A Véda (indiai eredetű női név, jelentése: bölcsesség, tudás, ismeret) alkalmas forgalomszámlálásra, sebességmérésre, a tiloson áthajtás és a záróvonal átlépésének rögzítésére, valamint képes ellenőrizni, hogy az autóban ülők használják-e a biztonsági övet. Automatikusan figyeli, hogy a látóterében áthaladó autókra kötöttek-e felelősségbiztosítást, befizették-e az adót azokra, nem körözik-e a járművet.
A kamerarendszer beindulása létfontosságú a rendőrség számára. Tavaly ugyanis az előző évihez képes romlottak a baleseti statisztikák. Óberling szerint ennek részben épp az az oka, hogy nem sikerült tavaly elindítani a rendszert. Mindenképpen el akarták kerülni – mondta –, hogy a rendszer tömegesen küldjön hibás bírsághatározatokat, emiatt viszont a tesztidőszak kissé hosszabb lett a tervezettnél. Ehhez jött még az: a migránsválság lekötötte az erőket, kevésbé tudták a közlekedőket ellenőrizni, a 160 mobil szupertraffipax is kevesebbet dolgozott a szükségesnél.
Az autósok pedig hamar észrevették, hogy kevesebb rendőr figyeli őket. Tavaly az előző évekhez képest tizedével kevesebb szabálysértési eljárást indított a rendőrség, s harmadával kevesebb közigazgatási bírságot szabott ki. A közlekedésrendészeten ezzel magyarázzák, hogy ha csak pár százzal is, de nőtt a balesetek száma (15 847-ről 16 241-re), s míg 2014-ben 573 halálos kimenetelű közúti tragédia 626 emberéletet követelt, tavaly 583 balesetben 18-cal többen, 644-en vesztették életüket.
Az még a közlekedési rendőröket is meglepte, hogy évtizedek óta először országosan tíz százalék alá csökkent az ittas vezetők által okozott balesetek aránya. Igaz, Bács-Kiskun megyében majd minden ötödik balesetet ittas közlekedők okozták. Érdemes megemlíteni: még a közlekedési rendőröket is aggodalommal töltötte el a kormány döntése, amely megengedte a biciklistáknak, hogy ittasan is kerekezzenek. Ehhez képest emiatt nem nőtt a biciklis balesetek száma.
Óberling szerint azonban egyetlen év adataiból nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, sem a romlásra, sem a kedvező folyamatokra.
A heteken belül beinduló Véda az ország 134 legveszélyesebbnek tartott útszakaszán és csomópontján figyeli a forgalmat, rögzíti a szabályszegéseket. A kamerarendszer mérései és felvételei alapján minimális emberi kontroll mellett, lényegében automatikusan küldi a számítógép a bírságjegyzéket és a csekket. Annyiban változik a helyzet: eddig ha a meglévő telepített automata sebességmérő fotózta le a gyorshajtót, akkor egy helyről, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságtól küldték neki a bírságcsekket. Ezentúl viszont, mivel egyetlen mérési ponton áthaladva több szabályszegésen is megbukhat az autós, csekket is több helyről kap majd, aszerint, hogy az egyes szabálytalanságokért mely hatóságok szabhatnak ki bírságot.