galéria megtekintése

Kivetette a hálóját a magyar szupertraffipax, sorra fognak jönni a kemény büntetések

28 komment


Fekete Gy. Attila

Már méri a gyorshajtók sebességét, fotózza a tiloson áthajtókat és egy sor más szabálysértés elkövetőit a Véda intelligens közúti kamerahálózat 365 fix telepítésű készüléke, de ezek felvételei alapján még nem bírságolnak. Csakhogy heteken belül változhat a helyzet. Az ORFK egyelőre annyit mond: két héttel a bírságolás kezdete előtt figyelmeztetik az autósokat.

Még nem dőlt el, mikor veti be a rendőrség a Véda rendszert, de Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője szerint tulajdonképpen az már ma is élesben üzemel, csak még nem bírságolják meg a kamerák által rögzített szabálysértések elkövetőit.

Nem csak a sebességet figyelik
Nem csak a sebességet figyelik
Oláh Tibor / MTI

– Nem kell már sokat várni, és a rendszer már a bírságokat is kiszabja – mondta konkrét időpont emlí­tése nélkül Óberling. Csupán a rendőrség egy korábbi ígéretét ismételte meg: legalább két héttel a bírság funkció élesítése előtt figyelmeztetni fogják az autósokat.

 

A Véda (indiai eredetű női név, jelentése: bölcsesség, tudás, ismeret) alkalmas forgalomszámlálásra, sebességmérésre, a tiloson áthajtás és a záróvonal átlépésének rögzítésére, valamint képes ellenőrizni, hogy az autóban ülők használ­ják-e a biztonsági övet. Automatikusan figyeli, hogy a látóterében áthaladó autókra kötöttek-e felelősségbiztosítást, befizették-e az adót azokra, nem körözik-e a járművet.

A kamerarendszer beindulása létfontosságú a rendőrség számára. Tavaly ugyanis az előző évihez képes romlottak a baleseti statisztikák. Óberling szerint ennek részben épp az az oka, hogy nem sikerült tavaly elindítani a rendszert. Mindenképpen el akarták kerülni – mondta –, hogy a rendszer tömegesen küldjön hibás bírsághatározatokat, emiatt viszont a tesztidőszak kissé hosszabb lett a tervezettnél. Ehhez jött még az: a migránsválság lekötötte az erőket, kevésbé tudták a közlekedőket ellenőrizni, a 160 mobil szupertraffipax is kevesebbet dolgozott a szükségesnél.

Az autósok pedig hamar észrevették, hogy kevesebb rendőr figyeli őket. Tavaly az előző évekhez képest tizedével kevesebb szabálysértési eljárást indított a rendőrség, s harmadával kevesebb közigazgatási bírságot szabott ki. A közlekedésrendészeten ezzel magyarázzák, hogy ha csak pár százzal is, de nőtt a balesetek száma (15 847-ről 16 241-re), s míg 2014-ben 573 halálos kimenetelű közúti tragédia 626 emberéletet követelt, tavaly 583 balesetben 18-cal többen, 644-en vesztették életüket.

Az még a közlekedési rendőröket is meglepte, hogy évtizedek óta először országosan tíz százalék alá csökkent az ittas vezetők által okozott balesetek aránya. Igaz, Bács-Kiskun megyében majd minden ötödik balesetet ittas közlekedők okozták. Érdemes megemlíteni: még a közleke­dési rendőröket is aggodalommal töltötte el a kormány döntése, amely megengedte a biciklistáknak, hogy ittasan is kerekezzenek. Ehhez képest emiatt nem nőtt a biciklis balesetek száma.

Óberling szerint azonban egyetlen év adataiból nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, sem a romlásra, sem a kedvező folyamatokra.

A heteken belül beinduló Véda az ország 134 legveszélyesebbnek tartott útszakaszán és csomópontján figyeli a forgalmat, rögzíti a szabályszegéseket. A kamerarendszer mérései és felvételei alapján minimális emberi kontroll mellett, lénye­gében automatikusan küldi a számítógép a bírságjegyzéket és a csekket. Annyiban változik a helyzet: eddig ha a meglévő telepített automata sebességmérő fotózta le a gyorshajtót, akkor egy helyről, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságtól küldték neki a bírságcsekket. Ezentúl viszont, mivel egyetlen mérési ponton áthaladva több szabályszegésen is megbukhat az autós, csekket is több helyről kap majd, aszerint, hogy az egyes szabálytalanságokért mely hatóságok szabhatnak ki bírságot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető