolog menti meg: egy nagy nézettségű műsor előzte meg (a Nagy Duett – a szerk.), és a nézők nem kapcsoltak el azonnal, de utána, mikor a műsor elkezdődött,  a nézők több mint fele elkapcsolt, és ez egyértelmű bukás. Harmadrészt a kereskedelmi tévék piacán a verseny a 18–49-es – vagy ha már a TV2 úgy számol, akkor a 18–59-es – korosztályért folyik. Nem érdemes azzal dicsekedni, hogy ki mit ért el a teljes népesség körében. Sőt, most vasárnap is már csak nagyon kis különbséggel nyert a TV2 a kereskedelmi célcsoportban: alig 3 százalékponttal ért el nagyobb eredményt a TV2, miközben egy átlagos hétköznapon több mint 10 pont a különbség az RTL Klub javára.

– A teljes népességi mutatónak azért az imidzs szempontjából igenis van jelentősége, mutatja egy csatorna erejét.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Kereskedelmi értelemben egyáltalán nem így van. Én például napi szinten egyáltalán nem követem a teljes lakosságra vonatkozó adatokat, annyira nem fontosak. A hirdetők – akikből a kereskedelmi tévék élnek – a 18–49-es célcsoportot részesítik előnyben.

– Akkor nézzük a 18–49-es adatokat. Vasárnap a Nagy Duett rendre veri az RTL-es filmeket.

– Na és? 110 nap telt el ebből az évből. Ebből 98 főműsoridős estét az RTL Klub nyert. A 17 hétvégéből 13-at simán nyertünk, az utóbbi két hétben pedig a szombatokat vittük. Tudtuk, hogy ilyen lesz ez a hétvége, így is terveztük. Hozzáteszem, hét közben is próbálkozott a TV2 a Hal a tortán című régi műsoruk megújításával, de hatalmasat bukott.

– Elégedett a Farmmal? 600-700 ezernél nem szokott többet hozni.

– Ez megint egy teljes lakosságra vonatkozó szám, aminek semmi jelentősége nincs. A Farmnál is arra figyelünk, hogy az adott idősávban a legnézettebb műsor legyen, hozza a 22-23 százalékos közönségarányt 18–49-ben. Ez kitűnő eredmény. Körülbelül kétszer annyian nézik, mint az ebben a sávban második legnézettebb műsort.

– Sebestyén Balázs műsora viszont indulása óta elégé visszaesett.

– A Gyertek át szombat este! a főműsoridő második felében, este fél tízkor megy, így sok függ attól, hogy mekkora a nézettsége az előző műsornak. Nyilván, amikor a Hungary’s Got Talent ment előtte, akkor jobb eredményt ért el. Teljesen elégedett vagyok vele, ráadásul épp most kapott egy televíziós díjat. Az elmúlt hetekben egyébként a szombati Farm mellett ez a műsor is adásról adásra visszaerősödött. Stabil nézői tábora van, melyet hétről hétre megtart, és ez nagy eredmény.

– A múlt héten a Híradó és a Tények közti olló is zárult.

– Évek óta azt tapasztaljuk, hogy minél később megy le a nap, úgy csökken az érdeklődés a hatkor kezdődő híradók iránt, az RTL-re ez a szezonalitás mindig jobban hat.

– Mit szól ahhoz, hogy Dirk Gerkens, az RTL Klub korábbi, a TV2 jelenlegi vezérigazgatója lapunknak adott interjújában azt állította, hogy a TV2 Tények politikai karaktergyilkosságra törekvő riportjai nem sokban különböznek attól, amit az előző munkahelyén tapasztalt?

– Ezt a véleményt nem lehet komolyan venni, de

a leghatározottabban visszautasítom az összes kollégám nevében. Az RTL Klub Híradója soha nem csinált lejárató riportokat.

A Pukli István- és Juhász Péter-ügyek miatt egyébként volt egy nagy visszaesés a Tények nézettségében. Azt is érdemes megjegyezni, hogy idén a Híradó 1-2 estét leszámítva mindig nyert a Tényekkel szemben.

– Az RTL úgy alakítja üzletpolitikáját, hogy előre beígéri a nézettséget a hirdetőknek, akik cserében jelentős összegeket hagynak a társaságnál. Tudják-e tartani a kampányaikat, ha a TV2 folyamatosan elviszi a hétvégéket?

– Először is nem viszi el. Az elmúlt négy vasárnapot vitte el az eddigi 17-ből, és volt még korábban április első felében két olyan szombat, amikor a TV2-t többen nézték. Megjegyezem, bármelyik hétköznap nagyobb a különbség az RTL Klub javára a két csatorna között, mint ezen a hat hétvégi napon volt a 34 szombat-vasárnapból január óta. Egyébként is, nem egy-egy nap nézettségét, hanem havi, évi átlagos közönségarányt tervezünk. Azt ígérjük, hogy a kereskedelmileg fontos korosztályban egész évben megtartjuk a piacvezető pozíciónkat. Márpedig a második helyezett a hét nagy részében az egyik kábeladónkkal, a Coollal vagy a Film+-szal versenyez. Arra számítok, hogy nyáron a magyar labdarúgó-válogatott Eb-szereplése mindent visz, majd jön az olimpia – ez a köztévének kedvez majd –, de ősszel indulnak az újabb műsoraink. Ez a tavasz már tulajdonképpen eldőlt: ismét az RTL Klub nyert. A helyzet pedig ősszel is ugyanez lesz.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Mivel támad ősszel az RTL?

– Csak annyit mondok egyelőre, hogy visszajön az X-Faktor és lesz Kicsi óriások.

– Hova tűnt a valóságshow-juk? Decemberben jelentették be, hogy elhalászták a Big Brother jogait a TV2 elől.

– A ValóVilág powered by Big Brother az RTLII-n kerül adásba. Idén az is elindul.

– Dirk Gerkens szerint az RTL gazdasági helyzete tarthatatlan, mert miközben a közönségaránya 27 százalék, besöpri a tévés reklámköltések 50 százalékát, és ezt már a hirdetők sem tolerálják.

– A 27 százalék az egész napra vonatkozik. Kereskedelmileg a főműsoridő számít, ott 35 százalékos a részesedésünk. A piaci szereplők döntenek arról, hogy a 35 százalék nekik mit ér. Nem véletlenül választanak minket.

– A TV2-s felmondási hullám idején hallani lehetett, hogy az RTL kész átvenni műsorvezetőket, akár a teljes Mokka-stábot. Igaz a hír?

– Nagyon sajnálom azokat a kollégákat, akiknek fel kellett mondaniuk a TV2-nél, mert úgy érezték, hogy számukra vállalhatatlanná vált a csatorna. Ettől viszont az RTL-ben nem lesz több pozíció. Ráadásul a reggel a televíziózásban egy nagyon problémás sáv. Magyarországon van hagyománya a reggeli politikai műsorfolyamnak, de mi a piaci realitásokat figyelembe véve megszüntettük, és nem is tervezzük az újraindítását.  

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.